Entreprenören och sociala medier enligt teorin

Entreprenören och sociala medier

Detta är mitt försök till att teoretiskt försöka förklara varför entreprenörskap+sociala medier=En utmärkt kombo. Just nu arbetar jag med min kandidatuppsats vilken ska behandla hur egenföretagare nyttjar virtullla nätverk för kunskapsinsamling och kunskapsspridning i sin affärsutveckling.  Till detta har jag valt twitter som studieobjekt. De insikter som uppstår under min uppsats, främst gällande twitter, avser jag att presentera här. I detta fallet tänkte jag presentera vad jag funnit i min teoretiska sökning, so far, om entreprenörens förmåga att nytänkande lösa sina problem genom nätverksbyggande. Kanske sker kunskapsinhämtningen genom fysiska nätverk – kanske genom virtuella nätverk såsom sociala medier. Vilka möjligheter finns enligt tidigare forskning?

Entreprenören och problemlösandet

Entreprenörerna anses ofta vara vårt samhälles riskbärare vars uppgift är att att upptäcka problem samt undersöka möjligheterna att på det mest enkla och minst resurskrävande sättet lösa problemet. Möjligheterna med att reducera kostnader för entreprenören, genom flexibiliteten i dess problemlösning, förbättrar även förutsättningen för att använda ej tidigare beprövade tillvägagångssätt för exempelvis kunskapsinhämtning, inköp och marknadsföring. Detta för att sedan visa vägen för oss andra att följa i deras fortspår.

När entreprenören söker problemlösning uppstår ofta nya idéer kring att överkomma tidiga svårigheter för det nystartade företaget. Problemlösandet hos entreprenören kännetecknas ofta av:

Entreprenören och nätverket

Även om detta inte är självklara framgångsfaktorer för ett nystartat företag visar det på  den dynamiska processen i vilken innovativa aktiviteter pågår. Entreprenören är även duktig på att bygga sig ett nätverk och skapa sig ett “team”. Team av entreprenörer försöker finner nya vägar kring problem som uppstår och allianserna skapar förutsättningar för att ny kunskap kan uppstå i interaktionen mellan de enskilda entreprenörerna.  Detta bidrar i sin tur till idéer kring nya förbättrade affärsmodeller. Att engagera ett fler antal aktörer med samma mentala karta men med olika kunskap kan öka sannolikheten att värdefulla lösningar kan hittas.

Den uppstående nätverkskapitalismen brukar förklaras genom:

– Desto fler vi är i nätverket, desto större flocken blir, ju attraktivare blir nätverket.
– Desto fler som bidrar med resurser till nätverket ju mer får aktörerna ut av det.
– Desto mer vi lär av varandra ju mer kan vi utveckla nya kunskaper i nätverket.
– Desto starkare relationerna blir ju mer unikt blir nätverket och dess aktörers tillförlit till varandra.
– Desto fler idéer, information och kunskap som sprids i nätverket ju mer kan vi erbjuda aktörer utanför nätverket.
-Desto fler relationer som stärks, desto mer kunskap som flödar, desto mer resurser som delas ju lägre blir kostnaderna.

En regional närhet benämns ofta som särskild fördelaktig för att dela både kulturella och ekonomiska relationer. Organisationer som är enade på en fysiska plats besitter ofta samma sociala grund.  Interaktionen mellan organisationerna medför möjligheter att överföra intangibla tillgångar såsom kunskap och kompetens och påsåvis öka den allmänna kunskapsnivån i regionen.

Entreprenören och sociala medier

Samspel och samarbete mellan människor sker vanligtvis genom grupper som bildas av ett gemensamt  mål, intresse eller projekt. Förmågan att samverka utbyta kunskap och expertis bidrar till gruppens framgångsrika innovativa resultat. Sociala medier har gjort det möjligt att för denna typ av intressegrupper att interagera trots geografisk distans till varandra.

Ett intressant fenomen med webben är att det skapar förutsättningar för tillgång av nödvändig kunskap vilket vanligtvis är en komplex process. Virtuella nätverk ökar potentialen för entreprenören att lätt hämta in ny kunskap untaför såväl organisationen som det fysiskt anknutna nätverkets gränser.  Den unika kunskap som skapas genom interaktionen i sociala medier skapar nya möjligheter för företags affärsutveckling.

Utvecklingen av sociala medier gör att den lärande miljön kan bäddas in i det vardagliga arbetet, inte bara individuellt utan även kollektivt.  Det virtuella nätverket möjliggör således aktörernas samarbetsförmåga och skapar förutsättningar för individer att hjälpa varandra.

Karaktäristiskt för lärandet i virtuella nätverk är att det är:

Chansen till att lära och dela kunskap genom sociala medier grundas i å ena sidan personliga och nära relationer till aktörer i nätverket och å andra sidan tillgång till obekanta “experter“. Relationerna kan graderas i fem nivåer:


Dessa relationsnivåer kan förändras beroende på hur hög interaktionen och kunskapsutbytet är mellan aktörerna. Ytliga bekanta kan bli vänner men samtidigt kan vänner som inte interagerar särskilt mycket med varandra bli bekanta.

Även avståndet mellan aktörerna i nätverket studeras. Desto längre ifrån varandra två aktörer är varandra och desto fler mellanhänder som finns mellan dem ju svårare blir kunskapsöverföringen mellan dem. Men likaså gör sammanlänkningen det möjligt. Six degrees of separation är ett uttryck som används för att diskutera huruvida alla människor i världen kan vara sammankopplande genom sex länkar. Fem länkar anses även vara det antal mellanhänder två aktörer kan ha mellan sig och fortfarande överföra information.

Oavsett sammanlänkningsstrukturen och relationsnivån mellan aktörerna möjliggör sociala nätverk för den enskilda entreprenören att enkelt få tillgång till information för sitt problemlösande var som helst i världen och när som helst. Genom att finna ett sätt att hantera verktyg som twitter, facebook, liked-in etc. tillsammans med rätt personer, kan ny kunskap enkelt genereras. Engagemang i sociala nätverk kan därför möjliggöra nya typer av resurser i en värld där kunskap utgör den främsta konkurrensfördelen och små företag har möjlighet att konkurrera med stora företag på en global marknad.

Min tanke: Eftersom entreprenörer vanligtvis bygger sin framgång genom relationen till andra människor och finner drivet att befinna sig utanför boxen är steget ut i de sociala medierna inte stort. Detta gör att entreprenörer, vanligtvis med ett extra nördigt intresse, lätt kan finna jämlikar på nätet då antalet av dem är stort – de kan jämföra, diskutera och dela projekt, vilket gör det särskilt gynnsamt för dem att finnas där. – Egentligen en självklarhet, inte sant?

Conclusion: Sociala medier is the shit.

Coming up: Kunskapande genom sociala medier, enligt teorin

Söker du artiklar i ämnet? Jag tipsar gärna.

4 Comments

  1. En aspekt till av sociala medier, är att de effektivisterar relationsunderhållandet, skapandet, kunskapsöverföring. När man tex ser twitter som ett verktyg, istället för ett media, så inser man att entreprenören kan kanske 10 dubbla sitt nätverk och utbyte utan att lägga mer tid

    Ser mer tankar i denna video
    http://www.youtube.com/watch?v=_x1ZGjIqZvg

  2. Intressant undersökning och desto intressantare slutledning. Småföretagare har dom största möjligheterna att utvecklas om de använder de sociala medierna. Det är gratis och bygger på nätverkande vilket vi är bra på. Den stora utmaningen är att få så många småföretagare som möjligt att ta till sig detta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *