Gästinlägg – En uppmaning till politiker och väljare: Lyssna på varandra!

En del tror att de sociala medierna har gjort att politiker och väljare har kommit närmre varandra. Att vi som väljare lättare kan föra fram våra önskemål till politikerna och att politikerna, när de än önskar, kan be om feedback från oss väljare genom att skriva ett blogginlägg eller en fråga på Twitter. Frågan är hur de sociala medierna egentligen påverkar relationen mellan politiker och väljare? Kommer de sociala medierna att avgöra årets riksdagsval? Och kommer medborgardialogen och de sociala medierna bli ett kvarstående fenomen i framtidens politiska kommunikation? Svaren hittar du på addapolitiken.se, en hemsida om sociala mediers påverkan på den politiska kommunikationen.

addapolitiken.se lanseras den 31 maj och vi som står bakom hemsidan är sju studenter vid Linnéuniversitetet som sedan i februari har arbetat med projektet Adda politiken.

För att få ihop material till sidan har vi under projektets gång intervjuat kommunikationschefer, sociala mediestrateger och presschefer för de olika politiska partierna. Vi har pratat med experter på området sociala medier och politisk kommunikation och vi har diskuterat ämnet med gymnasieelever, studenter och unga politiskt engagerade. Vi har med andra ord pratat, resonerat och diskuterat med väldigt många människor kring ämnet sociala medier i politiken.

Vad har vi då dragit för lärdomar av detta? Ska politiker använda sig av de sociala medierna? Är det någon som tar till sig av budskapen och använder sig av möjligheterna till dialog? Vi kan väl egentligen bara säga såhär; lyssna på varandra för åsikterna går isär!

När vi intervjuade förstagångsväljare stod det klart att de ser och märker de politiska budskapen som sänds ut, även om de kanske inte alltid aktivt tar del av dem så är närvaron på de sociala medierna ett måste för partierna. Dessutom ansåg de att till och med ”tramsgrupperna” på Facebook står för ett ställningstagande, ett ställningstagande som kanske i slutändan leder till en röst.

De unga är hungriga, nyfikna och intresserade medan många av politikerna väljer att se de sociala medierna som ännu ett ”megafonmedium” där de kan pumpa ut budskap. Många av de unga efterfrågade fler chanser att möta politiker och är inte de sociala medierna det nya och mer moderna mötet? Varken experter eller partier tror att de sociala medierna kommer att spela någon avgörande roll i det kommande valet, men faktum är att de unga väljarna gör det. Så vem har rätt?

Lyssna på varandra så kommer de sociala medierna att öppna upp för en ny och mer modern politik!

Vår hemsida, addapolitiken.se, lanseras 31 maj och tills dess kan ni följa oss på Twitter (@addapolitiken), Facebook (Adda politiken) eller via vår blogg (addapolitiken.wordpress.com)!

// Projektgruppen Adda Politiken

1 Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *