Lucka 6 – Johannes Sundlo, Social Honesty

Sociala medier kommer med många syften och möjligheter, bland annat nya förutsättningar för dig och rekryterare att finna varandra. Dock är det inte lätt att förändra ett invant beteende och förstå hur det traditionella CV:t ska kunna utläsas i den virtuella världen. Johannes Sundlo är riktigt duktig på att förstå dessa möjligheter. Förutom att utbilda sig till personalvetare driver han projekt för att lära HR-avdelningar att arbeta sociala medier och är en expert på Linked-in! I dagarna blir han delägare i Social Honesty.

Johannes Sundlo om den nya HR-världen

Varför är du en rockstar?
För att jag har svårt att sitta still! Det är både bra och dåligt men jag vill vara i rörelse hela tiden. Där tror jag det finns en styrka att hämta att sträva framåt hela tiden men samtidigt tror jag att det finns andra som har det i sig också. Unikt med mig? Var mitt driv har tagit mig, det har tagit mig till balettklasser, till att showa framför barn, till att guida näringslivetshöjdare nedför en skidbrant.

Vad som driver dig?
Glädje! Alltid glädje. Det är ju det grundläggande. Jag har aldrig sett vinsten i att gå runt och ha det dåligt om man kan gå runt och ha det bra istället. Det är så mycket trevligare. Så glädje och strävan efter att trivas med det man gör. Självklart har jag dagar där livet är allt annat än glas och ballonger men charmen och målet är ju att de ska bli så få som möjligt.

Vad det är du konkret gör?
Den mesta av tiden spenderar jag (eller borde i alla fall spendera) på Göteborgs Universitet där jag läser till personalvetare på Personalvetarprogrammet.

Dessutom har jag precis gått och blivit delägare företaget Social Honesty ihop med Michelle Rea och Fredrik Johnsson. Där kommer vi förutom att sälja och samarbeta med LinkedIn även titta mer övergripande på hur företags HR-avdelningar jobbar med sociala medier.

Sedan är jag rätt insyltad i HR-nätverket hrsverige.nu.

Vad kommer hända inom ditt område 2011?
HR kommer på allvar vakna upp och inse att sociala medier och transparens är en del av deras vardag.

Vi kommer bli ”tvingade” att samarbeta med PR-avdelningar för att ta ett helhetsgrepp över hur företaget framställs. HR måste inse att sociala medier och marknadsföring spelar en viktig del av företaget likaväl som PR måste inse att hur företaget leds och utvecklas är minst lika viktigt.

Får jag drömma lite så hoppas jag att HR Sverige utvecklas ännu mer som plattform och att vi lockar in alla stora, tunga personalchefer i nätverket.

Vad vill du uppnå 2011?
Oj! Var ska jag börja? Förutom att jag önskar framgång för företaget jag är delaktig i så vill jag utveckla mitt skrivande, cykla cykelvasan på under 4 timmar, värva fler kanonbloggare till HR Sveriges blogg, träffa mer spännande människor, föreläsa mer, nå ut längre, träffa mina nära och kära mer, klara alla mina tentor och dessutom äta mer god mat!

Vad är dina mål på lång sikt?
På lång sikt är det givetvis att bygga upp Social Honesty till ett starkt och stabilt bolag. Att konceptualisera och förnya rekryteringsprocessen är också något jag vill uppnå, att öppna upp för människor att nå arbetsmarknaden och hitta nya lösningar för företag att dra nytta av både befintliga arbetstagare och blivande. Det finns ju också med någon form av tanke hela tiden att förbättra världen, jag är ju 80-talist…

Vilka är dina förebilder?
Jag får framhålla min mentor här Joachim Keim eller @sejoke på Twitter. Han inspirerar, får mig att tänka och ger insikter. För mig är en han både en förebild och en enorm tillgång som jag är väldigt glad att jag har.

Lärde du dig något nytt? Följ Johannes på Twitter och lär dig ännu mer!

———————-

Julkalendern 2010
Detta var Lucka 6 i julkalendern som du kommer kunna följa här i december. Denna julkalender är tillägnad alla inspirerande rookies som kommer att bli riktiga stjärnskott 2011. Varför diskutera gårdagens hjältar när vi kan spana in framtiden stjärnor?

Läs även mer om Julkalendern 2009 – med temat Entreprenörskap

Sara har semester från bloggande. Följ henne på Twitter (@saraohman) eller gilla på Facebook

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *