Lucka 10 – Anton Johansson & Eric Martinsson, Headler.se

Snart blir det julklapps-dags! Det främsta jag önskar mig i julklapp är ett par hörlurar. Jag ser hörlurar överallt. Därför mamma och pappa – surfa in på Headler och välj några ni tycker passar mig! Headler drivs av Anton Johansson och Eric Martinsson, en dynamisk duo. Det är häftigt med drivna individer är men ett laddat partnerskap är ännu häftigare. De här killarna kommer ha att göra det kommande året – Hörlurar måste vara årets produkt 2011.

Visste du inte vad du skulle köpa i julklapp till mamma, pappa, flickvän, brorsa, kompis eller avlägsen kusin? Nu vet du! Hörlurar – och du hittar de coolaste hos Headler.


Anton och Eric
Foto: Emil Karlsson

Anton och Erik om Årets produkt 2011

Varför är ni superstars?
Vi kallar oss ju SuperWebb (samlingsnamn för våra webbsatsningar, Antons blogg heter dessutom SuperAnton.se), säger inte det allt? Skämt åsido så är det nog mest så att vi är lite, lite mer engagerade än de flesta andra. Engagemang är enda skillnaden, som vi brukar säga. Precis som det inom rock’n rollen sällan handlar om att ha bäst musikalisk talang för att lyckas, utan 10 000-tals timmars övning och ett genuint intresse, så är det de som kämpar hårdast som vinner som entreprenörer också. Vi är snart uppe i de där 10 000 timmarna, så vi tänkte se till att lyckas nu.

Vad som driver er?
Det är svårt att sätta fingret på vad det är som driver en. Viljan av att kunna styra sina egna val, är en drivkraft förstås. Att bestämma allt (om än ihop) är en befriande känsla som inte går att komma ifrån, särskilt när man känner så mycket för projekten man ger sig in i som vi gör. Som entreprenör gör man förhoppningsvis bara sånt som man verkligen gillar, vilket i sig skapar en drivkraft. Sedan ska man inte sticka under stolen med att det finns ett rent och konkret ekonomiskt mål. Ehandel är ingen rocket science, vi har inte direkt byggt en ny innovativ tjänst som Spotify eller Skype, utan en tjänst som vi hoppas kommer ge avkastning utan att vi behöver komma på hur vi ska tjäna pengar på den. Vad man tjänar pengar på i ehandel är ganska självklart, vilket innebär att vi kan koncentrera oss på att sälja snarare än att hitta på en affärsmodell.

Headler kvadratisk logotypVad det är ni konkret gör?
Wohoo! Det är det här vi gillar att prata om mest. Vi säljer hörlurar. Enkel affärsidé, eller hur? Vi har länge velat syssla med ehandel och när vi i somras spånade idéer fastnade vi för den grymma idén att sälja hörlurar. Det är något vi älskar, det är en kultur vi verkligen lever i och det är en trendprodukt just nu. Kaboom! Tre månader senare hade vi lanserat, med pompa och ståt.

Vi har bara varit igång i ca 2 månader men vi börjar redan se att idén håller även i praktiken. Försäljningen ökar, intresset ökar, besökarna fortsätter strömma till och vårt sortiment har ökat kontinuerligt sen lanseringsdagen. Just nu säljer vi främst hörlurar som är hypade i snow- och skatevärlden som t.ex. Skullcandy och WESC men allt större del av vår försäljning kommer från de hypade svenska märkena Urbanears och Jays. Framöver ska vi även ta in fler premiumlurar som passar DJs och mer professionella ljudfantaster, vi har redan några från KOSS men fler lär det bli. Målet är att vara knytpunkten för hörlurar i Sverige, både som ställe att köpa hörlurar på men även som informations- och diskussionsplats. Redan idag ser vi stort engagemang på Facebook, Twitter och i bloggen. Och folk verkar verkligen gilla oss.

Vad kommer hända inom ert område 2011?
Eftersom vi är ehandlare som säljer hörlurar tar vi frågan tvådelad. Vad händer inom ehandel, och vad händer inom hörlursområdet? I ehandelsområdet kommer “social shopping” äntligen bli etablerat på riktigt. Facebooks Like-knappar har redan inneburit en stor förbättring inom området, nästa år kommer funktioner såsom Twinglys blogglänkar, videorecensioner och “Twittra ditt köp!” bli helt naturliga funktioner på en stor del av alla ehandelsplatser. Likaså kommer vi se en uppsjö lokala varianter av Justbuythisone.com. Gör valet åt kunden, hitta den mest lämpade prylen. Sparar du tid åt dina kunder som ehandlare, kommer du också vinna i längden och konkurrera med detaljhandeln på allvar

I hörlursbranschen händer det mycket. Urbanears, WESC och många av de mer traditionella märkena fortsätter på designtrenden. Hörlurar har på riktigt blivit en modeattiralj precis som väskan eller sjalen och detta skapar ett ökat behov av väldesignade, snygga hörlurar. De senaste tre åren har over-earslurarna förändrats en hel del i färg och form. Nu är det in-earslurarnas tur och vi kommer få se många innovativa lösningar på de små plopparnas design. För komfort, bättre ljud och inte minst dess snygghet. Urbanears Medis är bara början, var så säker.

Vad vill ni uppnå 2011?
Eftersom vi är nystartade ska vi förstås växa! Just nu växer vi väldigt stadigt och snabbt, det hoppas vi kommer fortsätta under hela 2011. Vi vill sälja en jädrans massa hörlurar, helt enkelt, och bli bäst på det. Att starta en verksamhet är en baggis jämfört med hur svårt det är att skala upp den. Vi räknar med att både slita våra hårjässor i stycken och att korka upp champagnen både en och tre gånger under 2011.

Vad är era mål på lång sikt?
Om vi utgår från Headler så hoppas vi att det visar sig vara en skalbar, hållbar och lukrativ affär långsiktigt. Förhoppningsvis med möjligheter och resurser till att lansera internationellt. Eftersom vi båda har andra saker att syssla med dagligen  (Eric driver webbyrå Grebban Design och Anton jobbar som affärsutvecklare på Twingly) är framtiden ganska så stabil generellt. Vi hoppas och tror på Headler men chansar hellre än safe:ar. Förhoppningsvis gör vår våghalsighet att vi vinner mycket mer om vi väl vinner, än om vi skulle gått försiktigt fram.

Det här med entreprenörskap är lite som att lyssna på en riktigt, riktigt bra låt. Man lyssnar gärna igen, och igen, och igen. Vi kör på med Headler, hoppas att vi lyckas, och säljer eller lägger ned om vi misslyckas. Om så sker lär vi dock redan ha startat nästa projekt ihop…

Vilka är era förebilder?
Självklart har vi Dan Nilsson som förebild inom ehandeln. Inte minst för allt vi lärt oss av honom men även för att han säljer så förbaskat mycket. Skön både offline och online. Dessutom har vi honom som förebild när det gäller den unika känslan han återger i sin PR, texter och brandingen på RoligaPrylar.se. Vi vill göra Headler till något personligt, roligt och ibland t.o.m. smått sarkastiskt. Seriös corporate-business får vi nog av dagtid på våra andra jobb, nämligen

Vi ser även upp till Jon Olsson, extremskidåkaren som ska göra världscuppremiär i storslalom i helgen, för hans extrema engagemang i vad han än ger sig in i. Ted Valentin är en annan entreprenör vi gillar och ser upp till, mest för hans ödmjuka inställning till entreprenörskapet och vad man kan göra med en dator, lite engagemang och ett fik att sitta på. Tony Hsieh (grundare av Zappos) är också en kille inom ehandelssfären vi gillar. Delivering happiness, företagskultur och kundsupport som alla kan lära något av.

Sist men inte minst; It’s a long way to the top if you wanna Rock’n Roll!

Kort info om Anton och Erik

Anton Johansson aka SuperAnton är affärsutvecklare på Twinglybloggareföreläsare och musiknörd. Gillar mörk öl & att prata. Följes tacksamt på Twitter.

Eric Martinsson driver webbyrå Grebban Design och många andra projekt. Gillar webben, entreprenörskap och är sportnörd. Medlem i nätverket Young Entreprenuers of Sweden och sitter med i styrelsen för Ung Företagsamhet .

——————————

Julkalendern 2010
Detta var Lucka 10 i julkalendern som du kommer kunna följa här i december. Denna julkalender är tillägnad alla inspirerande rookies som kommer att bli riktiga stjärnskott 2011. Varför diskutera gårdagens hjältar när vi kan spana in framtiden stjärnor?

Läs även mer om Julkalendern 2009 – med temat Entreprenörskap

Sara har semester från bloggande. Följ henne på Twitter (@saraohman) eller gilla på Facebook

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

4 thoughts on “Lucka 10 – Anton Johansson & Eric Martinsson, Headler.se

  1. Sjukt bra killar, det där!

    Eric kom jag i kontakt med på ett webbforum för 5+ år sen. Jag kommer ihåg när han startade sin webbyrå, tonåring måste han ha varit. Sen dess har han gått från klarhet till klarhet!

    Och Anton har jag hört säga massa vettiga saker 😉

    Keep up the spirit, folks!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *