Lucka 16 – Helen Alfvegren, helalf.se

Sociala medier är ett av 2010 års mest hypade ämnen – ändå är få duktiga på det. Helen Alfvegren lever sociala medier, och därför har hon blivit riktigt duktig på det inte bara yrkesmässigt utan även i sitt personliga varumärkesbyggande. En tjej att ta råd av som kommer växa ytterligare 2011.

Helen Alfvegren om att leva med sitt arbete

Varför tycker du att det är så roligt med sociala medier?
Det är ett väldigt härligt och ärligt sätt att kommunicera på och man kan skräddarsy alla sidor efter sina egna behov. Jag gillar att leka med sökord, bilder och videos och vill ständigt hålla mig uppdaterad om allt nytt som händer. Detta skriver jag en del om på min blogg där sociala medier och privata noteringar blandas hej vilt. Där hittar du, förutom ett uppenbart intresse för choklad, samt en hel del bilder från min samling bilder från koloniområdet i närheten av där jag bor, även en massa bilder av mig i olika klänningar – ett SEO-experiment jag håller på med som kommer bli ett långt blogginlägg en vacker dag.

Under en vanlig vecka använder jag Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, LinkedIn, Delicious, min blogg och Spotify i princip varje dag. Sociala medier låter mig inte bara hålla kontakt med mina vänner utan även skaffa nya vilket är otroligt värdefullt. Dessutom har jag turen att få jobba med det och privat funkar det perfekt för personlig marknadsföring.

Mina bilder från kolonin:

Vad som driver dig?
Oj, det måste vara min nyfikenhet! Samt att det här låter mig få utlopp för min kreativitet. Jag har alltid gillat att skriva och läsa och gillar färg och form och det tror jag hänger ihop med det jag gör i dag. Sen är det ju så roligt att träffa nya människor och testa nya saker och det passar ju bra eftersom det ges så många möjligheter, som på SSWC, SIME, Bokmässan, Geek Girl Meetup eller Sweet Sunday Web Crunch där jag var med i höstas. Jag svarar i princip alltid ja när någon frågar om jag vill prova något nytt, det ger ju sådant härligt pirr i magen!

Särskilt gillar jag det här avsnittet från Sweet Sunday Web Crunch: 

www.sweetsundaywebcrunch.com

Vad det är du konkret gör?
Jag jobbar som webbredaktör med ansvar för sociala medier, som Facebook, Flickr och YouTube, och har under hösten även haft föreläsningar om sociala medier för mitt eget företags räkning. Twitter är min största kärlek privat men Facebook fascinerar mig i mitt arbete. Mitt konto är nästan enbart till för att se hur andra företag jobbar med sina flikar, bilder och inlägg, vilka kommentarer de får och hur de möter kritik. Blocket lyfter jag gärna som ett bra exempel för jag har stor respekt för att de har Riktlinjer på sin sida, något som jag tycker att alla företag borde våga ha. Jag har skrivit en guide om hur företag kan skapa långvariga relationer med sina kunder och det har fått otroligt fin respons, kika gärna på det!

Det handlar ju mycket om relationer, både privat och på jobbet, och Annika Lidne förklarar det så bra i inlägget Ditt företag får de fans det förtjänar. Jag är väldigt noga med att alltid representera mig själv, och min arbetsgivare, vart jag än skriver någonstans. I mitt cv uppmanar jag läsaren att googla mig, jag står för allt de kan tänkas hitta.

Vad kommer hända inom ditt område 2011?
Vi kommer säkert att få se en massa ouppdaterade bloggar och konton som självdör nu när företagen inte tycker att de ser något resultat, vilket kan ha samband med hur mycket de har satsat och om de har haft en ordentlig strategi. Och tvärtom. Jag tror att vissa företag kommer våga satsa ännu mer och hitta på riktigt roliga kampanjer och spännande samarbeten vilket jag ser fram emot. Facebook kommer att fortsätta växa och troligtvis kommer vi få se företagens tjänster flätas samman med plattformen.

Fler och fler använder smarta telefoner som gör att de ständigt är uppkopplade och positioneringstjänster, särskilt Places, kommer att förändra vårt shoppingbeteende. Jag vet att jag redan nu tar omvägar till CupcakeSTHLM när deras rabatter dyker upp på Saverly!

Privat tror jag att jag kommer att hugga tag i allt nytt som dyker upp men att sidor som Path kommer att locka allt mer (där användandet och kompiskretsen är begränsad). Framförallt kommer vi att påverka vårt eget nyhetsflöde ännu mer vad nu det kommer att innebära.

Vad vill du uppnå 2011?
Jag vill ha möjlighet att fortsätta utvecklas, fortsätta vara nyfiken. Jag vill hålla fler föreläsningar men även workshops. Mest ser jag fram emot spännande samarbeten, nya kontakter, nya uppgifter. Helst av allt vill jag ha ett flexibelt jobb som gör att jag kan tacka ja till allt roligt som dyker upp vid sidan av.

Vilka är dina förebilder?
Den jag kommer att tänka på först är min pojkvän Johan Brissmyr, som tillsammans med sina vänner har sagt hejdå till storföretagen de jobbar på och bildat Popdevelop AB, ett företag som skapar tjänster som de själva tycker är roliga och som de utvecklas av. Sanna Stefansson bollar jag gärna frågor med och detsamma gäller för Emanuel Karlsten, de gör båda ett bra jobb och bjuder på en massa pepp. Och alla GeekGirls såklart! Det är extremt viktigt för mig att ha kvinnliga förebilder att se upp till eftersom den bilden som finns i sagorna, historieböckerna och media inte gör någon en tjänst. Överlag folk som vågar och vinner!

Se och lär av Helen!

——————-

Julkalendern 2010
Detta var Lucka 16 i julkalendern som du kommer kunna följa här i december. Denna julkalender är tillägnad alla inspirerande rookies som kommer att bli riktiga stjärnskott 2011. Varför diskutera gårdagens hjältar när vi kan spana in framtiden stjärnor?

Läs även mer om Julkalendern 2009 – med temat Entreprenörskap

Sara har semester från bloggande. Följ henne på Twitter (@saraohman) eller gilla på Facebook

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

One thought on “Lucka 16 – Helen Alfvegren, helalf.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *