5 tips alla studenter måste ta del utav – Så få du jobben att komma till dig

How do you do it? – Just do it.

Kära Student,

Framför dig har du en uppsjö av verktyg, som matchar din budget, med vilka du kan sätta dig i en situation du inte trodde var möjlig. Du befinner dig i slutet av din utbildning (eller så är du riktigt smart och har hittat hit i början av din utbildning) och har aldrig varit i en mer lyxig sits än denna trots att du numer lever på havregryndsgröt och öl. Du har tiden, du har fortfarande bara dig själv att ansvara över, och du har tillvaron finansierad. NU (eller igår) var det dags att köra!

Vi befinner oss fortfarande i en tid där det går att bygga sig ett personligt varumärke med hjälp av Internet, det är betydligt lättare nu än vad det kommer vara om ett halvår. Jag får ofta gratulationer av människor som ansett att jag lyckats och ännu mer ofta frågan om hur man gör. Mitt svar är alltid detsamma: Snacka passionerat och lägg ned tid.

Sociala medier är inget annat än en insikt, och för att nå den insikten måste du jobba hårt och pröva dig fram. Tur finns inte (kanske lite flyt), det är bra – Det betyder att alla kan göra det!

Varsågod:

WordPressTwitterLinkedInNing


5 ingredienser för ett framgångskoncept i studentens varumärkesbyggande

Visa hur din hjärna fungerar – Din hjärna kommer aldrig vara så bra som den är just nu. Genom att öppna upp den för andras beskådan kan du slå världen med häpnad.  Analys är vad du sysslat med de senaste åren och är vad som skiljer dig från övriga samhället. För att kunna visa på detta måste du ha ett utrymme, därför måste du starta en blogg NU. Normalt råder jag folk att starta en blogg endast om de upplever insikten om att de har något att komma med. Du kan säkert bygga dig ett varumärke utan det, men ska du visa hur din hjärna fungerar måste du ha en plats att skriva/rita/visualisera. Detta kommer bara gynna dina studier då du blir en grym skribent!

Nätverka 3.0 – Skaffa dig en mängd av mentorer och virtuella kollegor. Leta upp bloggare och Twittrare med gemensamma intresseområden att diskutera med, eller varför inte starta ett eget forum? Det bästa exemplet jag beskådat är HR Sverige som drogs igång av Fredrik Johnsson under hans sista år på HR programmet vid Göteborgs Universitet – Ett forum skapat med hjälp av Ning.com (write that down, också gratis upp till 150 medlemmar) där studenter och yrkesmän/kvinnor diskuterar den aktuella utvecklingen av HR frågor i Sverige. Låt det inte stanna i det virtuella utan bjud även till att fortsätta diskussionen IRL, du kommer förvånas över den utveckling du når genom

Underskatta inte det traditionella mailet – Det är fortfarande endast en liten skara som finns ute i de sociala nätverket, glöm för guds skull inte det ovärdeliga mailet.  Var inte rädd att maila yrkesmänniskor du ser upp till för att fråga om råd – du får i de flesta fall svar om du är genuin och ställer välgenomtänkta frågor. Har du sedan ditt virtuella CV att hänvisa till  (=alla dina sociala nätverk) ökar du även chansen att skapa ett intresse hos den upptagna yrkesmänniskan.

Låt de intressen du utvecklar genom ditt Online-leverne ta fart i verkligalivet – Hitta events eller skapa egna event. Sök upp grupper som driver de frågor du är intresserad utav och starta projekt med dem. Detta är otroligt viktigt för båda världarna då du dels genererar stoff till innehållet i dina sociala nätverk men även praktiserar de insikter du fått genom ditt Online-leverne.

Det är dig det handlar om – Det är du som måste göra jobbet, det är du som avgör huruvida du når framgång eller inte. Det är du som måste ge upp alla ursäkter för att inte göra det och som måste stå på dig när janten smyger sig på. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte är en tävling, men bjud ändå med dig dina vänner att också göra det – ni blir mycket mer attraktiva då om ni är ett gäng med ett nätverk.

Vad kostar det?

– Från 10 timmar + 20 timmar/vecka.

Det är vad du minst kommer behöva lägga ned utöver dina studier. Det är den bittra sanningen – det tar tid. Tur är att du som student har den. 10 timmar går till att faktiskt producera innehållet till de sociala nätverken (twittra, blogga, fila på presentationer och skriva mail), 20 timmar/vecka går till att generera stoff till innhållet du publicerar i de sociala nätverken (vid-sidan-om-projekt, mingla, luncha, läsa på) Som sagt, minst!

Vad skulle du annars spendera tiden till? Skriva personliga brev, uppdatera CV’t, gå på studentföreningens söka-jobb-kurser?

Vinsten!

Jobben kommer (kan) komma till dig! Om inte direkt så i det långa loppet. Folk får kännedom om din kunskap samt hur du fungerar och genom att beröra dem får de en känsla av hur du kan prestera. Det är värt det, jag lovar dig.

Kolla bara på mig.

I’d hate to say I told you so..

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

5 thoughts on “5 tips alla studenter måste ta del utav – Så få du jobben att komma till dig

  1. Intressanta tips! Jag antar att jag just nu utövar punkt 5, eftersom jag googlade upp denna sidan efter att ha skrivit klart ett blogginlägg. Men jag tror dock att det passar in här!

    Hittade nämligen en sida idag som bevakar jobbannonser som folk lägger upp på Twitter. Rätt intressant grej, så jag skrev som sagt ett blogginlägg om det:
    http://webbhjalp.se/jobbos-soka-jobb-sociala-medier/

    Med den tjänsten hittar ju studenten lätt någon att maila också 🙂

  2. Man skall inte heller glömma att skriva en blogg tex som är lite framgångsrik är ju ett tecken på att man kan lösa komplexa problem utan facit, sådana vill alla företag anställa….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *