Snart ett år har jag verkat i reklambranschen och det har gett mig många nya insikter om hur samhället fungerar. Resumé skrev tidigare i veckan om en undersökning som hade gjorts vilken visade att reklamare var den yrkeskategori som kände sig mest som en bluff. Jag förstår känslan, men vid vidare eftertanke känner jag inte igen mig.

Jag jobbar med människor, sånahär människor:

Fantastiska saker kan skapas med drivkraft och geniunt engagemang. Vissa anser att jag är väl envis och står fast vid min åsikt och hopp om att lyckas skapa ett mervärde bortom det komersiella yttre. Detta väcker även engagemanget hos mig. När jag arbetade med Entreprenörsjakten bestod min drivkraft av 65 % övertygelse om att göra skillnad, 40 % att få jobba med människor som i filmen ovan och 5 % meriter/betalt.

Frågan kvarstår: Varför skapa denna typ av kampanj?

Många säger: ”Jag har inte sett kampanjen alls!
Mitt svar är ”Det är inte så konstigt, större delen av kampanjen är osynlig, den händer antingen i luften emellan oss eller inom oss själva

Som smartskafteten Adrian och Ludde sa; ”Lyckas vi med den här kampanjen ska du inte ha sett den

Det här projektet är så på riktigt som det kan bli, även om det låter lite diffust att ett stort internationellt varumärke som Pepsi skulle ägna sig åt ”idéer” istället för att prata om cola. På Pepsi.se rullar utmaningarna och idéerna som kommer in rör nästan allt – från det lilla till det stora. Och vi som jobbar med det träffar deltagarna/ungdomarna/användarna på riktigt, i våra sociala media-kanaler OCH ute i verkligheten.

Vi åkte exempelvis på Roadtrip för att träffa ungdomar och se vad de vill förändra, på vägen förändrade vi även deras tillvaro litegrann.

Del 1:

Del 2:

Det är många parter inblandade i projektet, och Fryshuset är en av de vi jobbar med dagligen. Fryshuset är en plats dit man kommer för att få hjärtat fyllt av hopp och se passionen blomma. Där överskuggas problemen av självklarheten till lösningar och alla är välkomna. Ungdomarna du möter där är lite gladare och har lite bättre självförtroende och personalen är lite mer engagerade. Har du inte varit där bör du be om en rundtur.

Såhär såg det exempelvis ut när vi hade idéaudition och Fryshusets ungdomar fick visa upp sina talanger:

 




Fryshuset är inte den enda partnern till Pepsi Refresh. Under projektet har flera varumärken/företag involverats vilka alla visat stort engagemang för olika samhällsfrågor, alla med den gemensamma nämnaren att vilja ta tillvara på de ungas idérikedom. Jag hoppas det lyser igenom, åtminstone inger det mig en tro på det goda i världen.

Det här med att ha ”kändisar” som ambassadörer för ett varumärke har jag alltid tyckt är något märkligt, åtminstone tills jag fick möta de involverade profilerna i det här projektet. Deras genuina engagemang i de deltagande i Pepsi Refresh och jag kan fortsätta mina avslöjanden med att de samtliga är inne på ”hubben” (pepsi.se var dag för att få energikickar och har kontakt med de finalister de fått möta hittills för olika samverkanspunkter.

…och vinnaren?

I juni hade vi även lika skoj som ovan. Då korade vi vinnaren i Refresh Street Music. Killarna bakom Pepsibilen gör mig så glad!

Att dessutom få göra allt detta på en arbetsplats som är bättre än många gör allt ännu bättre. Honesty-gänget är helt fantastiska och det är en fröjd att få gå till jobbet var dag. Var och en har en anda av att alltid göra lite bättre, lite mer, inte bara för kunden utan slutkonsumenten. Framförallt så bryr de sig om gänget, att var och en av oss ska må bra och vara sitt bästa jag. Det gynnar ju oss alla.

Så till mina branschkollegor;
Känn er inte som en bluff, vi skapar förändring i/hos människor. Om du ändå gör det – Kom till oss istället.


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

2 kommentarer

Min favoritkampanj kommer från Oriflame : Therese Reuterswärd · 12/18/2011 kl. 1:34 e m

[…] onlinemarknadsföringAv alla briljanta digitala kampanjer jag sett, från bland andra Lagerhaus, Pepsi, VisitSweden, Volkswagen, Brämhults, Dove, McDonald’s, Halebop, Försäkringskassan och […]

Årets starkaste intryck från 2011 - Inkl. Nyårslöften 2012 | Sara Öhman · 12/30/2011 kl. 1:03 e m

[…] inom projektet har också varit underbara och väldigt engagerande. Om detta kan du läsa mer här. Att få uppleva modet hos ett globalt varumärke i de digitala investeringarna innehåller […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *