Draknästet-Live hos Stockholms Handelskammare

Många är vi som sörjer att SVT beslutade att lägga ned Draknästet, i Storbrittanien mer känd som Dragons Den. Därför var det extremt kul att Stockholms Handelskammare annordnade Draknästet-Live i Onsdags den 16 november. Åtta unga entreprenörer fick pitcha för de fyra drakarna vilka sedan fick följa upp med sina frågor. Entreprenörerna bad om investering utifrån den befintliga värderingen och tillväxtplaner.

Det var väldigt hög kvalitet på de pitchande företagen. Intressanta marknader där samtliga funnit relevanta och förhoppningsvis lönsamma hål att fylla. Mycket Imponerad.

Drakarna: Douglas Roos – Nyheter 24 Gruppen (SVTs Draknästet), Susanna Falkengren – Advokatfirman LidmarkWelinder (SVTs Draknästet), Gustaf Douglas – Förvaltnings AB Wasatornet, Anna-Carin Månsson – Exit Marketing

Entreprenörerna som presenterade för Drakarna

Fraktus AB

Det vinnande bidraget för kvällen var en tjänst som tillför värde för såväl fraktbolag och konsument, det förvånar mig något att ingen storaktör finns på marknaden redan idag då vinningen för alla parter är självklar. Fraktus har redan kommit en bra bit i sin uppstartsfas, och samarbetar med de största aktörerna på marknaden. Vad de nu står inför är att skala och bli ännu större för att bli de självklara valet på transportmarknaden.

fraktus.com

Knaggård Design

Tradition, tradition, tradition – Och en marknad som inte förändrats på 100 år. Emma Knaggård låter rötterna lysa igenom väven i dopklänningarna Knaggård Design kommer att lansera nu till Jul. Håll utkik och lycka till Emma!

Emma Knaggård Wendt

FrogPearl

Kvalitetssmycken till saftigt pris. Jag är inte målgruppen, även om jag skulle kunna tänka mig att köpa Playing For Change-armbandet. Med viss erfarenhet av smyckesbranschen (?) har jag mycket svårt att se hur de ska få upp tillräckligt stor volym med en produkt för det priset.

Får de till sin e-handel med en smart marknadsbearbetning, som inte endast går ut på att bearbeta och skapa samarbete med bloggare med Kenza (Det är bara att punga ut 30 000:- för ”redaktionellt utrymme), så kanske de har möjlighet uppnå sina mål. Som Douglas Roos sa; ”E-handel är framtiden” (..eller nutiden? Trevligt med besök i verkligheten.)

www.frogpearl.com

FlexiDrive

Min klara favorit under kvällen var FlexiDrive. Jag har väntat länge på en bra tjänst för att underlätta semester och allmänna transportplaner. Genom FlexiDrive kan du både tjäna pengar på att hyra ut din bil samt hitta fler prisalternativ om du skulle behöva hyra en bil. De nyttjar befintliga system för att bygga en lätthanterlig tjänst mellan konsumenter. Inte unikt, men lätt, snyggt och välutfört. Särskilt imponerad är jag för att de fått med ett av Sveriges största försäkringsbolag , vars krav för lönsamhet inte är de lättaste att uppfylla.

Enkelt.

FlexiDrive.se

Rugcycle

Ta det mest genuina folkhemssvenska och göra det till en premium produkt, det är Rugcycles dröm. De ser trasmattans som ett hantverk och en tradition att föra vidare till det moderna hemmet där stora mattor pryder våra vardagsrum. Genom att plöja Norrland på trasmattor via tidningsannonser fräshar de upp dem och syr ihop dem med karaktäristiskt band.

För 3200:-/kvm… nja. Är ni sugen så finner ni de bland annat på NK.

rugcycle.se

YouCustomize

iPads som annonskanal hos Frisörsalonger runtom i Sverige. YouCustomize har skapat en mjukvara för en nöjeskanal om skönhet där redaktionella inslag varvas med annonser. Salongerna prenumererar på iPadsen vilka placeras vid spegeln framför frisörstolen, annonsörerna köper annonsutrymme i kanalen.

Skönhetsproduktsförsäljarnas personbearbetning av frisörerna hos återförsäljarna tror jag är många gånger viktigare än denna typ av annonsplats. Vad som däremot gör detta företag/produkt intressant är att de redan har plattformen att bygga vidare på genom att ha utvecklat mjukvaran enligt dem under 2 år.

youcustomize.com

Creative Cards

Hur stor andel av befolkningen äger ett pendlarkort? Ganska många – Och alla kort ser i stort sett likadana ut. Lätt att blanda ihop, eller hur? Fredrik Bergström vill lösa detta genom kreativa skins till pendlarkorten. En hyfsad marknad om han lyckas med sina försäljningskanaler.

Hör Fredrik berätta själv:

 

Mobuylr

Jag citerar mitt sällskap för kvällenCristian Rudolf: ”SMS-lån för ungdomar, i get it!”. Mobuylr erbjuder egentligen ett sätt att undvika cash genom att betala till SMS som förutsätter att återförsäljaren är kopplad till Mobylr’s system. Produkten har sin funktion, Josef är briljant. Josef Ben Abla, kom ihåg honom.

Gilla Mobuylr på Facebook för att följa utvecklingen!

 

Via Ung Företagsamhet Stockholmsregionen 

Mig gav det en tur utan för min  lilla värld. Ny energi helt klart.
Tack Christian för att du tog med mig och att jag fick prya hos Disruptive.nu en kväll!

Läs Christians kommentarer om kvällen.

 

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

3 thoughts on “Draknästet-Live hos Stockholms Handelskammare

  1. Hej
    Jag skulle vilja komma i kontakt med Fredrik Bergström, har du möjligtvis hans kontakt uppgifter?
    Mvh
    Martin Green

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *