12 insikter för Alla som skall göra Sociala Media-kampanjer under 2012

2011 lider mot sitt slut och vi har en mängd nya insikter med oss från det gångna året, jag vill nedan dela mina lärdomar från 2011.

12 insikter för Sociala Media-kampanjer 2012

1. Tänk enkelt  – Välj bort krångliga trösklar att väva in i anslutningsmomentet. Det skrämmer även de mest engagerade och kvalitativa användarna. Fundera över vad du kan plocka bort för att användaren ska få gå med i kampanjen. Hur utförlig behöver ett bidrag till en tävling vara? Vilken typ av material kräver det? Eller vill du att användaren ska läsa upp ett manus? Finns det en möjlighet att just detta gör att användaren väljer att inte delta? Låt oss hålla våra användare välmående och göra dem självsäkra, inte tvinga dem genom en snörskog av moment för att ansluta till kampanjen. Enkelt, lätt och roligt.

2. ALLA vill Engagera – Fokusera på att erbjuda ett riktigt värde i kampanjen. Gå tillbaka till grunden och tänk ”Vilket problem löser vi för användaren?” istället för ”Vad vill Vi att användaren ska göra för oss?”. Det skapas mängder av kampanjer var dag, och engagerande/interaktiva kampanjer är inte längre något nytt, vi kommer därför inte ansluta till dem endast för den nya upplevelsens och den nya teknikens skull. Om det stämmer att 53 % av socialt aktiva företag inte har frågat sina kunder vad de vill ha finns det mycket mark att vinna. (Tipstack @EmelieFagel Läs även hennes ”Har vi tröttnat på deltagarkultur?”)

3. Sträva efter den kvalitativa användaren – Se förbi ”Like”‘en och finn kvalitativa användare bland mängden av dina ”Like”s. På samma sätt som du har olika typer av kundgrupper på samma sätt har du olika typer av användare. Vissa är mer engagerade än andra, på samma sätt som vissa kunder investerar mer än andra. Finn mönstret och vårda dina återkommande användare, de kommer att sprida din kampanj vidare. Social media-kampanjer är ingen sprint; De är ett maraton. Sluta behandla användarna som one-night-stands (<– Bra video att starta 2012 med. Tipstack @Terobi)

4. 1 kontakt är värd 100 mail – Det lönar sig att göra god research, det är värt med oändligt långa kontaktlistor vilka medför stort merarbete i beta-/seedingfasen. En kontakt kan ge dig 10 nya kontaktytor, vad kan i sin tur dessa 10 kontaktytor ge dig? Det är vad som gör dessa timmar värdefulla för kampanjen. Fler bra tips för bloggoutreach finner du här.

5. <3 Bevakningsverktyg – Om budget finns; Se till att ni skaffar ett bevakningsverktyg! Det gör arbetet så mycket lättare och effektivare. Just nu använder jag ConnyCom vilket jag gillar särskilt eftersom att det är lättanvändligt när det kommer till att göra kvalitativa analyser samt att ta fram rapporter. Fler tips hittar ni hos Social Factory som testat ett antal av de system som finns på marknaden. Självklart fungerar Google Alerts/Twittersök även bra, men kräver mer manuellt arbete. Med hjälp av ett bevakningsverktyg kan du lättare hitta leads i fler kanaler.

6. Användarnas delningar driver 70 % av trafiken – Så vad ska du med Banners till? Är värdet tillräckligt högt för att öka varumärkeskännedomen i en engagemangskampanj via sociala medier? Fördela istället budgeten för att utveckla och optimera smarta delningsfunktioner där användaren givs förutsättningen att dela när den är redo att göra det.

7. Öka ambassadörsbudgeten, men överväg fokuset på kändisambassadörer – Bloggare har en oerhört uppvaktad situation i vårt nutida onlinekampanjande, detta har gjort att de ofta överskattar sitt eget värde. Många är vi som vill nå dessa bloggare och engagera dem i våra kampanjer, vårt erbjudande behöver därför vara unikt över våra konkurrenters. Lägg fokus på att skapa värde för bloggaren utöver endast ett enskilt inlägg och få denne att investera sin tid i kampanjen. Fördela budgeten därefter, och se förbi kändisambassadörer och storbloggare.

8. Återanvänd befintliga Applikationer – En av de främsta saker jag önskar mig är att utvecklarna ska börja pitcha sina ”appar” snarare än att kreatörer ska uppfinna på hjulet igen. Så mycket budget spenderas på att bygga nya lösningar, när utvecklarna skulle kunna ha fokuserat på att vidareutveckla och optimera befintlig teknik. Jag önskar mig ett labb hos varje utvecklar-team med organiserad koppling till en säljorganisation år 2012. Dags att städa upp bland skräpappar och vidareutveckla.

9.  Att arbeta med Social Media Management är som att arbeta med en telefonkundtjänst – Mer glamoröst än så är det inte, det viktigaste är att vara snabb och vara där med information när användaren behöver den. Fokusera istället på att skapa den stämning ni avsåg vid inledningen av kampanjplanerandet. Användaren vill bli hörd, den vill tillhöra flocken. (”Tjena, läget?” är ibland det lättaste sättet att driva upp aktiviteten på exempelvis en Facebook-page.) Dock är den främsta skillnaden med social media management och en telefonkundtjänst att samtalet är publikt, och att inte endast du och kunden har kopian på konversationen.

10. Ibland funkar det bara inte – Din idé kanske är jättesmart, och du trodde verkligen innerligt att den skulle engagera. Ibland är det inte värt att stånga huvudet i väggen allt för länge, gå istället vidare till plan B. Din tid är värdefull.

11. Var noga med att budgetera för aktiviteterna! – Research tar tid, outreach tar tid – Att upprätthålla kontakt med användarna tar tid. Se till att organisationen för att kunna upprätthålla kampanjen finns på plats när ni kör igång. Så många goda idéer faller mellan stolarna för att kunskapen om det faktiska genomförandet saknas. Välj aktiviteterna väl, experimentera men se till att du har budget för att experimentera. Sociala Medier är dyrt.

12. Back to Basics – Det handlar om att skaffa sig ett gäng – Hur skaffar du vänner? Hur bygger du relationer? Jag älskar den här videon för att den säger mycket om byggandet av kampanjer i sociala medier.

 

Vilka är dina insikter inför 2012? Kommentera gärna!

Här kan du läsa mer om var mina insikter kommer ifrån: Social media – Sara Öhman