12 insikter för Alla som skall göra Sociala Media-kampanjer under 2012

2011 lider mot sitt slut och vi har en mängd nya insikter med oss från det gångna året, jag vill nedan dela mina lärdomar från 2011.

12 insikter för Sociala Media-kampanjer 2012

1. Tänk enkelt  - Välj bort krångliga trösklar att väva in i anslutningsmomentet. Det skrämmer även de mest engagerade och kvalitativa användarna. Fundera över vad du kan plocka bort för att användaren ska få gå med i kampanjen. Hur utförlig behöver ett bidrag till en tävling vara? Vilken typ av material kräver det? Eller vill du att användaren ska läsa upp ett manus? Finns det en möjlighet att just detta gör att användaren väljer att inte delta? Låt oss hålla våra användare välmående och göra dem självsäkra, inte tvinga dem genom en snörskog av moment för att ansluta till kampanjen. Enkelt, lätt och roligt.

2. ALLA vill Engagera – Fokusera på att erbjuda ett riktigt värde i kampanjen. Gå tillbaka till grunden och tänk ”Vilket problem löser vi för användaren?” istället för ”Vad vill Vi att användaren ska göra för oss?”. Det skapas mängder av kampanjer var dag, och engagerande/interaktiva kampanjer är inte längre något nytt, vi kommer därför inte ansluta till dem endast för den nya upplevelsens och den nya teknikens skull. Om det stämmer att 53 % av socialt aktiva företag inte har frågat sina kunder vad de vill ha finns det mycket mark att vinna. (Tipstack @EmelieFagel Läs även hennes ”Har vi tröttnat på deltagarkultur?”)

3. Sträva efter den kvalitativa användaren - Se förbi ”Like”‘en och finn kvalitativa användare bland mängden av dina ”Like”s. På samma sätt som du har olika typer av kundgrupper på samma sätt har du olika typer av användare. Vissa är mer engagerade än andra, på samma sätt som vissa kunder investerar mer än andra. Finn mönstret och vårda dina återkommande användare, de kommer att sprida din kampanj vidare. Social media-kampanjer är ingen sprint; De är ett maraton. Sluta behandla användarna som one-night-stands (<– Bra video att starta 2012 med. Tipstack @Terobi)

4. 1 kontakt är värd 100 mail - Det lönar sig att göra god research, det är värt med oändligt långa kontaktlistor vilka medför stort merarbete i beta-/seedingfasen. En kontakt kan ge dig 10 nya kontaktytor, vad kan i sin tur dessa 10 kontaktytor ge dig? Det är vad som gör dessa timmar värdefulla för kampanjen. Fler bra tips för bloggoutreach finner du här.

5. <3 Bevakningsverktyg - Om budget finns; Se till att ni skaffar ett bevakningsverktyg! Det gör arbetet så mycket lättare och effektivare. Just nu använder jag ConnyCom vilket jag gillar särskilt eftersom att det är lättanvändligt när det kommer till att göra kvalitativa analyser samt att ta fram rapporter. Fler tips hittar ni hos Social Factory som testat ett antal av de system som finns på marknaden. Självklart fungerar Google Alerts/Twittersök även bra, men kräver mer manuellt arbete. Med hjälp av ett bevakningsverktyg kan du lättare hitta leads i fler kanaler.

6. Användarnas delningar driver 70 % av trafiken – Så vad ska du med Banners till? Är värdet tillräckligt högt för att öka varumärkeskännedomen i en engagemangskampanj via sociala medier? Fördela istället budgeten för att utveckla och optimera smarta delningsfunktioner där användaren givs förutsättningen att dela när den är redo att göra det.

7. Öka ambassadörsbudgeten, men överväg fokuset på kändisambassadörer – Bloggare har en oerhört uppvaktad situation i vårt nutida onlinekampanjande, detta har gjort att de ofta överskattar sitt eget värde. Många är vi som vill nå dessa bloggare och engagera dem i våra kampanjer, vårt erbjudande behöver därför vara unikt över våra konkurrenters. Lägg fokus på att skapa värde för bloggaren utöver endast ett enskilt inlägg och få denne att investera sin tid i kampanjen. Fördela budgeten därefter, och se förbi kändisambassadörer och storbloggare.

8. Återanvänd befintliga Applikationer - En av de främsta saker jag önskar mig är att utvecklarna ska börja pitcha sina ”appar” snarare än att kreatörer ska uppfinna på hjulet igen. Så mycket budget spenderas på att bygga nya lösningar, när utvecklarna skulle kunna ha fokuserat på att vidareutveckla och optimera befintlig teknik. Jag önskar mig ett labb hos varje utvecklar-team med organiserad koppling till en säljorganisation år 2012. Dags att städa upp bland skräpappar och vidareutveckla.

9.  Att arbeta med Social Media Management är som att arbeta med en telefonkundtjänst – Mer glamoröst än så är det inte, det viktigaste är att vara snabb och vara där med information när användaren behöver den. Fokusera istället på att skapa den stämning ni avsåg vid inledningen av kampanjplanerandet. Användaren vill bli hörd, den vill tillhöra flocken. (”Tjena, läget?” är ibland det lättaste sättet att driva upp aktiviteten på exempelvis en Facebook-page.) Dock är den främsta skillnaden med social media management och en telefonkundtjänst att samtalet är publikt, och att inte endast du och kunden har kopian på konversationen.

10. Ibland funkar det bara inte – Din idé kanske är jättesmart, och du trodde verkligen innerligt att den skulle engagera. Ibland är det inte värt att stånga huvudet i väggen allt för länge, gå istället vidare till plan B. Din tid är värdefull.

11. Var noga med att budgetera för aktiviteterna! – Research tar tid, outreach tar tid – Att upprätthålla kontakt med användarna tar tid. Se till att organisationen för att kunna upprätthålla kampanjen finns på plats när ni kör igång. Så många goda idéer faller mellan stolarna för att kunskapen om det faktiska genomförandet saknas. Välj aktiviteterna väl, experimentera men se till att du har budget för att experimentera. Sociala Medier är dyrt.

12. Back to Basics – Det handlar om att skaffa sig ett gäng – Hur skaffar du vänner? Hur bygger du relationer? Jag älskar den här videon för att den säger mycket om byggandet av kampanjer i sociala medier.

 

Vilka är dina insikter inför 2012? Kommentera gärna!

Här kan du läsa mer om var mina insikter kommer ifrån: Social media – Sara Öhman

 

Comments

  1. Jesper Astrom says

    Grym post. Håller med om allt utom tipset att ”men säg farväl till kändisambassadörer”. Snarare bör man hitta rätt kändis för sin kampanj. Finns det ingen A-listkändis som passar bör man inte heller använda sig av den.

    I alla fall inte i sin satsning i sociala medier.

    Däremot funkar det finfint att få med sig en kändis på butiksmaterial, i annonser och annat sådant för att dra uppmärksamhet och därigenom få fler att läsa eller köpa det man sedan vill kommunicera. Då behöver man ha viss scent från online till offline för att få användaren att koppla ihop ett och ett. Kommer dock att bli mycket mer logiskt nu under 2012 när mobilen blir mer och mer användbar.

    Kändisar fungerar väldigt bra som trafikdrivande katalysatorer. Likaså storbloggare. Kanske inte i en banner. Men genom att använda dens kanaler och låta den uttrycka sig på det sätt den känner sig bekväm i att uttrycka sig.

    Och där har du helt rätt. Man måste ta sig tid och budget att få dem engagerade.

    I kombination med en enkel kommunikativ trappa som du skriver om där du svarar på tre frågor: 1. Whats in it for me, 2. Hur går jag med, 3. Hur ökar jag mina chanser att vinna. Kändisen driver trafiken, sedan är det upp till dig att konvertera den. Där har du både goda och dåliga exempel om du tittar i GA från förra året ;) .

    Jag tror du ska dela in din budget i två olika delar. En som handlar om relationsskapande aktiviteter – där less is more. Dvs. mycket budget på få kontakter som du kan göra kvalitativa. Den andra delen ska handla om optimering av det befintliga. Att kunna ändra på allt från knappfärger till feedback loopar för att på så sätt göra om din kampanj till användarnas kampanj.

    Mitt stora problem är att jag alltid har för höga ambitioner och för små resurser. Det är något jag tar med mig till 2012 och de kampanjer som kommer ur mig under nästa år :D .

  2. says

    Håller med Jesper om att det är en mycket bra lista av råd inför det kommande året. Skulle jag själv mejsla ut det viktigaste av detta så är det punkt 2 och punkt 3.

    Punkt 2 i det att grunden för ett (seriöst) företag handlar om att göra någonting för andra människor, och är det inte det engagemanget som man ytterst vill förmedla? I sociala sammanhang så ser människor rätt igenom dig och ser dina intentioner med alla utspel och allt du säger, det ska man vara mycket medveten om. ”Engagera dig i dina kunder så kommer de att engagera sig i dig” är en oneliner som jag använder mig av.

    Punkt 3 i det du säger att det handlar om ett maraton och inte ett sprintlopp. Det vet alla företag som har byggt upp sin kundkrets på traditionellt sätt genom att ”dänga väska” och prata direkt med människor. Det tar tid att bygga upp relationer och kortsiktiga uppmärksamhetssökande kampanjer ger ingenting om det inte finns ett väl uppbyggt nätverk av relationer att landa i.

    Vad gäller storbloggare och kändisar håller jag fullständigt med dig. Här finns det inbyggda problemet att de som låter sig köpas är ”promiskuösa” för att använda Seth Godins vokabulär och har för länge sedan nedvärderat värdet på sina åsikter och de som inte låter sig köpas, ja, de kommer du inte åt annat än genom att erbjuda fantastiska produkter.

    Skulle vilja lägga till tre saker. För det första att värdet av ”content is king” är större än någonsin. Dvs att kunna skapa unikt högkvalitativt material som intresserar människor är grunden till varaktigt engagemang för varumärken.

    För det andra. Google+ kommer med största sannolikhet att få en stor betydelse under 2012. Det är inte ett nytt Facebook, det är något helt annat, det tycker jag har utkristalliserat sig fullständigt klart nu. En rekommendation är att ta reda på det ordentligt.

    För det tredje. Simon Sineks ”People don’t buy what you do, they buy why you do it” bör studeras: http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html

    Det var mina 25 ören, tack för ett bra inlägg :)

  3. Jesper Astrom says

    Igen. Jag kan inte se något som helst belägg för att folk tycker det är dåligt att andra låter sig köpas. Det har aldrig varit problemet i att ta in kändisar. Det som har varit problemet är när vi inte har kunnat förmedla just det du tar upp i slutet ”why we do what we do”… eller för deras skull ”why they do what they do”…

    Kändisar och storbloggar funkar prima för att driva trafik och sälj till produktsajter. Lika bra som ”expertrekommendationer” fungerar i en topplista. Användarna vil ha hjälp i sina köp och de förstår att kändisen/bloggaren behöver få betalt. Visst kanske den förlorar en liten del av sin trovärdighet hos den delen av befolkningen som tror på dem. Men de allra flesta skiter i detta. Därför skadar det heller inte relationsbygget att bli ”köpt”. Jag har i alla fall inte sett några som helst data som stödjer ett sådant påpekande. Det är logiskt, och jag vill nästan att det ska vara så, men hittar bara bevis som säger motsatsen.

Trackbacks

  1. Tack alla som deltagit i Rädda barnen-kampanjen…

    Nu var det dags att redovisa vår lilla insamling till Rädda Barnen som hölls i slutet av förra året. Beloppet Vi är glada över att få redovisa resultatet av vår initiativ för att rädda barnen. Vi kom på att istället för att anordna en tävling som sluta…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>