Gina Tricot berättar om hur de arbetar med Sociala Medier

 

Tidigare skrev jag om vad E-handlare kan lära av att ”Gilla” Gina Tricot och idag berättar Gina Tricot själva om tankarna bakom deras Sociala Medie-närvaro, hur de kopplar samman Facebook-aktivtet med ginatricot.com samt hur de strävar efter  att bygga en mötesplats för deras kunder. Ansvarig för Gina Tricots E-handel, Renée Säverot, svarar på mina frågor för er att ta del av.

Renée Säverot berättar om Gina Tricot och Sociala Medier

Hur länge har ni jobbat aktivt med sociala medier?

- Varje dag skrivs det mycket om Gina Tricot på internet och vi bestämde oss för ungefär ett år sedan för att delta i de här diskussionerna i större utsträckning än tidigare. Målsättningen har varit att vår fanpage ska vara den naturliga mötesplatsen online för våra kunder och att de där ska kunna inspireras och engageras. Det senaste året har vi sett en stor ökning av antalet fans som nås av vår kommunikation vilket är väldigt roligt.

 

Hur många är ni som arbetar med sociala medier på GinaTricot?

- I dagsläget har vi en person som jobbar med bl.a. Facebook som en del av sin tjänst.

 

Vad avser ni att förmedla genom er närvaro i Sociala Medier? 

- Framförallt Facebook ger oss unika möjligheter till direktkontakt med våra kunder och vi kan där visa vad Gina Tricot har att erbjuda dem både på ginatricot.com och i våra fysiska butiker. Vi tycker det är viktigt att ta vara på möjligheten till tvåvägskommunikation som Facebook ger och verkligen få veta vad våra fans tycker, vi ser det som en del i att vara transparent som företag. Våra fans har under det senaste året blivit mer och mer engagerade vilket märks genom att de i ökande utsträckning delar med sig av sina åsikter på Facebook genom att ex. ”gilla”, ”dela” och kommentera våra inlägg.

 

Hur stor andel av den totala trafiken till Ginatricot.com kommer från sociala medier generellt?

- På våra fanpage delar vi regelbundet med oss av nytt innehåll som finns på ginatricot.com för att påminna fansen om allt content som finns där som de kan inspireras ytterligare av. Några konkreta uppgifter kring trafik lämnar vi dock inte ut.

 

Har ni sett någon annan effekt efter att ni blev mer aktiva i sociala medier?

- Den främsta effekten som vår närvaro på främst Facebook har inneburit är som sagt den unika direktkontakten som vi får med fansen. Den omedelbar responsen på bl.a. våra produkter och det content som vi har på ginatricot.com är väldigt värdefull. 

 

Ni jobbar nästan uteslutande med  bilder, vad är tanken bakom detta och vilka är era bästa tips till de som vill använda sig mer av bilder i sin Facbook-kommunikation?

- Att bilder och filmer på internet engagerar användare i större utsträckning än text är ett faktum. I vår strävan efter att inspirera våra kunder och fans ser vi därför olika sorters bilder och filmer som en hygien- och framgångsfaktor. Som en förhandsvisning får våra Facebook-fans också alltid chansen att ta del av det här materialet innan alla andra.

 

Ni har även närvaro på Youtube, är detta något ni kommer att öka användandet av Youtube-framöver?

- Det handlar om att ge kunderna vad de vill ha, där de vill ha det. Vår utgångspunkt online är därför att finnas där våra kunder vill att vi ska finnas och tillsammans med dem skapa en bra och givande närvaro. I dagsläget är Facebook den kanal som vi huvudsakligen jobbar med, men i takt med att användandet av YouTube ökar eller förändras fortsätter vi fundera kring hur vi ska utveckla vår närvaro i även den kanalen på lämpligt sätt. 

 

Har ni uppmärksammat några särskilda framgångspunkter som ni subtilt kan tipsa andra om?

- Att bygga upp en mötesplats som präglas av inspiration och engagemang tror vi är det viktigaste att tänka på när det gäller att skapa en framgångsrik fanpage på Facebook. Då det handlar om att skapa värde för fansen jobbar vi mycket med att variera våra inlägg för att passa de olika delarna av vår målgrupp och skapa en helhet av intressant content. På vår fanpage hittar du därför bl.a. våra senaste produkter, stylingtips, outfitförslag och diskussioner om de senaste trenderna.

Tack så hemskt mycket Renée för dina svar!

Har du ett gediget communityskapande arbete du vill berätta om? Hör gärna av dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>