E-handel, Social Commerce och Insikter från Nordic eCommerce Summit 2012

Att brottas med de mellanmänskliga transaktionernas roll för e-handlaren och lista ut modellen för hur sociala medier kan bidra till ökad försäljning är något som präglat min tillvaro i en alltmer intensiv grad  den senaste tiden. Förutspå mänskligt beteende samt uppbyggandet av kanaler för att söka investeringar till att genomföra skalande aktiviteter är fantastiskt intressant samtidigt som det bringar huvudvärk. Min förhoppning med Nordic eCommerce Summit var därför att förstå mina e-handlares situation bättre samtidigt som jag ville bena ut begreppet ”Social Commerce”

Plocka fram penna och papper för att anteckna kommentarer, för här kommer ett monsterinlägg.
(Orkar du inte läsa hela inlägger rekommenderar jag dig sammanfattningen längst ned) 

Om Nordic eCommerce Summit

De senaste två dagarna samlade Nordic eCommerce Summit e-handlare, deras leverantörer och riskkapitalister för att hylla e-handeln och diskutera dess utmaningar och möjligheter. Waterfront Congress i Stockholm fylldes med entrprenörer som älskar Internet vilka generöst delade med sig av sina idéer och erfarenheter. Just kunskapsutbytet är i fokus på NES, promotion och inbördes beundran får stanna hemma för att istället öppna upp för generöst delande, och jag är nu fullmatad med drivkraft och energi! Svaret på mina frågor är lite närmre.

Glöm inte att se @simonistics sammanfattande Twitter-data från #nes12

Dag 1 – Multikanal, lönsamhet och nytänkande

Pinterest-lektion med Melanie och Devin Duncan

#nes12 inleddes med en Pinterest-lektion av power-paret Melanie och Devin Duncan, bakom bl.a. luxurymonograms.com och customgreekthreads.com, från Chapman University. Detta är deras främsta Piterest-tips:

1. Lägg till en Pin-button knapp på alla dina produkter/produktsidor
2. Pinna ditt egna unika innehåll, exempelvis videos eller infographics utöver produktsortimentet
3. Redigera din Pinterest-länk så att användaren hamnar på den sida denne förväntar sig att hamna på (Custom-inställningar på Pinterest.com)
4. Pinterest fungerar utmärkt för avsändare med service-baserade produkter – Skapa bild- och videotutorials!
5. Fokusera på att skapa bildbaserade tutorials. Fiverr.com is the shit – Där kan du beställa dem billigt!
6. Ge Pinterest-användaren försmak på ditt innehåll, exempelvis ett nyhetsbrev. Se bilden du pinnar som framsidan på en tidning.
7. Sökoptimera din Pin. Tänk på keyword, description och lägg även till pris om du vill. Se till att även klistra in länken till landningssidan, det kan även öka klickbarheten.  – Intressant? Läs mer här

Fler tips: www.powerofpinning.com

När jag och Annelie senare på kvällen fick chans att prata med Melanie diskuterade vi skillnaden på  den amerikanska och den svenska marknaden. Klart står att det finns betydligt större svåriheter i att få nerlagda resurser på Pinterest-aktivitet att skala i Sverige såsom i USA, särskilt som liten aktör. Att ta fram en bild kräver formgivartid och spridningstid – Därefter ska den tillströmmande trafiken täcka för dessa. Sannolikheten är även stor i att trafiken kommer från utlandet och att användarna inte alls förstår vad de gör på den svenskspråkiga sajten.

Melanie driver även www.entrepreneuressacademy.com  – Ett sätt att stärka kvinnliga online-entreprenörer. Anmäl er till hennes nyhetsbrev för att se hur hon jobbar att uppmuntra och lära andra, väldigt översättbart till mycket. Jag gillar begreppet ”Entrepreneuress” – Mycket sexigare än ”kvinnligt företagande”

Se dragningen här.

Yves Rocher om att jobba över flera kanaler och att bli digitala med hjälp av bloggare

Fredrik Lethin berättade sedan för #nes12 publiken om Yves Rochers multikanalstillvaro samt hur de gått från postorder och en äldre målgrupp till en yngre online. Att ta med kulturen men ändå anpassa kommunikationen för en ny typ av kundgrupp har varit fokus i arbetet med lansering av Yves Rocher e-handelsplattform vilken de lanserat med hjälp av bloggare i Sverige. Redaktionellt innehåll och videoguider är något som Fredrik tror att kommer vara nyckeln i shoppingupplevelsen för en alltmer kräsen och utvärderande målgrupp. Detta var något även Kicks berättade om dag 2, vilka också berättade om kundtjänstens roll i att skapa förbättrad shoppingupplevelse online. Eftersom vi står i flärd med att lansera en skönhetssajt lyssnar jag med stora öron.

Fredrik om Multikanal här.

Stenhårt med Stayhard som fokuserar på att förmedla Livsstil

Även Stayhard berättade om hur de hanterar sin multikanal, med alltfrån online butik och fysisk butik till ett eget magazin. Att bygga ett varumärke för att skapa lojala kunder i kombination med digitalt, främst sökmotoroptimering, tror Joakim Naumburg, grundare av Stayhard.se, att är en vinnande multikanalstrategi. Imponerande är även att Stayhard.ses fysiska butik har en conversion rate på 50%. Personligen älskar hur Stayhard.se tänker kring sitt magasin. De vill skapa ett livsstilsmagasin – Ej en kundtidning. Översätt detta till att arbeta med sociala medier för att som ehandlare skapa bättre shoppingupplevelse online – Något jag skrivit om tidigare i mitt inlägg ”13 saker du kan lära dig av Veckotidningar

Stenhårda Joakim här.

Jättarna och TV-reklamen – Med Företagskultur och ledarskap som framgångsfaktor

E-handelsjättarna Pär Svärdson, grundare av Adlibris, och Mikael Olander, föredetta vd CDON, pratade mest om att våga satsa för  att slå igenom och nämnde TV-reklamens vikt för att bygga medvetenhet hos kunderna.  Socialt och digitalt i all ära men jag tror även att TV är viktigt för att bygga brand och trovärdighet, men även för att driva trafik. Jag tror inte att TV är på nedgång, utan att der kommande år kommer vara en viktig trafikdrivare digitalt. Jättarna pratade även om vikten av företagskultur för att bygga stabila e-handelsföretag. något även Affärsgrurun Jan Carlzo pratade om under dag 2 av #nes12. E-handlarna är ofta små start-ups med få anställda, därför är det av oerhört stor vikt att anställa kompetent personal som är redo att arbeta med både högt och lågt. Den typen av anställda växer på träd och utgör en stor utmaning för E-handlarna, något jag även känner igen från våra e-handlare inom eEquity-familjen.

TV-tipset:
Ni minns väl att jag berättat om hur vi jobbade med Halebop? Vi skapade buzz-vänliga reklamfilmer för målgruppen att kopiera. Efter en storm av spoofs på Youtube skapade vi Bopmodels – En community där kunderna kunde ladda upp sina egna reklamfilmer för att sedan få dem sändna på TV. Hittills har ca 15 användarskapade Bopmodels-filmer sänts av Halebop på TV. 

Genuina entreprenörerna Tonerkungen och Shirtstore om resan att gå från småskalig till lönsam

Rikard Westberg, mer känd som Tonerkungen, charmade alla med sitt uppriktiga tal i vilket han pratade om vikten att skapa långsiktiga relationer med kunden. Förutom att inleda med att katter driver Internet berättade han om hur Tonerlagret.se skapar lönsamhet och gav modigt insikter från resultraträkningen. Därefter pratade Peo Olsson Shirtstore.se om hans resa från liten aktör till att omsätta 9 miljoner om år, en riktigt härlig man även detta. Gemensamt för dessa två är att de låter kunden ta tid, även om den kortsiktiga lönsamheten inte optimeras så hoppas de få igen det på längre sikt. Att använda sociala medier för att stärka den långsiktiga relationen till kunen är en stor möjlighet för e-handlaren och jag tycker att Rikard genom sitt alias Tonerkungen visar hur personliga relationer kan skapas för att locka återkommande kunder.

Något Rikard och vinnaren Nordic eCommerce Awards pris för Årets Kunskapsspridare Peter Höjman, aka. @Nolingo, har gemensamt är att de även är aktiva i sociala nätverk för att sprida och utbyta kunskap. Följer du e-handlargänget, bestående av bl.a. @Gamsun @simonistic @Nilsson_Dan@nattkungen mf.l., kan du både inspireras av den passion de har för e-handel men även få tips i ditt problemlösande. Det visar på en annan roll som sociala nätverk kan ha för entreprenören.

Förutom att följa detta gäng på Twitter för att diskutera e-handel är att besöka forumen på Ehandel.se en god idé. Ehandel.se gjorde även ett grymt jobb i att live-streama hela #nes12 – Kika in på sajten för att ta del av mer av innehållet från konferensen!

Rikards genuint berättade historia här och Peo Olsson om Shirtstore här.

Skapa kringtjänst för att lära mer om kunden med Grand Shoes

Grand Shoes och Fredrik Hammarqvist pratade om att skapa kringtjänster för att göra shoppandet interaktivt och skapa relationen redan innan för att minska returer. Genom att skapa verktyget ”Fit my Feet” kan kunden redan innan köpet se till att skon är i någolunda rätt storlek, och att risken för att behöva skicka tillbaka skon därför är mindre. På en så pass nischad marknad med små marginaler som Grand Shoes verkar kan mängden returer vara skillnad mellan framgång och överlevnad.

Fredrik om skor här.

Nästa generations e-handlare – Tictail och Klarnas Tillväxtjakten

Nytänkande och nästa generations tjänster var temat på eftermiddagen Dag 1. Finalisterna i Klarnas  Tillväxtjakten skulle presenteras och Tictail skulle lanseras.

De tre finalisterna var:

…. och vinnaren är:

Shapy visar hur även tjänstesektorn kan flytta online genom träningspass på nätet, och jag tror verkligen att vi kommer vara beredda att betala för kvalitetsinnehåll på nätet framöver. Ser fram emot att se fler tjänster som Shapy!

Så till stunden Alla väntat på. Det senaste året har det talats mycket om nästa generations e-handelsleverantörer Tictail – Ett gäng svenska killar som kallar sig själv för ett  kaxigt Pojkband och vill bli e-handelns Tumblr. Alla ska kunna skapa en e-shop är Tictails-motto, och det är verkligen superenkelt att starta en webbshop med Tictail. Se deras introduktionsfilm:

Gemensamt för tjänsterna ovan är att de förmedlar en helt annan typ av shoppingupplevelse och visar hur en yngre generation utvecklare och affärsstrateger utvecklar tjänster som inte bara är snygga utan även enkla att använda. Att bädda in sociala parametrar och fokusera på användarvänlighet för konvertering. Du har faktiskt möjlighet att ”fönstershoppa” samtidigt som du inte kommer ifrån ditt syfte med besöket på sajten. Det ger mig hopp om framtiden.

Intervjuerna med Tillväxtjakten-finalisterna här.

Mobile & Social Commerce, David Rowan Wierd Magazine

Dag 1 avslutades med frustrationsföreläsning när David Rowan från Wierd Magazine berättade för oss hur efter vi är när han förklarade begreppet SoLoMo; Socialt, lokalt och mobilt samt möjligheterna med det. Att som e-handlare anpassa sig till de kommande mobila trenderna är svårt. Tunga tekniska plattfpormar som ska kunna hantera både produktdatabaser och kunddatabaser samt låga marginaler där satsningar på kring aktiviteter kan innebära liv eller död bidrar till att vi inte kan göra allt vi önskar göra än. David påminde oss om detta genom att visa hur efter vi är genom att peka på vilken typ av tjänster som redan skapas.

Såhär känner jag då:

 

Men lite senare…

Se dragningen här.

En ny sajt föds i Pausen – Garderobrensning.se och Cleanthecloset.com

Frustrerade och supertaggade sätter jag och min kära vän Annelie Näs oss i Hotell Lobbyn och luftar våra idéer från dagen, visar wireframes för att sedan sluta i en ny sajt/rörelse (vilken vi nu är halvvägs till klar med)- Så gå in och starta en e-handel på tictail.com, starta din e-handel och ladda upp din garerob så fixar vi resten.  Sprid gärna vidare ordet, så kommer en sajt om en vecka.

 

Dag 2 – Analysera, mäta och Innehållsstyrning

Big Data styr Gamification-strategier hos Stardoll

Med 170 miljoner användare som genererar 100 000 virtuella transaktioner i timmen finns det en del ”big data” att analysera hos Stardoll. Per Strid visade oss i #nes12-publiken hur han gör för att plocka ut insikter för Gamification-arbete hos Stardoll.

Jag vill rekommendera Annelie Näs dragning under SSMX där hon ger en inblick i hur du som E-handlare kan arbeta för att analysera din data och förbättra konverteringsgraden:

Nördigthet på hög nivå ser du här.

Ving om att bli mobil och valet av mobilapp före mobilsajt

Att det mobila användandet ökar explosionsartat är något som Ving upptäckte och därför valde att skapa en mobilapp. Tillsammans med Montorosa diskuterade de valet av att skapa den mobilappp som idag har 170 000 nedladdningar. Jag tycker personligen att det är lite udda att välja att skapa en mobilapp som e-handlare före att skapa en mobilsajt. Trafiken från mobilen kommer främst via mobilsök vilket gör att den mest troligt landar på ving.se ’s sajt (och inte i App-store där du kan ladda ner appen) Därför är min åsikt följande:

 

Ving löser detta genom att skicka en pushnotis till mobilbesökaren, något som inte bör innebära att besökaren väljer att ladda ned appen.

 

Ullared utmanaren Fyndiq.se samlar insikter från kunderna – I bloggar och på Facebook

Fyndiq.se vill bli nya Ullared, fast på nätet, och använder analys av  bloggare och facebook-användare som indikation på var varumärket är påväg. Även Fyndiq.se visar på de stora möjligheterna att som e-handlare interagera med sina kunder i sociala nätverk för att både skapa ökad varumärkeskännedom, men även för att få användarna att aktivt bidra till utvecklandet av verksamheten. Mina Community Management-nerver tror att det vore en dröm att få arbeta med community management hos Fyndiq.se.

Hur Fyndiq analyserar här.

Junkyard om framgångar genom Facebook

1 miljon kronor per månad är vad Junkyard omsätter från Facebook-trafik, det motsvarar 3000 besökare/månad. Junkyard som tidigt förstod att de bör vara där målgruppen i den sub-kultur de verkar inom är. Idag har de tre presoner som arbetar med Facebook och verkar inom områdena ”Sälj” – ”Service” – ”Sköjs” (Där sköjs utgör den större delen av kommunikationen) ”Vi vill vara ett skönt storasyskon” berättar Alice som ansvarar för tonaliteten i sociala medier hos Junkyard.

Se Casefilmen om Junkyards framgångar i Sociala Medier:

Junkyard visar att det går att tjäna pengar på Sociala Medier, men de visar också vilka resurser som krävs för att skapa en röreslse i sociala medier. Tre heltidsanställda arbetar med att hålla aktiviteten uppe och skapa relationer med kunderna. De arbetar proaktivt för att fånga upp sub-kulturen de verkar inom och lägger stor tid på att lyssna på användarna. Junkyard har fördelen av att ha varit tidigt ut med att arbeta på detta sätt med målgruppen vilken är en tacksam grupp att arbeta med på exempelvis Facebook.

Se fler av Junkyards insikter från sociala medier här.

Digitala insikter från Finland av Genero Digital

#nes12 gav tillfället att få träffa många härliga entreprenörer i pauserna mellan föredragen och roligast av allt var att träffa den digitala byrån från Finland Genero Digital. De berättade om hur de arbetade med sök och sociala medier på den finska marknaden samt det resultat de har uppnåt. Störtsköna killar som jag tycker att ni ska ta hjälp av om ni planerar att även öppna upp för handel i Finland!

Magnus Lundin, aka @gamsun, om att tänka om och kärleken för #ehandel

Den riktigt e-handels frälste Magnus Lundin tog oss med i tankarna kring hur han arbetat med att analysera och positioneraom Uttaget.se. Främst blev jag bländad av Magnus passion för vad han gör vilken är helt otrolig.

Se Magnus brinna här.

Mekonomen om att byta målgrupp vid inträdet online

Hanna Ekstrand och Alexandra Prusic berättade om arbetet med Mekonomens kommande e-handel och den ompostionering som de har arbetat med den senaste tiden. Tidigare har man hittat Mekonomen ute i industriområden, men när de nu vill fokusera på en kvinnlig målgrupp är shoppingupplevelsen i fokus. Video samt Tips & Råd ska vara genomgående synligt på e-handelssajten som ännu ej har lanserats.

Se diskussionen här.

Norskan Hilde om att bygga upp Makeup Mekka

Hilde Jeridi är SEO-tjejen som ville göra Norge vackrare och startade e-handel för makeup. Hilde berättade inspirerande om vilken betydelse Facebook haft för MekaupMekkas tillväxt: ”Vi hade inga pengar så vi var tvungen att ta hand om de som gillade oss genom att vara aktiva där de fanns”. Makeupmekkas grundpelare är att utbilda kunderna i val av produkter, därför är kvalitativt innehåll oerhört viktigt i deras arbete. Se här ett exempel på hur de valt att visa produkterna genom en instruktionsvideo:

Hela Hildes dragning här

Buzzvänliga ”Subcom” – Prenumerations-ehandel med möjligheter till Gamification

Josefin Landgård berättade om sina erfarenheter för att driva igång Glossybox i Sverige  och förklarade hur målgruppen reagerat på affärsmodellen. Kunderna bidrog även här till att aktivt till att bygga trovärdighet och varumärkeskännedom genom sociala medier. Att skapa en produkt som bygger på att kunden får interagera med e-handeln löpande och dessutom aktivt få vara med och utvärdera produkten låter som ett ypperligt tillfälle att låta social commerce växa. Josefin berättade att bygga prenumerationsbaserad e-handel är många och gav bl.a. exemplet StylistPick vilka blandar in gamification mekanismer för att driva både försäljning och engagemang.

 Se hela Josefins framträdande här.

Summering med hjälp av Gary Vaynerchuk

Social Commerce är inte de nya inom e-handel – Det är redan här. Så, istället för att söka nya kundrer ska vi vara där kunden är, och ta till vara på de sociala relationer monetära relationer skapar. Detta är vad Gary Vaynerchuk försöker få oss i publiken att förstå. Ser vi till kundmodellen är det minst lika viktigt att fokusera på churn lika viktigt som nykundanskaffning. Sociala nätverk kan hjälpa oss med detta. Även om den svenska marknaden är liten och mängden av digitala användare gör det svårt att nå den önskvärda effekt som du kan få genom sociala medier på en digital marknad är det viktigt att vara där kunden är.

Flera av ehandlarna berättar hur insikter om kunden har fått dem att ändra om gamla vanor till att tillochmed göra något så drastiskt som att fokusera på en ny målgupp. Att följa kunden och dennes beteende, inte bara i form av köpbeteendet på din sajt utan att även bevaka dennes intressen utöver interaktionen med ditt varumärke, kan ge dig insikt om hur du bör arbeta med försöka skapa försäljning från sociala medier. Både Stayhard och Junkyard berättar om att försöka fånga livvsstilen och nyttja existerande sub-kulturer online har hjälpt dem för att nå ut till marknadens medvetande. Även Fyndiq berättar om hur deras varumärke lever i bloggar utan att de själva lagt omfattande resurser på det. Att använda teknik som möjliggör big data-analys, likt hos Stardoll, öppnar upp för fler sådana insikter.

…men analys i all ära – Det är viktigare att göra, som Gary skulle säga.

Både MakeupMekkas och GrandShoes arbete med att guida kunden till rätt genom bra innehåll och kringtjänster för att knyta sig an kunden redan tidigt i köpprocessen tror jag är rätt väg till förbättrad shoppingupplevelse online. Vi kommer vara redo att lägga ned tid och pengar på att skapa kvalitetsinnehåll som kommer ge kunden ett större mervärde och göra dem till återkommande kunder.

Försäljningen då? Att jobba upp den organiska återbäring på Facebook som Junkyard berättar om tar tid och det krävs tålamod för att se aktiviten i sociala medier skala, och att jaga gilla för gillandets skull är inte lösningen. Som nya fans av en Facebooksida kommer vi inte vilja handla direkt från Facebook, inte heller direkt hos en bloggare genom en witdget. Förtroende tar tid. Fokus på att skapa skillnader i affärsmodellen och göra den social likt i prenumerationsbaserad e-handel som Josefin Landgård vittnade om under #nes12 tror jag är framtiden för social commerce. Tjänster som tictail och Shapy kommer få oss att tänka om kring själva affärsmodellen och bygga den efter hur kunderna. Så kommer shoppingupplevelse skapas!

För mer av mina tankar kring social commerce läs mitt inlägg ”Hur bidrar social handel till förbättrad shoppingupplevelse?

Mer av Gary Vaynerchuck panelsamtal ser du här.

Diskuterar gärna vidare!

Maila mig hej at saraohman.se 

 

Och som sagt – Tack Skrill!

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

3 thoughts on “E-handel, Social Commerce och Insikter från Nordic eCommerce Summit 2012

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *