Resultatet av 2012

20 000 facebookfans

5 nya bloggar

30 000 nya bloggläsare

1000 nya twitterföljare

150 sales via sociala medier

100 nya bloggkontakter

5 rikstäckande artiklar 

20 december 2011 skrev jag på för vad vi skulle komma att kalla SearchMe. 20 januari 2012 lämnade jag reklambyrån Honesty för att börja bygga den nya typen av konsultfirma där jag såg fram emot att skapa siffror jag kunde vara stolt över under 2012.  Hur gick det? Inte lika bra som jag hade hoppats.

Om jag ser tillbaka på mig själv för ett år sedan skulle jag fnissa åt mig själv när jag påstod att jag hajade det här med sociala medier. Jag hade jobbat för stora varumärken som Pepsi och Halebop, med storföretagsbudgetar, för att skapa effekt i sociala medier. Det var lite krångligt på den svenska marknaden, men vi nådde någon typ av resultat. När jag på SearchMe skulle gå all-in i sociala medier trodde jag att med en bra plan kunde kommunicera kärnan hos våra e-handlare. Ni hör ju själv.. Plan hos små entreprenörer där klimat och förutsättningar ändras ständigt? Dessutom upptäckte jag att den där intressanta kärnan i företaget först börjar intressant när varumärket börjar slå igenom, något det krävs en smula budget för. Nej, det här året har jag verkligen fått utmana mig själv och de sociala medierna.

Är det något jag ångrar 2012 är det att jag började året som en fegis. Jag var rädd att argumentera för budget och jag var rädd att bryta regler. Det gav mig en seg start och mina siffror hade varit helt annorlunda. Något jag däremot inte ångrar är att jag gick all-in i SearchMe, och därav tackade nej till många drömjobb under vägen. SearchMe-tiden har lärt mig mycket, jag har haft fantastiskt kompetenta kollegor både hos oss internt med även ute hos e-handlarna som jag lärt mig mycket av. Jag har lärt mig fantastiskt mycket, men nu är det dags för nya utmaningar.

Efter att ha träffat de flesta typer av företag och intressanta personer jag kan tänka mig, vilket nästintill krävt en hel månads heltidsaktivitet, har jag beslutat mig för vad jag ska göra härnäst. En julkaramell jag tänker hålla på ett tag till..

Att minnas 2012

E-handlarna 2012

Actionsportprodukter, glasögon, smink, leksaker och eventprodukter är vad som präglat mitt 2012. Medan våren präglades av lyxigt vackra solglasögon blev sommaren en tid för sminknörderi som sedan övergick till obotlig passion för träningsprodukter. Att lära känna e-handlarnas värld var fantastiskt lärorikt och just denna e-handelsfamilj med dess organisationer är vad jag främst kommer förknippa 2012 med. Tack eEquity, andmotion, Loveyewear, Parelle, Stor&Liten och Rollup-Kungen för alla lärdomar!

Konferenserna 2012

Nordic eCommerce Summit, emeet, ConversionJam och Sime var de konferenser som jag lyckades ta mig iväg på i år. Alla hade de sin charm med tillhörande lärdomar. Medan NES var ett uppstyrt nörderi i e-handel och emeet mer relaxat nörderi toppade ConversionJam specialist-skalan. Sime däremot var inte fullt så djupgående, men ändå mycket inspirerande. Mest givande i form av nya insikter måste jag säga att ConversionJam var för mig som rookie på området, medan  NES och Sime inspirerade mig allra mest. Det kommande 2013 tycker jag det är dags att jag ger mig utanför landets gränser, då jag känner mig allt mer sällan inspirerad.

Resan 2012

2012 blev ett resefattigt år, men en resa hann jag ändå med – Jag besökte Island med Annelie. Jag hade innan resan hört talas om Islands skönhet, men ändå hade jag inte kunnat föreställa mig hur fantastiskt sagolandet är! Fullkomligt förälskad blev jag i landet, maten samt Isländarna. En av de roligaste sakerna med resan var att lära känna Annelie bättre. Oerhört kompetent tjej och superdupervän.

Offentligheten 2012

Det är lite underligt hur jag lyckats skapa intresse kring mig själv de senaste åren och detta år 2012 måste detta intresse ha kulminerat. Expressen, VeckoRevyn och IDG är några av de rikstäckande tidningarna som jag figurerat i detta år, mest humoristiskt är att mitt privatliv nått störst spread. Inte så underligt kanske – Jag och Jesper är ett fantastiskt roligt par.

Bloggarna 2012

Det har återigen varit ett gott bloggår som medfört många härliga nya bekantskaper och fantastiska möjligheter. Skillnaden detta år i jämförelse med tidigare år är att jag fokuserat mer på att dela min egen kunskap, istället för att samla andras kunskap. Bloggåret går inte att se tillbaka på utan att nämna Sarasworkout, min träningsblogg som jag startade i oktober och som på bara några veckor blev en av Sveriges mest lästa träningsbloggar. Jesper och jag hade även en tur med vinbloggen Vinkritikerna som såg ut att bli en framgångssaga, men så tog tiden slut. Det är mycket möjligt att Vinkriterna dyker upp igen 2o12.

Jag helt enkelt  älskar bloggande.

Mina mest populära inlägg 2012

Jag vill avsluta mitt inlägg om 2012 med att visa upp min favoritbild från året, tagen av min nya bekantskap för året Linda. Trots kärlek för jobb och bloggar är Jesper ändå viktigast.

Gott nytt 2013!

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

3 thoughts on “Resultatet av 2012

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *