Sociala medier är inte det viktiga

sociala medier är inte viktigt

Sociala medier är bara kanaler. Som TV, radio, direktreklam, tidningsannonser fast med annorlunda egenskaper. De har sina för- och nackdelar och du behöver anpassa ditt material därefter. Men likt med alla kanaler så är även sociala kanaler sekundära – Det är vad du väljer att göra där som spelar roll.

Att jobba med sociala medier som verktyg blir därför väldigt tvetydigt. Ofta kommer kunder till mig eftersom de vill bli bättre på att använda sociala medier – Utan någon egentligen idé om vilket innehåll de vill ha i sina sociala medier eller hur de ska producera innehållet. Lika ofta hör jag även om företag som ”konstaterat att sociala medier inte fungerar” med grund i ett försök att posta lite länkar på Facebook 2 gånger i veckan. Även om sociala medier bara är kanaler så ställer de särskilt höga krav på vad du stoppar där, hur du gör det och när du gör det. Ofta rör det sig om en högre kvantitet med högre kvalitet på innehållet, något som gör arbetet med själva kanalerna bara utgör 20 % av själva jobbet – 80 % bör utgöra innehållsstrategi, -planering och -produktion.

Ändå pratar vi fortfarande sociala medier när vi borde prata om hur vi skapar innehåll och var vi förvarar det. Vi borde fokusera mer på att skapa effektiva och tydliga arbetsprocesser för innehåll vilket kommer göra arbetet med sociala medier så mycket mer lönsamt. Att hantera kanalerna är inte utmaningen – Att bilda om marknadsavdelningen till en redaktion av publicister är det svåra.

Lösningen?

Detta är ingen revolutionerande insikt, flera av er har säkert redan nått den. Trots detta pratar vi ofta om sociala medier som ett separat affärsområde och inte innehållsmarknadsföring i stort. Så, vad ska vi göra för att börja lyfta blicken från våra separata kanaler? Här är mina tips på vad du ska göra för att komma igång i arbetet med ditt innehåll.

1. Vad har du som är intressant i din verksamhet?

Produktkunskap, branschkunskap, företagskultur eller kanske ett intressant nätverk är alla saker som skulle kunna intressera en potentiell följargrupp. Hur ska du göra för att berätta detta på ett spännande sätt som får dem att haka sig fast i din verksamhet?  Skriv en lista och spåna kring material du kan skapa kring dessa områden.

2. Börja testa

För att skapa insikter om vad din potentiella följarskara är intresserad av måste du börja testa. Allt för ofta lägger vi mängder av tid på att planera istället för att faktiskt se hur en typ av text, bild eller video går hem.

3. Se över behov, budget och resurser

När du har testat att få igång din innehållsmarknadsföring på egen hand är det dags att tänka över vad du egentligen vill och behöver uppnå med din innehållsmarknadsföring. Se till din kärnstrategi för dina affärer och fundera över var innehållsmarknadsföringssatsningen kan stärka dig.

4. Bygg dig en plattform

Innan du börjar skala upp din innehållsproduktion behöver du en stabil plattform att stå på. Innehållsmarknadsföring och sociala medier kommer inte lösa problemen i din onlinenärvaro om du inte har en stabil plats där din potentiella intressegrupp kan landa. Det finns ingen vits med att ha allt ditt innehåll på Facebook, inte heller i en blogg, om du inte kan guida dina följare till en inspirerande resa på din sajt. Se därför till att det finns utrymme att jobba med även på din hemma-arena på nätet – Och att dina besökare kan få en trevlig upplevelse på din sajt oavsett vilken plattform de kommer från!

5. Skala produktionen

Kan du hantera produktionen som krävs för att lyckas internt? Skönt. Annars har marknaden sett till att finns det många proffs som flexibelt kan göra det åt dig i större skala. Viktigt är att du hittar en nivå som passar dig samtidigt som du vågar ta klivet för att lyckas.

6. Slipa innehållet

En innehållskampanj är inget du gör en gång – Det är ett ständigt optimeringsarbete. Byte av ord, bild och video för att lyckas skapa innehåll som är attraktivt för din målgrupp samt gör att ditt budskap fastnar. Analysera-> Skapa -> Dela -> Upprepa!

3 steg för innehåll

7. Skapa din egna spridningskanon

Det allra viktigaste för att lyckas med sin innehållsmarknadsföring är att lyckas med att sprida innehållet. Därför behöver du fokusera på att bygga upp en spridningskanon med optimarade kanaler och etablerade kontakter med grupper som kan tänka sig att sprida ditt innehåll. Organiskt likt väl som köpt. Börja med att rita ut alla de personer/grupper som du har i ditt fysiska nätverk och börja arbeta upp en relation till deras sociala media-närvaro för att sedan gå vidare till andra onlinepersoner/-communityn som kan tänkas vara intresserad av ditt innehåll. Använd annonsering för att nå din ”tipping point”.

 Vad tror du om det framtida arbetet med sociala medier?

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *