Måndagspanik – Frilansarens tvivel

tvivel som frilansare måndagspanik

Till mina frilansande kollegor

Att tvivla på sin kompetens ingår i den ensamma vägen vi valt. Det är svårt att inse sin kompetens när man suttit och grottat in sig i ett intresseområde där ”självklarheterna” blir allt fler – Särskilt när man saknar ett kollektiv som dagligen försöker rättfärdiga sin existens likt på en arbetsplats.

För mig handlar det mest om osäkerhet kring värdet jag kan leverera. Särskilt stort är detta när jag träffar mindre kunder  då jag tänker ; ”Men varför ska ni spendera mina pengar på mina tjänster när ni kan göra det själva?”

Ibland försöker jag se mig själv som en städare – Alla har behov av att ha det städat, det är många som kan städa själva, men de är få som vill lägga tid på att göra det i sitt arbete. Tid är värdefullt, och därför bör mina potentiella kunder anlita mig. Nu är det ju också så att  jag har mer att ge än bara tid.  Jag har ju trots allt övat rätt länge på vad jag gör och har därför talang mina potentiella kunder inte har. Jag talar av erfarenhet när jag säger att jag kan måla fönsteralkover – men det blir mycket bättre när en målare gör det.

Jag tror det är bra att tvivla, fundera och utveckla. Det är vad som får oss att leverera bättre värde till våra kunder och se till att alltid jobba på att utveckla vår kompetens.

Känner du igen dig?

Tips! Omge dig av andra frilansare och dela dessa tvivel med dem, lär av andra i samma båt. 

Ett svar till “Måndagspanik – Frilansarens tvivel”

  1. Åh, jag vet precis känslan. Hade jag inte redan hört talas så mycket om ”impostor syndrome” så hade jag nog aldrig vågat mig ut i frilans-/konsultlivet. Min räddning har alltid varit sinnessjuk research och förberedelser för att dämpa rädslan. Och jag håller absolut med om att lite tvivel och hälsosam självkritik är nyckeln till utveckling. Jag gick länge och undrade om mina kunder verkligen var nöjda med mig eller om de bara sa så för att vara artiga. Underbaraste känslan någonsin var nog när jag fick min första uttalade rekommendation av en kund. Då slapp mycket av oron och jag blev ännu mer motiverad att prestera bättre. =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *