Sammanfattning av Web Summit 2013

Överväldigad efter några dagar på Europas (numer) främsta techkonferens vill jag försöka sammanfatta intrycken för er som inte hade möjlighet att medverka på Web Summit Dublin 2013. + 10 000 konferensdeltagare samlades för att diskutera framtiden inom tech samt världen vi verkar inom just nu. Se klippet ovan och läs min sammanfattning nedan.

På scenen

Valet att åka til WebSummit grundades mycket på önskat till att lyssna till de listade talarna. Dropbox, WordPress, HootSuite, Evernote och Cheezeburger – Alla mina favoriter skulle dit och stå på någon av de sju scenerna. Två dagar på RDS i Dublin skulle späckas med smartskallar som delade sina insikter.

Ben Lerer från Thrillist om Content Commerce

DSC00284

Likt på alla konferenser med mycket innehåll och många spår av en slump satt jag kvar och lyssnade till Sarah Lacys intervju med Thrillist grundaren när de pratade om ”Content commerce” och hur man bygger upp stora innehållssajter. Ben berättade om hur nya affärsmodeller växer fram i och med att vår konsumtion av innehåll på nätet förändras i kombination med förändrat köpbeteende på nätet.

Att investera i innehållssajter som endast tjänar pengar på display ads är värdelöst” – Ben Lerer, Thrillist.com

Ben Huh som grundande I Can Has Cheezburger – ”The Form of the Marketing message”

Min lycka var gjord när jag fick se iCanHazCheesburger.coms grundare Ben Huh på scen talandes om katter, lycka och marknadsföringsbudskap. Ben Huh pratade om att hitta sitt ”mission” för sin marknadskommunikation på nätet och hur insikter med analys av data kan hjälpa dig lyckas i din onlinemarknadsföring. Om jag inte stått och skakat av lycka hade jag kunnat dela med mig av fler videoklipp från Bens keynote, det var som att vara på en rockkonsert för mig!

Oavsett hur bra ditt innehåll eller din annons är så måste du alltid tävla mot katter

Permiärministerns tal vid ringandet i Nasdaqs öppningsklocka

Jag har inte gjort en djupdykning i Irlands politik, åtmistone inte vid stunden då Enda Kenny höll talet inför öppnadet av Nasdaq som skedde på Web Summit scen. Även om jag kan tänka mig att Irländarna reagerade på samma sätt som jag skulle ha gjort om Reinfeldt stått på scen och talat så önskade jag i stunden att jag hade haft Enda Kenny som vårt stadsombud. Det var ett brandtal för tech och entreprenörskap, och även om Enda Kenny är en bakåtsträvare utanför Web Summits konferenslokal så är det betydelsefullt att ett ombud står och talar för vikten av att möjliggöra innovation, enligt min mening.

Förövrigt var detta första öppnadet av Nasdaq från Europa – Något rätt stort.

Tony Hawk om att vara Tony Hawk – Och lite sociala medier

Tony Hawk är en fantastisk man, det visste jag redan innan jag fick se honom på scen under Web Summit. Trots att jag inte var ett fan av skate-kulturen när jag var yngre har jag inte lyckats undgå att följa hur Tony Hawk byggt upp sig själv. Jag fick rysningar när Tony på ett väldigt  jordnära sätt berättade om episoder och projekt i hans liv. Han pratade även kort om hur viktigt sociala medier är idag, dess möjligheter och hur han tycker att kanalerna bör användas.

När jag sitter back stage och hänger med Bono blir jag självklart överväldigad. Då vill jag dela känslan av ”Look at me hanging out with Bono, how did I get here?” med mina följare!

Shane Smith om Online Content i intervju av David Carr

Vice grundare Shane Smith blev intervjuad av David Carr från… om hur man skapar innehåll för vår tids medier. Shane berättade om glädjen i skapandet och de oändliga möjligheter tekniken för att skapa ger oss. Samtalet som pågick på stora scen just då under Web Summit fick mig att känna att jag måste driva upp en stor innehållssajt samt att jag vill hitta mycket mer tid till att producera innehåll.

Om du ska skapa videoinnehåll för online ska du inte anställa ett TV-team som ger dig 3 timmar välproducerat innehåll – Du måste anställa ”natives” som ger dig 30 000 timmar innehåll! – Sa Shane Smith under intervjun

Scenen för digital marknadsföring

Digital marknadsföring Web Summit

Även om de stora insikterna om framtiden och världen vi lever i delades på stora scenen pågick de för mig lite nördigare samtalen på scenen för digital marknadsföring. Marknadschefer delade generöst sina måltal, annonsnätverk diskuterade olika tekniker och knep för re-targeting och data på hur organisk räckvidd och betalad räckvidd på Facebook samspelar delades. Om jag kände mig lite utanför med avsaknaden av ett startup i övrigt på konferensen så var detta sammanhanget jag smälte in i. Mycket givande!

…och Elon Musk

Elon Musk på Web Summit

Det största namnet på talarlistan avslöjades bara dagen innan Web Summits start. Elon Musk, just nu mest känd för att skapa rymdfarkoster som faktiskt är användbara, avslutade Web Summit i en paneldebatt med premiärministern Enda Kenny och Shervin Pishevar. Mest jubel blev det i lokalen när Elon Musk gav premiärministern Enda Kenny rådet att göra ingenjörsutbildningar avgiftsfria för att på lång sikt styra upp Irlands ekonomi. Panelen var lite vad som fick guldbägaren att rinna över och jag insåg vilka fantastiska människor, med stor inverkan på vår tid, som jag fått bevittna under de två dagarna av Web Summit.

Startups

Tydligt var att Web Summit är ett mecka för startups. Ca 400 startups från hela världen ställde ut i de två mässhallarna som låg i mitten utan konferensanläggningen. Även om jag kände mig lite utanför i och med att jag själv inte är grundare av ett startup njöt jag av att gå runt och fråga ut deltagarna. Det var som att gå runt i App Store och prata med apparna, eller kanske lite mer som att ställa IRL-frågor i kommentarsfältet på TechCrunch.

10 startups att spana in

Här är några av favoriterna som jag tycker att ni ska spana in

  • import.io – API:er på ett lätt sätt
  • placemeter – Realtidsdata via webbkameror
  • FabAllThings – E-handel för 3D-printade produkter
  • Keepy – Samla barnens minnen
  • poutsch – Som Quora fast lättare
  • Detectify – Hacka dig själv innan någon annan gör det
  • PinMeTo -Destinationsmarknadsföring
  • Wave – I saknaden av Google Latitude
  • Merchii – Smidig bildbloggtaggning
  • Canvas – Lättare pappersarbete

Kvinnor

Women@google

Det var få kvinnor närvarande på Web Summit, både bland utställarna, i publiken och på scenen. Undantaget var de ”booth babes” som några av utställarna valt att ta med sig, några marknadschefer, journalister och startup tjejer. Även om detta för tankarna till artikeln av Fredrik Wass ”Startups som hatar kvinnor”, som jag läste innan jag satte mig på planet till Dublin, vill jag citera mitt resesällskap Annelie ”Stop complaining and show up!”

En kvinna som jag gillade på scen var Cindy Gallop, MakeLoveNotPorn, och på tal om kvinnlighet i startupvärlden sa hon följande under sin key-note:

”Om du vill lyckas i digitala affärer – Ändra på allt som är manligt. Vårt gamla affärliv status quo fungerar inte i den digitala världen, och kvinnligt är allt annat än status quo”

Efter att dag 1 på Web Summit avslutades tog jag och Annelie en detour till Google The Foundry för att medverka på Women@Google, något som kan vara en av de mest stärkande event som jag varit på. Här hade några av Irlands mest framgångsrika kvinnor samlats för att inspireras och nätverka, och jisses vilka bra talare det var. Jag slogs särskilt av Dr. Elisabeth Kelan tal om ”How to lead millenial women” under vilket hon berättade om att vår generation har svårt att skaffa de förebilder som vi behöver för att få riktning i våra karriärer samt vår generations oförstående till könsskillnader och diskriminering.

Vi bjöds även på en paneldebatt med Irlands power-kvinnor där bland annat Anne O’Leary, CEO Vodafone Irland, deltog och berättade om hur ”Lean In” av Sheryl Sandberg hade hjälpt henne att söka VD-jobbet samt delade sitt karriärråd till kvinnor:

Kvinnor tror att de behöver jobba ännu hårdare för att avancera i karriären, men mitt råd till dem är att att stanna upp och se sig omkring för att ta reda på vad som egentligen pågår.

Intressant var att många av talarna beskrev Skandinavien som framstående i sitt jämställdhetsarbete, något även seminariedeltagarna var pålästa inom när jag frågade dem om läget i Irland  under minglet efteråt.

Nattliga bestyr

Night Summit Websummit

Öppningsfester, pub crawls, techbolagssponsrade fester och Irländsk öl – Gratis! Låter det för bra för att vara sant? Kanske det, men detta var vad Night Summit bjöd på när de + 10 000 deltagarna tog över Dublins gator kvälls/nattetid. Fantastisk stämning som gav oss ett smakprov på Irland som avbrott i konferensen.

Smak av Irland

Food Summit Good Food Ireland

Det var inte bara pubrundorna som gav oss smak på Irland utan även lunchen på Food Summit från Good Food Ireland. 10 dagar innan öppnadet av Web Summit fick grundaren Paddy en idé om att han ville bjuda in Irlands främsta matproducenter att stå för maten under konferensen. Det vill de gärna göra och satte på drygt en vecka ihop Food Summit. Det var MAGISKT och fantastiskt välorganiserat. Irländska ostar, korvar, kött, kex, maträtter, mustar, cider och efterätter serverades till de +10 000 deltagarna under Web Summit de två konferensdagarna. Svenska konferensers wraps och laxtallrikar kan slänga sig i väggen. Food Summit ingick dessutom i biljettpriset.

Sammanfattningsvis

Inspirerad och frustrerad över att inte ha en egen produkt eller sajt. Det tänker jag ändra på till nästa år, för nog ska vi dit igen! Du följer väl med?

3 svar till “Sammanfattning av Web Summit 2013”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *