Driva trafik med hjälp sociala medier

driva trafik med sociala medier

Sociala medier och innehållsmarknadsföring beskylls ofta för att inte vara särskilt effektiva som trafik- och säljdrivare. Snarare ses de som välfungerande varumärkesförstärkare. Så, ska vi sluta arbeta med att driva trafik från sociala medier? Nej, nej! Visst är det svårt, men med envishet går det alldeles utmärkt.

Såhär driver du trafik med hjälp av sociala medier

1. Du behöver stor kvantitet

Varje liten bild, text eller video är en möjlighet att generera klick till din sajt – Så se till att producera mycket innehåll till dina sociala kanaler! Om du trodde att du kunde satsa alla dina kort på en ”viral” film så trodde du fel. Välproducerat material i all ära, men ibland måste du bestämma dig för vad som är ”good enough” köra ut det. Det är viktigare att upprätthålla aktivitet kanalerna än god kvalitet på varje post. Hur mycket du än tror dig veta vad din följargrupp vill ha kan du aldrig veta vad som det är som sprider sig. Våga släppa taget om ditt innehåll och producera mer!

2. Se till att skapa kontinuitet

Vi är vanedjur som gillar rutiner och kontinuitet. Gör det lätt för dig själv genom att skapa en kontinuitet i dina posteringar och lär samtidigt din följarskara vad de kan förvänta sig av dig. En uppmuntrande helgpost varje fredagseftermiddag eller ett express-erbjudande varje söndagkväll? Varva rutininlägg med regelbundna överraskningar för att skapa engagemang och aktivitet hos dina följare över tid! När dina följare väl har klickat på en av dina länkar ökar sannolikheten att de gör det igen, så ge inte upp i första taget!

Sätt dig ner nu på direkten och skapa dynamiska planer!

3. Sponsra smart

Sluta stånga huvudet i väggen och öppna upp dig för möjligheten att ta hjälp av annonsering i sociala kanaler. Nog för att Facebook varit elaka och dragit ner på vår organiska räckvidd, men deras annonssystem har blivit så mycket bättre den senaste tiden! Du kan komma långt på en liten budget om du arbetar smart med din annonsering. Sponsra de poster du får högt engagemang och driv like-kampanjer mot en smal målgrupp. Denna kombinerade boost kommer ge din kanaler ökad räckvidd även organiskt.

4. Använd nishade-kanaler

budskap i sociala medier

Alla finns på Facebook, det är det enda vi vet säkert om sociala kanaler. Instagram är snart där samt är en kanal som är lätt att växa organiskt (men  är svårare att driva trafik från). Twitter är en möjlighet för dig att finnas närvarande i konversationen med dina kunder och LinkedIn blir alltmer interaktivt. Dock finns det mängder av kanaler för dig att testa om du vågar arbeta mot en mer nishad målgrupp. Pinterest, tumblr, flickr, imgur – Alternativen är många! Lär dig kulturen i kanalerna och skapa innehåll för dem. På en mindre plattform är det lättare att nå den kritiska massa som krävs för att få upp trafiken från dessa kanaler.

..och skippa dela-knapparna

De som vill dela kommer att dela ändå. Utgår du dessutom från att de flesta som besöker dina sajter gör det via mobilen så har de en annan navigationsväg för att dela länkar till sociala kanaler.

Hur fungerar ditt trafikdriv från sociala kanaler?

 

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

4 thoughts on “Driva trafik med hjälp sociala medier

  1. Håller med på samtliga punkter, förutom att skippa delningsknapparna. Allt du kan göra för att jag ska kunna dela ditt inlägg med 1-2 knapptryck är bra. Jag pallar inte kopiera, öppna upp facebook/twitter, klistra in. Så få hinder som möjligt!

    1. Jag håller med om att blogginlägg och artiklar bör ha dela-knappar, men inte att de behöver prioriteras på andra typer av sidor. De tar fokus, inte bara från besökaren utan även från de som funderar över vad de ska göra med sin sajt. Jag tycker bättre om ”prenumerera” knappar som ex. en ”Följ oss på Facebook”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *