Innehållsmarknadsföring – Så arbetar du för att sprida ditt innehåll

 arbeta med att sprida innehåll i sociala medier

Även om du tar fram världens bästa innehåll är det inte säkert att det kommer börja sprida sig av sig själv, för att det ska göra det krävs en hel del tur i de sociala mediernas timing-spel. Du kan inte heller räkna med att dina inlägg i sociala medier kommer ses av alla dina följare och redan efter 10 minuter är ditt inlägg påväg att bli uppslukad av övrigt brus. Av dessa anledningar är det viktigt att arbeta proaktivt med att sprida ditt innehåll för att på så vis skapa för att innehållet ska få sitt eget liv och börja spridas organiskt.

Ni som har följt mitt bloggande och tittande ett tag vet att det här är mitt favoritämne. Minst en gång per år skriver om varför och hur man kan arbeta med att sprida innehåll. Efter min föreläsning hos Medieinstitutet idag kände jag att jag behövde modifiera presentationen något och lägga upp den till er.

 För att ni ska kunna följa med i presentationen finner ni en kortare sammanfattning av mina tankar kring spridning nedan.

Egna kanaler – Så många (bra) kontaktytor som möjligt

växa sociala medier

”Fällor” för prenumeranter

Att plantera fällor där nya prenumeranter kan trilla in är en god idé för att samla in nya följare till dina sociala kanaler. Genom att placera ut nyhetsbrevsformulär och like-knappar på dina sajter i kombination med ditt innehåll kan hjälpa växa dina kanaler över tid. Ge besökarna möjligheten att ta del av och följa ditt innehåll på det sätt de gillar bäst.

3 saker att veta om sociala medier

Lyckas du engagera dina följare i dina sociala kanaler kommer ditt innehåll börja sprida sig organiskt. Sociala medier är inte svårt – Det gäller bara att få grepp om tre saker; Timing, postuppbyggnad och call-to-actions.

  1. Timimg – Att lyckas träffa den tidpunkten då störst antal av dina följare är aktiva är oerhört viktigt för att få den första schvungen som kan göra ditt innehåll viralt.
  2. Påstående + fråga – Påståenden gör att vi reagerar, frågor gör att vi hajar till. Dem båda för att vi förhoppningsvis engagerar oss – Åtminstone med en liten tumme-upp.
  3. Call-to-action – Utgå från att dina följare i de flesta fall inte kan läsa dina tankar, var därför tydlig mot dem och berätta vad det är du vill att de ska göra. Det behöver inte vara svårare än ett ”klicka här”, ”läs mer” eller ”agera nu”.

Konversera!

Att bara prata om sig själv i sociala kanaler kan knappast ses som en framgångsrik taktik. Viktigt är därför att fokusera på att konversera! Peronligen brukar jag ha som regler att det går 9 interaktioner på ett ego-inlägg.

Saknar du vänner att konversera? Använd omvärldsbevakningsverktyg för att hitta konversationerna. Var snabb med att svara och ge värdefull information till de som pratar om dina ämnen för att på så vis hjälpa dem att hitta till dig.

Andras kanaler – Bygg relation, vårda och hjälp

pitcha till bloggare

Tipsa utan att spamma

Inget är mer avtändande än ett orelevant meddelande av någon som åberopar vår uppmärksamhet. Det gör pitchen till det allra viktigaste när vi kontaktar någon i syfte att då låna utrymme i deras kanaler. Pitchen måste vara kort, personlig och innehålla en tydlig presentation av värdet mottagaren kan få av ett eventuellt samarbete. Längre diskussioner kan tas när intresse påvisats.

Skaffa många vänner

Vi är alldeles för rädd för att be våra vänner om hjälp till att sprida vårt innehåll. Vi vill inte störa och är oroliga över att de ska känna sig utnyttjade. Däremot tror jag att våra vänner ofta gärna hjälper oss – Om vi frågar dem på rätt sätt.

Tycker du att du saknar vänner inom det område du ska sprida innehåll inom? Skaffa nya vänner och bekanta! Lägg tid på att bygga relationer och våga låta din person vara framstående. När vi kontaktar personer för att sprida vårt innehåll så är vi tilliten till oss som avsändare det allra viktigaste, se därför till att skapa en personlig relation med fler typer av kontakter.

Satsa på 1 %-aren – Lägg mest tid på 9 %-aren

1 % av oss är superstjärnor, 9 % är spridningsgeneratorer och 90 % av oss är mest publik. Ofta drömmer vi om att de superstjärnorna ska sprida vara med och sprida vårt innehåll, och visst är det värt att satsa på – Men lägg mest tid på att bearbeta 9 %-arna!

bloggoutreach kontakta bloggare

Värdera med flera parametrar i åtanke

Det är lätt att vi stirrar oss blinda på räckvidd och följare när vi försöker värdera ett samarbete med exempelvis en bloggare. Dock finns det andra parametrar som också kan vara värdefulla för oss i samarbeten med bloggare, exempelvis hur bra bloggaren kan representera vårt varumärke, hur bra bloggaren kan hjälpa vår sökmotor-ranking eller hur vårt inlägg kommer kunna leva hos bloggaren.

Köpta kanaler – Boosta för extra kraft

Liten budget tar dig en bra bit på vägen

Vi sliter vårt hår när Facebook (och andra sociala verktyg) tvingar oss att betala för sådant vi tidigare kunde få organiskt. Hur irriterande det än må vara så är det viktigt att inse att de system som Facebook (och andra sociala verktyg) har skapat för att hjälpa oss hitta vår målgrupp blivit fantastiskt mycket bättre! Det krävs sällan en särskilt stor budget för att du ska kunna se resultat av din annonsering och en liten budget kan ge dig bra resultat. Våga testa!

Annonsering som inte ser ut som annonsering

Allt mer ofta ser vi annonser som inte riktigt ser ut som annonser. Dessa brukar gå under ”advertorials” och är redaktionellt innehåll som är framtagna i annonssyfte. Ofta är det de stora mediahusen med stora volymer av trafik som erbjuder denna typ av annonsering. Med stora volymer av trafik kan man skaffa många insikter om besökarna vilket gör att man kan skapa smarta annonslösningar för de annonsörer som vill nå ut med sitt innehåll till en bredare skara.

Nedan finner ni ett exempel från Vecko Revyn och Damernasvärld:

advertorials exempel

Facebook visar vägen

Vill du lära dig om hur mågrupper beter sig och hur smarta verktyg kan se ut för attDen senaste omdesignen av Facebooks annonseringsverktyg är så bra att en 5-åring kan lära sig använda det – Med goda resultat!

Skärmavbild 2014-02-10 kl. 21.31.02

Låt kanalerna arbeta tillsammans

skapa tipping point

Genom att arbeta för att sprida ditt innehåll över samtliga former av kanaler och nyttja dina kontaktytor kan du öka chanserna för god timing. Ge ditt innehåll förutsättningarna för att få den tur” som är så viktigt för att din innehåll ska spridas organiskt!

Hur mycket tid lägger du på att sprida ditt innehåll?

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

One thought on “Innehållsmarknadsföring – Så arbetar du för att sprida ditt innehåll

  1. Det här inlägget är lärorikt på flera sätt (har läst det ett par gånger för att säkert suga till mig ditt taktiska tänk). Tack för att du är generös och delar din kunskap kring detta! Jag tror faktiskt att just spridning är det som är lite av min akilleshäl som internetmarknadsförare. Det här inlägget kommer faktiskt göra direkt skillnad för mig då jag nu kommer att lägga större vikt vid spridning i mitt dagliga jobb.
    Allt gott! / Håkan Liljeqvist

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *