Ta fram en checklista för ditt digitala innehåll

checklista för innehåll saraohman

Att driva en innehållsproduktions-maskin kräver att du håller dig skärpt och kreativ på löpande band. Inte alltid det lättaste, eller hur? När vi lever i en tid som ställer höga krav på kvantiteten av innehåll så underlättar det att ha en checklista under framtagningen av ditt digitala innehåll – En checklista som hjälper dig att vara kreativ och samtidigt hjälper dig ta fram material som tjänar alla de syften du har med ditt innehåll.

Vilket är målet med ditt digitala innehåll?

Vilket mål du har med ditt innehåll varierar säkerligen beroende på hur din affär ser ut eller vilka möjligheter du har till placeringar av ditt innehåll. Oavsett om det handlar om produkttexter på din e-handel, banners i nyhetsbrev eller innehåll i sociala medier kan ditt digitala innehåll kan hjälpa dig med att:

  • Stärka ditt varumärke
  • Leda kunden till att konvertera
  • Bidra till ditt SEO-arbete
  • Uppmuntra kunder och ”influencers” till delning

Här hittar du mina tips på hur du kan ta fram en egen checklista för ditt digitala innehåll. Ladda ned min checklista, sätt upp på vägen och läs vidare om hur du arbetar med vardera punkt.

Checklista för ditt digitala innehåll

Varumärke

varumärkesbyggande innehåll

Varumärket kanske är det första vi tänker på när vi tar fram vårt innehåll. Ofta har vi även en varumärkesmanual att förhålla oss till vilken kan hjälpa oss att hitta ramarna att vara kreativa inom. Oavsett om detta finns att tillgå eller ej när du arbetar med att ta fram innehåll så gör du rätt i att ta fram ”egna regler” för saker du ska bocka av när du skapar nytt innehåll.

Hitta din tonalitet

Din tonalitet hjälper dina kunder att känna igen material från dig, därför är det viktigt att du hittar din tonalitet. Denna tonalitet ska genomsyra allt från poster i  sociala medier till nyhetsbrev, orderbekräftelsemail och produktbeskrivningar. Vågar du sticka ut, hittar en tonalitet som dina kunder vill likna sig vid, har du allt att vinna.

Välj 3-5 av följande begrepp:

  • Charmig
  • Rolig
  • Ungdomlig
  • Professionell
  • Ansvarsfull
  • Lättsam
  • Tuff
  • Självsäker
  • Utmanande
  • Inbjudande
  • Varm
  • Ödmjuk
  • Trendig
  • Folkligt
  • Konstnärligt

Exempel att följa – Black Milk Clothing

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 17.01.36

Den australiensiska modesajten Black Milk Clothing har hittat sin tonalitet och vågar hålla sig till den hela vägen. Lägg en beställning hos dem, skicka ett mail till kundtjänst och följ dem i sociala medier så får ni uppleva hur det kan fungera.

Håll ett enhetligt bildspråk

När sociala medier och mailkorgar svämmar över med bilder som för en distraherad person tycks alla säga ungefär samma sak är det viktigt att vi kommunicerar med ett enhetligt bildspråk för att få våra kunder att känna igen vårt innehåll.

  • Färgtoner – Att ändra färgtoner på dina bilder är nog det mest enkla sättet för dig att arbeta med att arbeta med ett enhetligt bildspråk. Några få drag i ditt fotoredigeringsprogram och du har din färgton klar.
  • Grafik – Att lägga till sparsamt med grafik (eller jobba helt med grafik) kan också hjälpa dina kunder att känna igen ditt innehåll.
  • Vattenstämpling och logotyp – Vattenstämpling och logotyper i bilder bör användas sparsamt i bilder, men om du har ett omtyckt varumärke kan din logotyp hjälpa dina kunder att känna igen ditt innehåll (även om det minskar chansen för att det delar dina bilder vidare).

Exempel att följa – Withings

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 17.02.18

Withings är life-tracking produkterna som du känner igen oavsett om du ser dem i fysisk form eller på nätet. Withings har utgår från sina produkter när de tar fram material till sina digitala kanaler vilket gör det lätt att känna igen innehåll från Withings.

Placering och timing

Det är inte bara tonalitet och bildspråk som hjälper dig skapa en känsla för ditt varumärke hos dina kunder/potentiella kunder. Även var du placerar ditt innehåll och vilken timing du har på när du skickar ut ditt innehåll hjälper dig påverka dina kunders bild av ditt varumärke. Vill du vara varumärket som piggar upp på morgonen eller det som socialiserar på kvällen? Det som syns övervägande på banners på Aftonbladet eller hos den trendiga bloggaren? Det är också frågeställningar du behöver reda ut när du skapar digitalt innehåll.

Exempel att följa – Boozt.com

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 17.04.31

Varje morgon klockan 06.20 kommer nyhetsbrevet från Boozt.com. Det är samtidigt som jag dricker mitt morgonkaffe och öppnar mailkorgen för första gången på dagen. Jag vet att Boozt-mailet kommer och förknippar deras varumärke till min morgonstund. Nyhetsbreven är bara ett exempel på där Boozt arbetar med sin timing.

Konvertering

innehåll som konverterar

Affären är alltid det viktiga. Utan affären – inget företag. Utan företag – inget varumärke att jobba med. Av denna anledning är det alltid viktigt att ta fram innehåll som hjälper dina kunder att konvertera – Åtminstone till nästa steg i köpprocessen.

Led (nästan) alltid vidare

Förutom vid de få tillfällen vi endast vill att vårt digitala innehåll ska underhålla, engagera och spridas vidare så gör du rätt i att fundera hur ditt innehåll ska få din kund/potentiella kund att klicka sitt vidare. Som användare i digitala kanaler vill vi ha unikt innehåll som får oss intresserade. När du tar fram innehåll för dina digitala kanaler vill du vill få kunderna att känna iver och att de vill veta mer.  Välj din ”call-to-action” noga och få kunderna att känna sig inbjudna.

Optimera strukturen på innehållet

Förutom att få kunderna att känna iver att klicka sig vidare till nästa steg bör du bygga upp ditt innehåll på ett sätt som gynnar syftet med ditt innehåll. Tror du att kunden kommer uppmärksamma den intressanta nya knappen på klockan du säljer så håll den i fokus på den bild/video du publicerar och låt den supportande texten fokusera på knappen.

Tala till känslor

Det av Ogilvys uttalanden som tåls att upprepas flest gånger är; ”Talar du till människors förnuft skapar du tankar, talar du till människors känslor skapar du handling!”.  Skriv texter som väcker idéer på möjligheter, ta bilder som väcker sug efter mer. Hur många e-handlare känner du som vågar just detta?

Sökmotoroptimering

SEO anpassat innehåll

När vi producerar innehåll till våra digitala kanaler hjälper vi också sökmotorernas spindlar att hitta till vårt innehåll. Det vore därför onödigt att gå miste om chansen att få organisk trafik till våra sajter som kan hjälpa nya potentiella kunder att handla av oss.

Stäm av mot din nyckelordslista

Något som framförallt är viktigt när du planerar ditt innehåll är att du stämmer av din innehållsplan mot din nyckelordslista. Vet du vilka sökord du behöver ranka på för att driva trafik är det dessa du ska utgå ifrån när du tar fram innehåll som leder kunderna till konvertering.

Ingen nyckelordslista?

Då är det dags att du tar fram en! Tänk att du vill ta fram ett moln av sökord att jobba med. Tänk även att du vill kunna kategorisera in dessa efter ord du vill associera ditt varumärke med, dina produkter/tjänster och vad dina produkter/tjänster hjälper dina kunder att uträtta.

Ta fram en lista sökord som rör ditt:

  • Ditt varumärke
  • Din tjänst/produkt
  • Trender inom din bransch/användningsområdet för dina produkter

Google Trends och Google Key Word Tool  i Google AdWords för att få reda på vilka sökord som används mest och prioritera dem därefter.

Var lätt att länka till

Har du intressant, unikt och fylligt innehåll kommer personer vilja hänvisa till dig. Med unika landningssidor för ditt innehåll, som har en tydlig URL-struktur, underlättar du för de som skulle kunna tänkas vilja hänvisa till dig att länka till ditt innehåll. De som hänvisar till dig kommer vilja göra det lätt för sina vänner att hitta till just det specifika innehåll de pratar om, hjälp dem på vägen.

Namnge rätt från början

Sökmotorerna hittar de filer vi lägger ut på nätet på samma sätt som de studerar vår webbstruktur och läser de texter vi lägger ut. Därför sparar du mycket tid på att namnge bilder och andra filer rätt, utifrån din nyckelordslista, från redan då du skapar filen.

Ska du sälja en ”snygg gul klänning”; Se till att filnamnet från bilden heter ”snygg gul klänning”.

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 17.55.26

Delning

innehåll du vill dela

När du står som ursprungskällan till kunskap/underhållning – Då har du lyckats med din innehållsmarknadsföring. Att andra delar med sig av ditt material är det bästa betyget du kan få på ditt innehåll. Med lite anpassning, och lite uppmuntran, kan detta ske i större utsträckning än vad det gör idag.

Anpassa innehållet till andra sajter

I de flesta fall utgår vi från vår egna sajt när vi tar fram innehåll, i bästa fall så även Facebook. Vad vi ofta missar att tänka på är att fundera på hur vårt innehåll kan användas av andra sajter.

Oavsett om det har med bilder, videos eller texter att göra så fundera på hur du kan skapa innehåll som även är anpassade till andra sajter och mer generella avsändare.  Kanske finns det chans att någon av dessa vill plocka upp och dela ditt innehåll vidare.

Tillgängliggör delning

Vad som också är viktigt att fundera kring är hur du ska göra för att tillgängliggöra delning av ditt innehåll. I detta fall pratar jag inte om sociala delnings-knappar bredvid dina produkter, eller i ditt blogginlägg, utan möjligheten att dela specifikt innehåll.

På samma sätt som vi vill ha unika landningssidor för att göra det lätt att länka till oss vill du också ha unika landningssidor för att det ska vara lätt att dela specifikt innehåll. Fundera därför på vilka möjligheter den person som konsumerar ditt innehåll har att dela ditt innehåll om denne finner det intressant.

Dela på desktop VS. dela i mobilen

Det är lätt att tänka på hur delningsmöjligheterna ser ut på vår sajt när du funderar på hur ditt innehåll kan delas. Detta är bra om du arbetar mot en användare på desktop. När vi använder mobilen har våra appar i de flesta fall egna lösningar för delningar – Så, hur ska du subtilt väcka tankarna kring att dela ditt innehåll med dessa förutsättningar? Detta bör även påverka hur du utformar dina texter och dina bilder.

Skapa särskilt anpassat innehåll till kunder och influencers

Om du vill att kunder och ”influensers”/bloggare/instagrammare ska dela med sig av eget innehåll – Gör det lätt för dem att göra det! När du planerar framtagning av innehåll planera även för att ta fram ”paket med innehåll” till både kunder och bloggare. Packa med material som de sedan kan till sina kanaler.

Det kan vara så enkelt som att skicka med kunderna en guide för hur de kan dela ditt innehåll. Mitt favoritexempel kommer återigen från Black Milk Clothing som skickar med ett enkelt följebrev med produkterna där de beskriver hur plagget bäst kombineras med andra plagg samt hur du ska tagga bilder med plagget i sociala medier.

Resultatet?
Se själv på deras produktsidor.

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 18.54.21

Ta fram din egna checklista för ditt digitala innehåll!

Försök definiera vad de här punkterna innebär för dig och skapa en egen checklista. Ladda ned min grafik som hjälp.

Två avslutande lästips

I veckan har jag läst två riktigt bra guider på samma tema.

  • Konverterande copy för din e-handel – Riktigt bra kort guide kring hur du tar fram kick-ass texter för din e-handels alla delar.
  • Mode och content marketing – Econsultancy har tagit fram en matig rapport på hur du som e-handlare inom mode kan arbeta med content marketing. Du kan läsa sammanfattningen här, eller köpa den djupgående rapporten här.

Lycka till!

 

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

2 thoughts on “Ta fram en checklista för ditt digitala innehåll

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *