Nya Sarasworkout med nya träningsmål – Och hjälp på vägen

Saras workout nystart

Har du träffat på mig på Instagram, Facebook eller på Twitter så vet du att träning utgör en stor del av min tillvaro. Kanske är du en av dem som tycker att jag alltid tränar.

Trots min otröttliga kärlek till gymmet och löparstigarna tappar även jag motivationen ibland, fastnar i samma övningar och låter ribban ligga kvar på samma nivå. Innan årsskiftet, efter Athens Marathon, var min träningsinspiration i botten. Då kom min tränings-soulmate Cecilia till undsättning.

Ett pass på en ny SATS-anläggning, teorier om hur man vinner över känslor och delande av några nya övningar senare och vi hade anmält oss till Toughest den 23 maj i Stockholm.

Jag skulle inte vilja påstå att det är loppet i sig som är det mest spännande – Det är hur jag ändrar inställning kring vad jag vill kunna göra med min kropp. Den är stark och min kondition är fantastisk, men där stannar det. Även om jag varit skadefri så kommer dagen komma då jag slitit ut mig i de övningar jag arbetar med, något jag gärna undviker.

Mina mål med träningen för 2015 är således

  • Skapa en rörlig och användbar kropp
  • Hålla 17 % kroppsfestt
  • Större rumpa (Jajamen)
  • Klara Stockholm-maraton under 4 timmar
  • Ta mig i mål på Toughest
  • Ta mig i mål på Axa Fjällmaraton
  • Må bra och ha en sund relation till träning

Hur ska jag lyckas med det? Ny PT (mitt livs första PT), nytt gymmedlemskap samt grönt kort i klättring.

Från ”stark” till användbar och hållbar kropp

Sandra Rusk Tailored Training

Jag har tränat på egen hand i flera år, fokuserat på att bli stark samt och snygg. Den senaste tidens ökade löpning har varit ytterligare ett försök att se vad kroppen klarar. Då jag alltid tränat själv har jag inte riktigt haft koll på om jag gjort ”rätt” och inte heller haft något fokus kring vad jag vill göra med kroppen. Det vill jag ändra på nu.

Så jag träffade Sandra på Tailored Training.

Med Sandra vill jag inte bara få en mer rörlig och långsiktigt användbar kropp. Jag vill också bli en bättre löpare och minska skaderisken i samband med att jag belastar kroppen mer. Att lära mer om hur jag tränar kroppen på olika sätt tror jag även kommer att inspirera mig och göra att jag tycker träningen blir mer rolig igen.

Sandra formulerar det såhär:

”Saras träning kommer i första hand vara inriktad på en kombination av att rörligheten och styrkan ska förbättras så att hon kan bli en starkare löpare framöver!”

Efter vårt första provpass ihop känner jag mig redan klokare. Ärligheten hos Sandra och hennes förslag på förbättringsområden har redan gett mig viktiga saker att jobba med.

Hon är rätt imponerande Sandra. Läs mer om Sandras meriter här.

Vilka är dina träningsmål 2015?

Låt höra!

Ett svar till “Nya Sarasworkout med nya träningsmål – Och hjälp på vägen”

Lämna ett svar till Johannes Sundlo Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *