9 kanaler du bör ha koll på inför 2017

9-kanaler-digital-marknadsforing-2017

Möjligheternas tid är nu. Flera gånger i veckan hopp-studsar jag och klappar händerna då verktygen lanserar uppdateringar som syr ihop spelfältet bättre och bättre. Även om vi har långt kvar innan spårning kan ske utan hackiga lösningar, som gör att vi under laddningstider tappar klick, har vi alla möjligheter att ge våra kunder den inspiration/underhållning/erbjudanden just de efterfrågar för att höja deras engagemang kring oss.

Jag passar därför på att under två nedkopplade timmar på flyget till London lätta mitt hjärta kring mina favoritkanaler inför 2017. Kanske hinner du få med någon av dem i din plan för 2017 nu när vi träder in i budget-oktober.

Hörrni! Innan vi går vidare vill jag bara påminna om att ditt arbete inte sker i kanal för kanal. Det är ett arbete över samtliga kanaler. Men det visste ni redan.. På detta kommer såklart allt det kreativa kring ditt innehåll också. Det tar vi i ett annat inlägg!

1. Facebook-marknadsföring

Ur vimlet av AdWords maxade tillvaro reser sig Facebook med oändliga möjligheter att ta nya försprång – Om du gör det på rätt sätt. Idag ser vi den allra minsta företagaren prata om resultatet av sina tester samtidigt som större aktörer yttrar ”bättre COS än AdWords”.

Ändå är det få som respekterar Facbook-annonseringen tillräckligt för  att se förbi ”standard” uppsättningen och missar därmed de riktiga möjligheterna att skapa ett bra annonsflöde. Det är inte särskilt svårt. Med dina svar på hur din målgrupp beter sig är möjligheterna oändliga att till att bli kreativ både med budskap och tekniken.

Saker du behöver göra styra upp i Business manager idag:

  • Målgrupper – Facebooks målgruppsverktyg är magiskt för organiseringfanatikern som vill gräva i data. Med möjligheten att skapa grupper baserat på e-postadresser, webbesökare och befintliga personer du interagerar med kan du lära väldigt mycket om både demografi och intresseområden i din målgrupp. Lägg till olika budskap till olika grupper av dessa och du har enormt mycket insikt att hemma.
  • Pixlar – Installera dem nu! Du kommer ångra att du inte började samla in data redan för tre månader sedan. Hitta dina punkter och kategorisera dem efter hur det passar din tillvaro. Oh, ja. Du förstår hur detta spelar tillsammans med dina nya målgrupper. Mhm.
  • Kampanjstrukturer – Det är dags att lämna hattigheten i att lägga upp enstaka annonser. Se över ditt sätt att skapa kampanjer och prova flera budskap och uppsättningar i samma kampanj. Jobba med dina målgrupper och dela upp i Ad Sets. Ta en eftermiddag och resonera vilken struktur som kan passa dig. Analysen kommer bli så mycket roligare sedan!

Annonsformaten du bör testa inför 2017

  • De 3 klassikerna – Får du ovanstående på plats kan du ha riktigt kul med de tre mest klassiska annonsformaten på Facebook klick, konvertering och retargeting. Testa, optimera och skala!
  • Facebook Canvas – Släpp loss kreativiteten! Jag är osäker på om Facebook Canvas är mer till för annonsören eller om det är för användaren, men jag tror det finns många möjligheter att göra något bra av det. Har du sett något riktigt bra exempel ännu får du gärna kommentera för kollektivets budskap!
  • Messenger ads – [Bläddra till punkt 9 för att läsa varför]
  • Nära din business – Just nu tycker jag ”nära din business” är ett av de roligaste formaten att jobba med. Det krävs självklart en fysisk aktivitet av något slag, men som användare gillar jag de annonser jag får pushade för saker som finns runtomkring mig.

2. Facebook organiskt

Om jag får höra ”Facebook ändrade sin algoritm igen, annonsering är det enda. Hör jag ”Vi slutar jobba organiskt” igen så kommer jag ge upp er. TOUGH SHIT! Facebook optimerar ständigt vad som ska visas för dig i flödet för att göra det så bra som möjligt. Facebook är också plattformen med flest människor och högt engagemang. I en tillvaro där du spenderar mängder med resurser på att ta fram bra innehåll, vilket du förhoppningsvis gör för att överleva 2017, kan du inte bortse från Facebook. Där har du alla svar på vad din målgrupp vill ha och förväntar sig av dig.

Bra. Då är vi överens om att du anstränger dig lite till och gör hela arbetet och inte snubblar sista kilometern i det här maratonloppet.

Här är innehåll som fungerar på Facebook 2017:

  • Berättande – Har du en historia att berätta? Bra. Gör du det bra kommer du bli lyssnad på och förmodligen öka chansen till fortsatt engagemang. Vill du bara ”informera” ska du vända dig någon annanstans.
  • Utbildande – Facebook är vår nya källa till allmänbildning(-ish). När vi slumpmässigt scrollar igenom flödet förväntar vi oss komma över material som lär oss något, allt från recept till snyggt presenterad statistik och guider. Får vi det behovet tillfredställt vill vi dela det.
  • Underhållande – Att underhålla kanske är det svåraste vi som s.k. annonsörer kan försöka oss på. Det kräver en stor dos charm och massor av känsla. Det är i de flesta fall inget som ligger i vår natur, varken på marknadsavdelningarna eller hos byråerna.

3. Instagram (traditionellt)

Skräcken över att Instagram ska gå samma väg med Facebook med företagskonton och algoritmer. Men vet du vad? Det behöver inte faktiskt vara en dålig sak. Idag gillar vi att följa våra varumärken på Instagram. Kanske för att de (nästan) var där redan när vi började på hänga på Instagram. Även om vi troligtvis kommer se vissa förändringar under 2017 kommer vi ändå fortsätta bygga vår närvaro på snygghet och interaktion det kommande året.

Det bästa framgångstipset för sociala medier jag hör på länge var från Emma Blom på Webbdagarna Göteborg som sa ”Skit i om det inte är exakt enligt den grafiska proflien. Jag är så jäkla less på grafiska profiler!”. Jag kan hålla med Emma om detta. Även om det är extra viktigt på Instagram att hitta sin intressegrupps sätt att kommunicera i text och i bild så tror jag gör dig själv en otjänst om du försöker hålla dig till din grafiska profil fullt ut. Var istället som de du pratar med, helt enkelt.

Innehållet som fungerar bäst på Instagram 2017

  • Detaljbilder – Zooma in och visa detaljerna. Det gör det lättare för oss som följare att ta åt oss av vad du försöker visa. Det gör det även lättare för dig att ta fram bilder till Instagram då det i de flesta fall kräver mindre fotokunskaper. Berätta delar av din historia fler gånger istället.
  • Textrika bilder – Hur ofta blir du taggad i citat? Och hur många citatkonton följer du? Exakt. Jag har sett flera konton, även företag, som lägger ut halvlånga texter på sina bilder och fortfarande har högst engagemang på just dessa bilder. Långt över vad ”Max 20 %”-regeln skulle anse att är bäst sätt.
  • Videos ? – Den senaste tiden har jag även sett stor skillnad i mottagandet av video på Instagram. Kanske är det för att vi är mer vana vid video nu, kanske för att Instagram vill att vi ska producera mer video och rankar upp dem, kanske är det för att vi i vissa kategorier av bilder är mer intresserade av variation i form av bilder. För att lyckas med videos på Instagram tror jag att det likt i Snapchat/Stories vara naturligt, och så lite klippt som möjligt. Eller så gör du bara en Boomerang.
  • Hashtags – Jag har väntat på att raderna av hashtags ska försvinna. Säkerligen väntar även Instagram själva på detta. Dock anser jag mig nedröstad av de andra miljontals användarna på Instagram. Hashtagsfesten verkar pågå en stund till så tagga på peeps!

4. Instagram Stories och Snapchat

”Vad ska vi vara på Stories/Snapchat?” – Ni ska vara underhållande storytellers! Inte på något medium är det så viktigt att vara en bra berättare som på Snapchat och Instagram Stories. För att lyckas måste du släppa tyglarna, få upp tempot och vara ok med att det inte är perfekt. Det allra viktigaste är att berättandet kommer naturligt.

Kom igång med Snapchat och Instagram stories:

Min utmaning till dig för att komma igång: 5 snap-stories om dagen i 10 dagar. Klarar du det har du tagit det första steget i att bli en bra berättare i sociala medier, det garanterar jag.

5. E-postmarknadsföring

E-posten är INTE DÖD! Tvärtom. E-posten är vårt organiseringsverktyg och vår nya underhållningskanal. Oavsett om du vill få reda på vad din favorit e-handel har att erbjuda idag, rekommendationer från din videotjänst eller ha information om nytt moment i webbkursen du går är det inkorgen du vänder dig till. Vill du hamna på någons todo-lista – Se till att hamna i dennes inkorg. 

Detta ställer dels högre krav på vårt innehåll i e-posten men även vår förmåga att time:a och personalisera våra utskick. Visst är det då härligt att vi lever i framtiden när de allra flesta tjänster erbjuder automatisering? Det är då (nästan) bara din smarthet som sätter gränser för vad du kan åstadkomma!

6. Youtube

Är Youtube bara till för varumärke, eller hur var det? Jag tror INTE det. Även om det finns en stor möjlighet att bygga varumärke på Youtube, köpt och organsikt, i skuggan av linjär-TV och TV-reklam, så börjar vårt användarbeteende kring Youtube komma dit där vi faktiskt även kan se konvertering från Youtube. Visserligen lämpar detta sig bättre för en viss typ av aktörer, som vill investera i rörligt på riktigt, men att räkna bort Youtube som en kanal som bidrar till konvertering vore dumt 2017.

Börja med Youtube såhär:

  1. Titta – Ladda ned Youtube-appen och börja följa duktiga Youtubers. Youtube-appen är lättare att fastna i än när du hoppar mellan fönster på din desktop. Gör det sedan till en vana att spendera en stund med Youtube varje dag. Fundera över varför dessa videos kan vara beroendeframkallande.
  2. Annonsera – För att lära dig om vad användarna agerar på tycker jag du ska prova annonsera smått på Youtube. Studera på vad och när tittarna klickar sig vidare för att förstå hur olika budskap fungerar ihop med video.
  3. Skapa – Utifrån vad du lär dig av klick och inspirationen från duktiga Youtubers prova att skapa själv! Börja i liten skala för att sedan göra det proffsigare i takt med att du lär dig om vad just dina tittare gillar.

7. Programmatic

Att ”data driven marketing” är trendordet 2016 kan inte ha undgått någon. Detta är kanske för att vi äntligen börjar kunna lita på datan i kombination med att vår kompetens börjar öka. Det kan även bero på att programmatic-verktygen blir fler och bättre.

Förutom att vara mer effektiv och kunna optimera din budget när du köper annonser digitalt tror jag syftet med annonseringen ska vara att hjälpa dina potentiella kunder ta sig utanför sitt närmsta fokusområde (=produkter/innehåll/budskap de oftast klickar på). Genom att hitta relaterade produkter/innehåll/budskap kan du få dina potentiella kunder att upptäcka mer och servera dem en annan nyans av deras filter för att på så vis ge dem ett ökat värde av dina annonser.

Jag tror att vi inte riktigt hittat formen för att maxa effekten av programmatic ännu. Våga prova nya vägar och lägg tid på att lära dig om verktygen, även om du förlitar dig på att din byrå kan sin sak.

8. Influencers och kunders kanaler

Som grädde på toppen av din marknadsföring är det i år på riktigt dags att styra upp ditt arbete med influencers. För bättre effekt av aktiviteten i samtliga kanaler behöver du bygga varumärke och 2017 är den som gör det via influencers vinnaren. Oavsett om du jobbar med 10 större eller 100 mindre influencers så är det viktigt att få andra att prata om dig och din verksamhet – Oavsett om du får andra att genuint gilla samt prata om vad du gör eller om du köper dig till exponeringen i andras kanaler.

Tre olika former att jobba på med andras kanaler:

  • Genuint gillande – Kalla det PR, outreach, community management eller brand relations om du vill. Vad det handlar om är att vara tillräckligt intressant för andra att prata om och interagera med. Vill du bli bra på detta; Ta kursen Viral Hack.
  • Automatiserade belönade referrals – För att få dina intressenter/kunder/influencers att prata mer om dig kan du hjälpa dem på vägen  genom att använda dig av verktyg som hjälper dem dela ditt material, du kanske även kan bjuda dem på något som incitament (status/erbjudanden) att dela. Jag tror att vi 2017 är mer vana, och kanske även förväntar oss, den typ av verktyg som hjälper oss att dela (lite snyggare än bara en dela-knapp). Psst.. släpper strax en kurs i detta, börja med att ladda ned Redeals Whitepaper så hör vi av oss.
  • Köpta samarbeten – Den lättaste och mest välanvända taktiken för att öka samtal om varumärken i andras kanaler 2016 tror jag att var köpta samarbeten. Iallafall om jag ska utgå från den empiriska undersökningen jag gjort bland de jag pratat med. Det positiva är att kompetensen ökat både hos annonsörer och influencers kring hur värdet från dessa samarbeten kan öka, bland annat genom initiativ som Better Bloggers. Vi börjar sakta röra oss från enstaka produktrecensioner till fina flöden och mer relevanta och precisa budskap.

9. …trumvirvel.. Messande!

Det är sant, den stora marknadsföringstrenden för 2017 är att flytta in i messandet! Ni har säkert hört det bubblats ett tag nu. Messandet är (kanske inte så konstigt) den nya mailen. Det är riktat till dig personligen, sållat och du kan ha en mer direkt interaktion med innehållet.

Varför Messenger-tjänster är kanalen 2017:

  • Vår attityd till meddelanden – Förut messade vi mest med våra närmsta vänner. Numer gör vi det med alla. Det är inte längre en konstig sak att få ett meddelande från en ny bekant, inte heller från de företag vi väljer att interagera med.
  • Vår minskade vilja att exponera – Delandet i sociala nätverk är inte vad det en gång var. Vi är definitivt mer selektiva i vad vi delar. Vår vilja att dela och kommunicera har däremot inte minskat utan istället flyttat in i messenger-tjänster.
  • På riktigt personalisering – E-post har en begränsad teknik. Messenger-tjänster är född några generationer senare och är därmed interagerade på ett helt annat sätt med deras omvärld. Därför går det att göra så mycket mer med messenger-tjänster än med e-post. Bland annat personalisering – Även om du låter en robot kommunicera åt dig.

…och här är ett exempel på hur det kan se ut (via Patrik Müller):

 Summering: Framtiden är (nästan) här!

Hej hopp vad mycket du har att stå inför nu när du ska rusta för 2017! Kanske kan du minska din mediabudget, kanske behöver du öka din utvecklingsbudget och investera i kompetensutveckling samt nya resurser som kan göra. Jag tror nyckeln denna budgeterings-oktober är att innan du vänder dig till ditt vanliga trygga ritbord och tidigare excel-dokument är att spendera en stund med ett vitt papper. Gå igenom listan på tjänster du blivit rekommenderad och se vad de kan göra för dig.

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

7 thoughts on “9 kanaler du bör ha koll på inför 2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *