Digitala marknadsföringstips – Lucka 1: Målgrupp

 

Det är december och därför tänkte jag passa på att ta upp en fin gammal tradition – Julkalendern. Jag känner särskilt varmt för just julkalendrar i bloggform då det var min entreprenörs-julkalendern som gjorde att jag hittade ut i sociala medier.

Detta år tänkte jag ge 24 tips om digital marknadsföring, hämtade ur de utbildningar jag hållit den senaste tiden. Vi börjar med grundbulten: Lära känna sin målgrupp.

Tips 1: Så lär du känna din målgrupp

Att förstå sin målgrupp och vad som engagerar dem är det allra viktigaste när du arbetar med digital marknadsföring. De flesta av verktygen vi jobbar med digitalt idag styrs av användarnas beteenden och vi kommer bara nå dem om vi kan vara relevanta för dem. Just därför är det mer avgörande än någonsin att försöka förstå din potentiella målgrupp och vad de gillar.

Såhär gör jag:

Jag brukar försöka dela in målgruppen i tre grupper utifrån när och hur de kan tänkas interagera med min tjänst/produkt/varumärke. En grupp som är de som motsvarar ”early adopters” och är öppna från att testa nytt alt. är mest engagerad i mina nyheter, ”kravställarna” som inte vågar vara först men gärna ser sig som de som tipsar andra samt ”flockdjuren” som är de som lyssnar på vad andra rekommenderar dem. Dessa arbetar jag med när jag taktiskt planerar upp min kommunikation, om det behövs delar jag in dem i mindre grupper.

kartlägg din målgrupp digital marknadsföring

Även om min målgrupp i sig har tydliga intresseområden vill jag gärna specificera de olika grupperna ytterligare och fundera kring just de har för särskilda intressen. Säg exempelvis att jag vill säga ett par skidor, alla gillar att resa till fjällen och alpint, men somliga är mer intresserade av mat medan andra är mer intresserade av resor i stort.

Viktigt för mig här är att hitta faktorer som hjälper mig definiera mina potentiella nischmålgrupper. Kanske gäller det demografiska faktorer men framförallt är kulturella faktorer viktiga för mig när jag försöker ta reda på vilket innehåll de gillar.

Demografiska faktorer när du analyserar din målgrupp

  • Ålder
  • Geografi
  • Civilstatus
  • Utbildning
  • Jobb

Kulturella faktorer när du analyserar din målgrupp

  • Intressen
  • Beteende på Internet
  • Sociala grupper/vänner

Frågor att ställa dig kring din målgrupp

För att få svar på vilken din målgrupp innan du börjar arbeta med och utforma innehåll mot dem kan du försöka besvara nedanstående frågor.

Kvalitativt

  • Vilka typer av innehåll engagerar?
  • Vilka typer av budskap engagerar?
  • Hur beter de sig med sina vänner?

Kvantitativt

  • Hur många är de?
  • Vilka sidor besöker de?
  • Vilka nätverk är de aktiva i?
  • Vilka ord använder de mest?
  • Vilka sökningar gör de?

Genom att besvara dessa frågor kan du lättare skapa dig en uppfattning kring vilka budskap din målgrupp kan gå igång på samt vilken typ av innehåll du bör producera. Något som kommer underlätta arbetet när du tar fram en kampanj- eller innehållsplan.

Verktyg för att kartlägga målgrupp

Ett verktyg jag, och många med mig, tycker om att använda för att få svar på hur målgrupper kan se ut är Facebook Audience Insights. I Audience Insights kan du få svar på allt från vad en utvald ålderskategori, i angivet område, gillar till hur deras relationsstatus ser ut. På så vis kan du på förhand skapa en uppfattning om hur du kan nå dessa användare. Mot dessa kan du sedan göra annonsering för att testa hur väl olika typer av material och budskap engagerar, sedan kan du göra val kring vilket typ av innehåll du bör skapa mot din målgrupp.

Facebook Audience Insights analysera målgrupp digital marknadsföring

Såklart kan även tjänster som Google Trends ur ett brett perspektiv ge aning om vad som är mest populärt kring dina relaterade sökfraser. För att gå djupare kan du analysera influencers innehåll, samt deras följare, för att se vilka mönster du kan hitta. För analys av influensers och deras innehåll finns det också en mängd verktyg att jobba med.

Övning: Kartlägg din målgrupp

Här är en övning att göra idag för att kartlägga din målgrupp.

  • Välj ut 2-4 typer av målgrupper i din huvudmålgrupp
  • Kartlägg dem demografiskt
  • Försök att utse deras intressen
  • Beskriv de kanaler de rör sig i och varför
  • Ta fram tes om vilka budskap som attraherar dem mest
  • Leta fram exempel på innehåll som du tror de konsumerar samt som engagerar dem

Lycka till!

Detta kommer i lucka 2: Jobba med dina målgrupper

Imorgon pratar vi om hur du kan använda denna kartläggning av din målgrupp. Här hittar du lucka 2 om att jobba med målgrupper.

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *