Digitala marknadsföringstips – Lucka 2: Jobba med din målgrupp

De som interagerar med dig avgör vem du är i digitala kanaler. Ja, nästan även de som interagerar med dig offline. För att nå de som du kan vara relevant för är just kartläggning av din målgrupp viktig, som vi gick igenom i Digitala marknadsföringstips – Lucka 1. Utifrån din kärnmålgrupp kan du sedan växa och hjälpa digitala plattformar förstå vem du är och vilka grupper/användare som kan tänkas vara en intressant match.

Jag tycker att Facebook är det bästa verktyget för att förstå hur det här fungerar. När du startar en Facebook-sida och blir ett nytt ting på Facebook känner de inte till dig. Alls. Även om du som person startat igång kontot inloggat så är du bara en av X miljarder människor med oändligt många kopplingsmöjligheter. Även om du anger uppgifter som intressen, branscher, geografisk avgränsning och åldersbegränsningar är utbudet av kopplingspunkter alldeles för många för att Facebooks övergripande kategorisering ska kunna sätta dig i ett sammanhang. Först när du börjar få en grupp människor interagerande med dig kan Facebook börja förstå ditt sammanhang och exponera dig för potentiella peeps. På ett liknande sätt fungerar det i digitala kanaler över lag, även om algoritmens verkan varierar i förhållande till det sociala.

Just därför är det viktigt att växa din målgrupp långsamt. Metoder för hur du snabbar på processen, med hjälp av att mata Facebook med listor på de du redan vet är din målgrupp, bra innehåll och ”community arbete” kommer i senare luckor i den här julkalendern. Under kartläggningen i lucka 1 delade vi in målgruppen baserat på hur de är benägna att interagera med oss och jag vill använda dem som exempel på min metod för hur jag växer en målgupp i digitala kanaler.

Arbeta med din målgrupp i digitala kanaler

växa-målgrupper-i-digitala-kanaler

 

Dina ”testare” är din kärnmålgrupp. De är den lilla skaran människor som kommer ge dig lite extra utrymme för att göra fel men som ändå är intresserad av allt nytt du har att erbjuda dem. Dessa är dina närmsta vänner (förhoppningsvis inte samma för ditt företag som dig privat), somliga kallar dem ”superfans” (vissa kallar dem 1:or), som kommer föra ditt innehåll vidare till andra. Dina ”testare” är de som representerar dig bäst och har mest gemensamt med dig. Att ha dessa interagerande med dig hjälper de digitala nätverken att förstå din plats i universum. Börja här.

”Testarna” berättar bl.a. för ”de kräsna” kravställarna vem du är. Dessa ”kräsna” är visserligen lite mer skeptiska till vad du har att erbjuda dem men är ändå mer engagerade i ditt ämne. Kanske är de inte 100 % lik dig, dina intressen och ditt beteende, men de är ändå benägna att visa upp sig med dig då ni har en hel del gemensamt. Använd dig av kravställarna för att hitta den stora ”flocken” med personer som finns i deras omgivning.

Även mer exklusiva varumärken jag träffar vill på något vis nå ut till hushållen, som de säger. Trots att ett varumärke inte ser ”de vanliga” som några de vill att ska handla av dem, som de säger, så är det den stora massan som bygger varumärket. Dock är den stora flocken oändlig och även här bör du välja ut en liten del utav den när du jobbar i digitala kanaler. För att ge ett exempel så är kategorin ”mat” för bred, kanske behöver du specificera dig så djupt som ”det italienska köket”.

Genom ett arbete med ”testare” och ”kravställare” brukar ”de vanliga” flockdjuren uppenbara sig om vad du har att erbjuda dem är tillräckligt intressant. När du når dit kan du börja se dig om och urskilja nya nischade målgrupper och ha riktigt kul med ditt arbete i digitala kanaler.

Nästa lucka 3: Misstagen du vill undvika när du arbetar med att växa din målgrupp

I morgondagens lucka tänkte jag diskutera vad som händer när du är för hetsig kring att växa din målgrupp i digitala kanaler. Du hittar lucka 3 här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *