Digitala marknadsförings-tips – Lucka 5: Den mest kritiska aktiviteten

Okej kommunikatör, kreatör, entreprenör, marknadsperson eller vilken roll du ser dig ha som resande i de digitala kanalerna. Idag vill jag ge dig en övning. Jag vill att du ska hitta de kritiska punkterna i din kampanj eller marknadsplan som helhet. Hur då? Låt mig förklara.

Eftersom jag ofta ser projekt i olika faser kommer jag kalla det ”kampanj” (även om det kanske inte är just en kampanj vi ska utföra). Jag ser kampanjer som något som är en samling av mindre aktiviteter med det gemensamma målet att nå ut med ett budskap alternativt sälja en vara. Flera kampanjer kan pågå parallellt och kanske ses som ”aktiviteter” i den stora marknadsplanen.

I varje kampanj finns det några kritiska punkter som är avgörande för framgången av din kampanj. Dessa aktiviteter är generatorerna som du ska spinna de övriga aktiviteterna på. Några kritiska punkter kan exempelvis vara:

  • Spridningen av en film
  • Deltagandet i en tävling
  • Deltagandet i ett event
  • Nedladdningen av ett WhitePaper
  • Aktiveringen av en bild
  • Kommenterandet i en hashtag

Dessa aktiviteter blir kritiska då de utan önskad effekt kan få hela kampanjen att falla platt. Utan dessa aktiviteter kommer du inte nå den räckvidd, det engagemang och den konvertering du önskar för att nå dina kampanjmål.

Övning: Lista dina mest kritiska aktiviteter

Oavsett om du sitter med en kampanj eller en hel marknadsplan vill jag att du försöker lista de aktiviteter som är mest kritiska för din framgång. Kanske är det julkampanjen eller så är det vårens stora plan. Har du inte kommit så långt i din planering kan du istället lista stunder där din försäljning kommer vara extra viktig.

Julkalendern – Digitala marknadsförings-tips

Upplägget framöver kommer se ut ungefär enligt följande:

  • Lucka 5 till Lucka 10 – Arbetsmetodik för digitala kanaler
  • Lucka 11 till Lucka 13 – Budgetering och mätning
  • Lucka 14 till Lucka 20 – Kanaler
  • Lucka 20 till Lucka 24 – Innehåll

Tidigare inlägg

PS. Kom jättegärna med önskemål och frågor du vill ha svar på! DS.

 

1 Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *