Digitala marknadsförings-tips – Lucka 9: Preparera

Genom att jobba i faser blir det också svårare att vara lat. Är vi lata är det ofta den första (preparera) och den sista fasen (följa upp) som ryker. Det är jättedumt. Det är under de två faserna du skapar förutsättningarna för att lyckas genom att strukturera dina kontaktpunkter.

Vikten av att bygga vidare har jag diskuterat i några luckor nu. Kontaktpunkter hjälper dig bygga din aktivitet i digitala kanaler. Under prepareringsfasen är det fokus på just detta. Det är under prepareringsfasen du börjar kartlägga och bygga din lista på önskvärda kontaktpunkter under dina aktiviteter. Dessa listor kan exempelvis bestå av kundsegment du har e-postadresser till eller influencers som du vill aktivera.

Under prepareringsfasen börjar du även testa dina budskap mot din mest engagerade målgrupp. De jag kallade ”testare” i lucka 1. På så vis kan du se vilka kommunikativa vinklar som bör falla bäst ut i målgruppen. Jag skulle knappt vilja likna detta ”beta-stadiet”, det tycker jag hör till inspirations-fasen. Låt oss kalla det alpha-test.

Hur lång preparera-fasen är beror på vilken typ av kampanj/aktivitet du vill genomföra. Är din aktiviteter beroende av influencers kan det vara värdefullt att ge lite mer tid åt den här fasen, likaså om du planerar omfattande innehållsproduktion (många enheter alternativt mer omfattande undersökningar) eller mer tekniskt innehåll (exempelvis film). Ska du göra en erbjudande-fokuserad kampanj, med mindre unikt innehåll, är det kanske inspirations- och återfånga-fasen du ska lägga lite extra tid på.

Övning: Lista det arbete du behöver göra i ”Preparera”-fasen

Kanske kan du placera några av dina supportande aktiviteter i preparera-fasen, kanske behöver du ta fram helt nya aktiviteter.

Exempel på aktiviteter du kan arbeta med i preparera-fasen

  • Kartlägga nätverk – Besvara vilka vill du arbeta med och gör analys av potentiella kontaktpunkter.
  • Aktiviteter som samlar in kontaktpunkter – Har du inte alla kontakpunkter du behöver på plats innan du påbörjar din kampanj? Samla in dem!
  • Kontakta relevanta aktörer – Influencers eller andra samarbetspartners? Börja sälja in det du vill åstadkomma!
  • Produktion av innehåll – Ja, i det här stadiet dags att bli kreativ också och låta det faktiska innehållet i din kampanj växa fram.

Tidigare inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *