Digitala marknadsförings-tips – Lucka 11: Aktivera

”Welcome to the show!”. Castingen är sedan en tid tillbaka gjord, genrepet är avklarat, ryktet har börjat sprida sig och nu är det dags för show! Förhoppningsvis har dina främsta testare tagit plats på raderna längst fram och nu är det dags att se lokalen fyllas gång på gång.

När du utsåg dina mest kritiska aktiviteter för din kampanj/i din marknadsplan tror jag de flesta, kanske alla, av dessa faller inom aktivera-fasen. Antagligen de flesta av dina supportande aktiviteter också.

Det är väldigt lätt att bara fokusera på aktiviteter i aktivera-fasen under våra kampanjer i digitala kanaler. På ett sätt kan du nästan tro att det är själva kampanjen. Under aktivera-fasen är du då lägger störst vikt vid att kommunicera det kreativa koncept för din potentiella målgrupp, från testare till kritiker till ”flocken”. Det är under aktivera-fasen du ska uppnå större det mål din kampanj/marknadsplan, just förför är den viktig.

Övning: Lista det arbete du behöver göra i aktivera-fasen

Det viktigaste att tänka på under aktivera-fasen är vilken ordning du placerar aktiviteterna. Kanske är det kampanjbilden med det enastående erbjudandet som kommer uppfylla flest av kampanjens mål. Däremot kan du skapa bättre förutsättningar för just den bilden genom att göra ett samarbete med en influencer inna.

En annan sak som är viktigt att tänka på är att du mest troligt jobbar både i organiska och köpta flöden. Dessa ter sig lite olika kring möjligheten att nå en användare av flera aktiviter du lagt enligt plan. Istället för att tänka kronologiskt kring dina aktiviteter bör du tänka interaktionsbaserat, i den mån du har möjlighet.

Exempel på aktivera-fasen:

  • Release av huvudfilm för kampanjen
  • Aktivering i medier med högre annonskostnad
  • Samarbeten med större influencers
  • Klickannonsering
  • E-postutskick
  • Tävlingar
  • Rabatt-/erbjudande-kampanjer

Tidigare inlägg

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *