Digitala marknadsförings-tips – Lucka 16: Receptet på bra innehåll

”Vad är det magiska allra bästa innehållet som flyger och alla älskar?” det är frågan jag fått mest ofta i hela livet. Det är en högst relevant fråga. Hittar vi svaret väntar oss aktualitet och rikedom.

Innan vi går vidare och diskuterar vilka innehållstyper du har att välja mellan inom ditt kreativa koncept tänkte jag ge ert mitt recept på bra innehåll. Ett bra recept kanske inte är allt, för magi krävs känsla och hantverkskunnande. Resultatet kanske inte blir lika saftigt som de gigantiska fantastiska saffransbullarna på Café Saturnus, men det blir härliga saffransbullar. Vem kan säga nej till saffransbullar? Ni förstår.

Parantes: Detta kommer antagligen vara det mest tidlösa inlägget jag kommer skriva i den här artikelserien.

1. Hygienfaktorn som måste uppfyllas

Det finns några saker som innehåll behöver uppfylla för att i huvudtaget få finnas i digitala kanaler idag, enligt mig och enligt oss användare som ändå påverkar algoritmerna. Dessa är hygienfaktorer som gör att du inte spolas ner i Internets jättestora skittank, där kanske 70 % av allt innehåll samlas strax efter det publicerats.

Ditt innehåll måste vara:

  • Genuint – Du kan försöka bäst du vill, om ditt innehåll inte är genuint skiner det igenom. Den där tre timmarna du la ned kan kan kastas bort, men hade du gett det en timme av kärlek till hade det kunnat slå.
  • Nyttogivande – Såklart behöver innehållet ge mottagaren ett värde. Innehållet måsta vara något som mottagaren kan ta med sig – Antingen känslomässigt eller insiktsmässigt.
  • Arbetet gjort – Bra innehåll kräver ansträngning. Det får oss att beundra och känna tacksamhet för att vi får ta del av det utan att vi behövde göra arbetet själv.

2. Anpassat efter kanalen

”Kan jag posta samma innehåll i alla sociala kanaler?” – Klart du kan! Men lägger du en timme extra på att anpassa innehållet för varje kanal kan resultatet av din aktivitet bli så mycket bättre. Den timmen återbetalar sig.

Vad du behöver anpassa är:

  • Bildformat – Främst för att optimera för interfacet storleksmässigt men även disponering av bild kan vara viktigt att anpassa.
  • Videoformat – 10 sekunder stående format att ladda upp till Instagram Stories, dryga 30 sekunder i rätt upplösning till Facebook och 9 minuter HD till youtube. Video är lurigt och klippning är allt.
  • Copy – Att anpassa vår tillhörande copy för att supporta innehåll till olika kanaler är något vi övat på länge. Jag tror att det idag är ännu mer viktigt att anpassa tonalitet efter kanal. Även om du inte vill gå för långt från din varumärkestonalitet behöver du vara så nära målgruppens tonalitet i kanalen du placerar ditt innehåll i.

Hur får du reda på hur du ska anpassa efter vardera kanal? Jag är ledsen att behöva säga detta igen; Du behöver spendera tid i kanalen för att förstå den. Har du tur kanske någon gjort arbetet åt dig och skrivit en specifikation för kanalerna. Vad du behöver komma ihåg isåfall är att vi är nyckfulla individer i digitala kanaler och vad vi gillar kan ändras fortare än vi hinner ta fram innehåll för en hel mastodontisk marknadsplan.

3. Faktorer som gör bra innehåll

Det finns också några faktorer som tar ditt innehåll från endast existerande till bättre. Genom att jobba för att höja nivån för dessa faktorer kan ditt innehåll också bli bra innehåll.

Faktorerna är:

  • Väcker känslor
  • Relaterbart
  • Karisma
  • Utbildande
  • Delbart

Låt mig förklara hur du kan tänka.

Innehåll som väcker känslor

Med risk för att verka tjatig; ”Talar du till människors förnuft skapar du tankar, talar du till människors känslor skapar du handling” (Ogilvy).  Jag tror du kan väva in känsloelement i all form av innehåll, allt från en varumärkesbyggande video på Facebook till en teknisk guide. Ja, jag tror även att man till och med kan väcka känslor i en AdWords-annons.

Innehåll som är relaterbart

Vi behöver kunna relatera till det innehåll vi konsumerar. När vi lever i överflöd av innehåll kommer vi endast interagera med det som träffar oss bäst. Därför behöver vi fundera hur vår målgrupp kan relatera till vårt innehåll. Ju närmre desto bättre.

Även avsändaren vill vi kunna relatera till. Vilket ställer ännu mer högre krav på oss att bygga upp vårt varumärke och tillgänglighet i digitala kanaler än tidigare. Den bästa förklaringen jag hört på detta är ”Vi vill inte engagera oss i företag vi upplever som färdiga”. Som annonsörer i digitala kanaler behöver vi alltså vara mottagliga för interaktion med vår målgrupp, annars kommer vi inte lyckas i digitala kanaler.

Innehåll med en person/varelse som är karismatiskt

Det är ett klassiskt knep att använda sig av karismatiska personer, exempelvis ”kändisar”, i reklam. Det är även effektivt när det kommer till innehåll i digitala kanaler. Vi relaterar bättre till andra människor, och karismatiska personer är ofta duktiga på att förmedla känslor. När vi ser karismatiska människor känner vi beundran och inspireras lite undermedvetet till att vara som dem.

Du behöver inte alltid använda en kändis, du behöver bara en person som kan uttrycka sig bra, och det sägs att detta är en anledning till att även härliga/söta/roliga djur är så pass stora i digitala kanaler.

Innehåll som är utbildande

Det är härligt att lära. När innehåll ger oss nya insikter blir nyttan med innehållet tydligt. Nyttan med innehållet gör oss mer benägna att interagera med avsändarens nya material. Du som läst fler inlägg i den här artikelserien kan säkert relatera, hoppas jag.

Graden av nya insikter du ger med hjälp av ditt innehåll behöver inte vara sensationellt. Det räcker med små subtila kunskaper som du delar med mottagaren av ditt innehåll.

Innehåll som är delbart

När vi skapar innehåll till digitala kanaler behöver vi fundera hur det kommer tas emot och konsumeras av våra mottagare. Inte bara ur det perspektivet att de kommer se/läsa/lyssna utan även prata vidare om vad de konsumerat. Du behöver därför ta i beaktning att din målgrupp vill kunna dela ditt innehåll vidare till de vänner de anser vara relevant till. Ställ dig frågan ”Hur ska jag optimera mitt innehåll utifrån att andra kommer ta det och göra något eget av det?”

Nu är det lätt att tänka att ”dela” innebär en publik delning på Facebook, men de flesta delningar sker privat på sätt vi har svårt att föreställa oss. Kanske via en delning i Messenger, kopierande av inläggs-URL eller via en fysisk ”titta här!” genom att visa upp telefonskärmen. Tänk dig in i situationen för hur du och dina vänner/kollegor/familj delar innehåll med varandra.

Sådär, nu hoppas jag se fina saffransbullar från er!

Tidigare inlägg

Kommande inlägg i julkalendern:

  • Lucka 17 – Innehållstyper – Berättande, underhållning, utbildande
  • Lucka 18 – Berätttande – Varumärkesstory, opinionsbildning
  • Lucka 19 – Underhållning – Humor, dramatiskt, vardagligt
  • Lucka 20 – Utbildande – Tutorials, guider, statistik
  • Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
  • Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
  • Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
  • Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
  • Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
  • Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
  • Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
  • Lucka 28 –  AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
  • Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
  • Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
  • Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
  • Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *