Ladda ned – 7 tips för att lyckas med Instagram Stories

Instagram Stories är kanske mitt favoritintresse sedan ett år tillbaka. Jag har labbat med kunder, jag har labbat med kompisars (företags)konton och jag har framförallt labbat med mitt eget konto. Dels för att det är kul, jag älskar samhörigheten som kommer från att dela men även för att se hur vårt beteende kring den typen av format ser ut. Du kommer ju en användare mycket närmre.

Medan Stories-konsumtionen blomstrar och Insta ännu inte stramat åt algon allt för hårt tänkte jag ge er mina bästa tips. Den här bilden kan ni ladda ned och dela med era kollegor/blivande Instagram Stories Stjärnor, om ni vill.

Det här är mina 7 tips på hur du framgångsrikt arbetar med Instagram Stories.

  1. Frekvens – Minst 10 om dagen för att både algon och dina följare ska se dig i flödet. Upp till 25 stories/dag ökar bara tittarantalet.
  2. Öppningsgrad – För att du ska hålla dig långt framme med din avatar och få personer att se att du lagt upp en story är det viktigt att de väljer att öppna din story direkt när de kommer in på Instagram. Därför behöver du se till att bygga en nyfikenhet kring vad du lägger upp.
  3. Story – För att bygga en nyfikenhet behöver du bygga ett narrativ kring dina Stories som gör att de som följer dig vill hänga med i din berättelse. Det gör du enklast genom att alltid bygga vidare och följa upp saker du delat, istället för att dela sporadiska inlägg om vad som är framför dig precis just nu.
  4. Variation – För att du ska bygga en nyfikenhet behöver du även variera ditt innehåll. Inte bara när det kommer till inom vilka ämnen du delar saker (ex träning, jobb, andra intressen) utan även formaten som video, stillbilder eller boomerangs.
  5. Öppenhet – Det allra lättaste sättet är att bygga innehållet på öppenhet i en grad du inte delar på andra ställen. Stories är ett mer ”intimt” medium där du kan bjuda dina följare ”behind the scenes”. För företag innebär det dela med av kontoret/lagret, för individer mer vardagliga tankar som andra kan känna igen sig i.
  6. Andra människor – Någonstans har vi alla en skvallertant i oss, och likt i andra sociala kanaler gillar vi att socialisera. Vi vill också inte bara veta vad andra gör utan även vem de gör det med. Att få med andra i din story är också ett sätt att bygga nyfikenhet kring vad du gör.
  7. Humor – Glimten i ögat, underhållande och med självdistans. Vi tittar för att det är lättsamt och pepp fungerar mycket bättre än emo.

Listan på saker du INTE ska göra i Instagram Stories är desto längre. Det kanske känns läskigt, men glöm inte att våga laborera och ha kul med formatet! Använd funktionerna som erbjuds, skapa omröstningar, tagga kompisar, hashtags och framförallt platser. Rätt städer kan ge dig + 500 views.

Vilka är dina erfarenheter av Instagram Stories?

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *