Tre modeller jag använder för att designa mitt liv

Sedan jag för sex år sedan valde att bli egen har jag arbetat för att designa mitt liv som jag vill ha det, både just nu och på lång sikt. Även om jag har ambitiösa mål både för mitt yrkesamma liv och min fritid i framtiden så vill jag också leva det liv jag vill leva idag. För att lyckas har jag både ritualer och rutiner för att påminna mig om att se till så att jag är på rätt väg samt modeller för att se till att ta rätt beslut.

För några veckor sedan spelade jag in ett avsnitt till Loungepodden med Taimaz Ghaffari och vi kom då in på rutiner och processer. För att komplettera avsnittet, som du hittar här, tänkte jag dela med mig om tre modeller för hur jag kommit fram till hur jag vill leva samt hur jag följer upp om jag lyckas med det.

Så, välkomna direkt in i mina heliga anteckningsblock!

Modell 1: Livs-receptet

Det absolut viktigaste, men kanske svåraste, när det kommer till att designa sitt liv är att vara riktigt ärlig mot dig själv om vad du vill fylla det med. Kan du vara ärlig med dig själv och välja ut 3-4 ingredienser kommer du inte bara kunna sätta mål lättare utan du kommer även inte känna lika stor #fomo när du väljer bort något.

Jag brukar se över mina ingredienser då och då, för att se till att de fortfarande känns rätt i magen. Viktigast när du gör det är att du inte faller för någon sunk cost fallacy och håller fast vid dem bara för att du haft dem under en lång tid. Livet är föränderligt, även du.

Såhär har jag kommit fram till mina ingredienser:

  • Gypsy-life – Något jag lärt mig om mig själv är att jag är i stort behov av yttre intryck. Därför tycker jag om att variera de miljöer jag befinner mig i. Jag älskar kontraster! Ena dagen vill jag vara ensam på fjället, den andra i vimlet på stan, jag vill kunna vara anonym och jag vill kunna stå på scen. Själen mår gott av att se saker den aldrig sett förut, men också att vara hemma. Därför vill jag ha mitt gypsy-life bestående av 50 % Stockholm, 30 % Norrland och 20 % resten av världen.
  • Utomhus – Frisk luft. Jag har alltid haft öppna fönster när jag suttit inomhus och alltid försökt spendera åtminstone en timme om dagen utomhus. Ingrediensen utomhus är extremt viktig för mig.
  • Alltid utveckla tanken – När jag får chansen att göra research, läsa mig in i ämnen och kreera nya lösningar mår jag som bäst. Därför försöker jag avsätta tid till det. De flesta delar av min tillvaro bör innehålla den ingrediensen, och jag vill inte kompensera bort det.

Om du får välja tre ingredienser som du aldrig skulle kunna leva utan, vilka skulle det vara?

Modell 2: Behovs-hierarki

Likt Maslows behovstrappa har jag gjort prioriteringar i vad jag behöver för att trivas med mitt arbete. Jag har bara döpt om några av stegen. Det jag gillar med modellen är hierarkin, och vetskapen om att jag inte kan hoppa över en nivå för att nå toppen av pyramiden. Den låter mig inte fuska, den håller mig grundad.

Jag brukar dela in min behovspyramid i följande steg:

  1. Grundfunktion – Svarar för vilket värde jag kan leverera och vad jag är bra på. I mitt fall kan jag vara specialist och hjälpa organisationer med komplexa problem.
  2. Form – Här ställer jag mig frågan hur jag vill leva och hur mitt jobb ska hänga ihop med det. För mig är det viktigt att vara obunden till en plats och få chans att jobba med dynamiska processer. Framförallt för att jag känner mig begränsad när jag inte får arbeta med utveckling.
  3. Legacy – För att ge arbetet mening vill jag även uppnå att mitt jobb ska tillföra något till ett större sammanhang. Mitt utbildande och mitt skrivande ger mig en hög grad av tillfredställande av ”legacy”.
  4. Bonus – Om jag lyckas med de övriga prioriteringarna i trappan, vad vill jag då uppnå? Den erfarenhet jag samlar på mig i mitt jobb hoppas jag kunna förvalta på ett sätt som gör att jag kan öka värdet i mina leveranser och genom det ta bättre betalt.

Som fundament, näring till pyramiden, brukar jag lista mina drivkrafter. För de mesta landar jag i att de är:

  • Nyfikenhet – Alltid få utforska
  • Nyttja energi – Slippa hålla tillbaka
  • Optimera – Leta förbättringsområden
  • Dela – Föra vidare

Så, vilka är dina drivkrafter och hur ser din pyramid ut?

Modell 3: Tid vs. Inkomst

Många människor har under min tid som egen har rådgivit mig kring att jag måste fokusera på en sak åt gången för att bli framgångsrik. Jag uppskattar deras råd, men har bestämt mig för att jag får arbeta med tre områden:

  1. Konsultarbete
  2. Utbildning
  3. Egna projekt och styrelseuppdrag

För att se efter hur mycket jag tjänar av varje område i jämförelse med hur jag fördelar min tid mellan de tre områdena brukar jag rita upp tre cirkeldiagram och sammanställa det senaste tidsperiodens resultat. Efter det brukar jag rita två cirklar för att sätta mål för hur jag skulle vilja att det såg ut. När jag fått insikt om skillnaderna i de fyra olika cirkeldiagrammen frågar jag mig själv vad jag behöver göra för att uppnå det. Det kan handla om att ändra prissättning, dra ner/upp på typer av uppdrag eller sätta mål för hur mycket ett sidoprojekt ska återbringa och när.

Det hjälper sedan att bryta ned dem i en budget och en plan. Här är ett exempel på plan jag gjorde för våren 2019.

Lyckades med det mesta, men la boken på vänt. Stolt över 9000 ord! 

Mina KPI’er för livet

Syften och mål är inget utan koll på hur de uppfylls. Som vän av processer och optimering vet jag att jag måste hålla tillbaka för att ge mig själv lösare tyglar. Istället för ett excel-ark med regelbunden rapportering har jag fyra frågor jag besvarar för att se hur jag ligger till:

  • Hur (underliggande) glad är jag? – Om jag ligger under 3 på skalan 1-10 i mer än 10 dagar måste jag göra något åt tillvaron
  • Hur mycket pengar har jag på kontot? – Minst 250 000 SEK skattefritt, gärna 500 000 SEK
  • Har jag något pågående som utvecklar mig?– Både inkomstbringande och på fritiden
  • Hur långt kan jag springa utan problem? – Minst en mil

80 % måluppfyllnad och jag är nöjd.

Så mäter jag framgång

För att kunna lita på att jag är på rätt väg när livet går i 180 km/h har jag försökt hitta rutiner för hur jag ska mäta min framgång dagligen, veckovis och kvartalvis. Klarar jag av dem kan jag, för det mesta, lägga oron åt sidan.

Min rutin:

  • Dagligen– Checkar in på glad-skalan och gluttar på bankkontot
  • Veckovis – Ser över hur många av mina jobbuppgifter jag hann med föregående vecka, hur många små-äventyr jag fick in och hur många av mina 7 närmsta vänner jag hann träffa
  • Kvartalsvis– Årligen åker jag på workation i april när det är som stressigast och ser över modellerna som jag presenterar nedan, hämtar även årligen inspiration under Websummit i november där jag tar en dag till att checka in med modellerna och så även en dag i Tänndalen på sommaren och en dag i Tänndalen vid årsskiftet.

 

Hur fungerar du?

Det här är de sätt som fungerar för mig. Hoppas de kan hälpa dig en bit på vägen!

 

 

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *