3 råd till mina frilanskollegor i krisen

I min bekantskapskrets har jag många som försörjer sig på att föreläsa och att utbilda, på konferenser och mindre event samt på företag. Det var en skräckupplevelse att se 75 % av sin planerade inkomst för våren gå upp i rök på en vecka. Det är inte alltid vi som endast lever på att fakturera för den tiden vi lägger lyckats bygga upp en särskilt stor buffert att ta av.

Många funderar på hur de kan hitta nya inkomstkällor snabbt, några funderar även på om de kan kortidpermittera sig själva. Jag tror vi kan vara mycket mer tänkande och handlingskraftiga än så.

Än så länge gäller det här våren (vågar knappt skriva det). Det kommer en tid efter krisen och bokningarna kommer komma igen. Vi orkar härda ut med andra arbetsuppgifter till dess.

Fördelen i vår bransch är att de allra flesta av oss bara har oss själva (och skatt) som kostnad i våra företag. Det gör det lättare för oss än alla andra branscher att ställa om. Tro det eller ej, men det finns branscher som behöver även oss.

1. Fråga ”Vad är jag bäst på”?

Det behöver inte ha att göra med konkreta ämnen som Facebookannonsering eller Google Analytics, snickra eller baka. Fundera på om du är bättre på människor än teknik? Att projektleda eller utföra? Är du coachande eller analyserande? Har du mer talang för att skriva eller att tala? Det kan ge dig uppslag till nya former att agera inom i ditt ämne.

2. Fokusera på hantverket

Precis som vi i våra vardagsliv ställer företag om från lyxliv till mer sparsamt leverne. Det betyder inte att våra behov för att upprätthålla vår tillvaro försvinner. Företag behöver fortfarande vår hjälp, men vi behöver fokusera på att vara mer nära vårt hantverk. Sätt dig ner och konkretisera vad du faktiskt kan göra. Kanske har du något som du brukade göra men du inte utfört praktiskt på ett tag? Skippa ursäkterna, det tar inte så lång tid att fräscha upp kunskaperna!

Hjälp som fortfarande behövs i min bransch:

  • Online-coaching – Hjälpa marknadspersoner att prioritera och utveckla sina insatser. Många behöver hjälp att tänka nu när deras verksamheter behöver ställa om.
  • Projektledning – En annorlunda värld behöver koordinering. Arbetsgrupper som tidigare wingat produktion och skapande kan behöva extra stöd och vägledning i krisen.
  • Hands-on annonsering – När fler verksamheter tvingas online vill fler nyttja möjligheterna till annonsering. Här ser jag ökat antal förfrågningar de senaste veckorna.
  • Influencer-outreach/management – Likt behovet av hjälp med annonsering ökar önskar fler att ta tag i sitt arbete med Influencers.
  • Research och analys – Vi behöver fortfarande hjälp att förstå möjligheter och utmaningar och hur vi kan hantera dem.
  • Innehållsproduktion (bild, text, video) – Ökat behov av onlineverksamhet, ökat behov av innehåll.

3. Ta mindre projekt

Den kommande månaden kanske inte är tiden du kommer boka upp de stora projekten med hög beläggning under en längre period. Däremot kan du hitta de som är redo att börja jobba med dig imorgon om du kan börja jobba per timme. Jag tycker att det är surt att behöva jobba på timme igen, innan krisen hade jag äntligen hittat en bra struktur för mina produkter, tjänster och projektleveranser. Men hey, jag får en inkomst. Klagar inte alls.

Släpp prestigen. Jag hoppas att vi snart är tillbaka och kan ta vid där vi var innan krisen. I vår bransch.

Vi orkar, vi klarar oss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *