Nya twitterinsikter vecka 17, 18 & 19

Information är makt  – och jag känner mig som en hemlig Twitteragent. Någon vecka nu har jag spenderat på att koda konversationen och framförallt kunskapsutbytet på Twitter, föra in meddelanden i kategorier för att kunna visa på vad som flödar.

Jag tycker det är roligt att få experimentera i den kulturella kontexten på Twitter genom att använda mig av olika metoder och språk i min kommunikation. Eftersom olika användare svarar på olika typer av meddelanden bör slutsatsen kunna göras att användandet motiveras av olika syften. Antingen är du ute efter meningslös kommunikation eller så är du mer kräsen och vill ha kvalitet i ditt flöde. (Kanske bådeoch) Självklart har vi även våra intressen som spelar roll på vilka tweets vi faller för, men det är svårare att generalisera användandet än kategorisera det.

Så, vad säger statistiken om vår användande?
Uppenbarligen är det jätte hett att mäta aktiviteten och innehållet på twitter. Som tidigare nämnt finns idag 25 000 -30 000 aktiva svenskar på Twitter. De flesta av de svenska användarna är mellan 15-35 år ,vilka utgör 50 % av de svenska användarna, medan 35 % av användarna är mellan 35-55 år. Enligt en studie gjord av analysbyrån PearAnalytics, US, består 9 % av den flödande informationen i verktyget av värdefullt budskap, 37 % av informationen utgörs av samtal och 40% är mindre värdefull information utan eftertanke. Motivationen till användandet av Twitter anges vara lättheten att dela och sprida kunskap. Detta trots att nyligen presenterad forskning från Korea’s Advanced Institute of Science & Technology visar på att twitter inte är en sådan social företeelse som tidigare ansett utan består av främst av individer som vill antingen ta del av information eller sprida information i marknadsföringssyfte och därmed inte är intresserade av utbytet. Läs rapporten i fulltext här. Den andel värdefullt budskap som informationsflödet består av bör således vara tillräcklig för att motivera till användandet. Enkla krav från användaren, eller hur?

Tidigare trodde jag att användandet av twitter främst motiverades av kunskapsutbytet, men nu börjar jag inse att statistiken stämmer. Vi snackar mest skit och det tar vår tid. Men skitsnacket är också ett sätt att upprätthålla relationen när vi inte utbyter mer värdefullt innehåll i konversationen. Sociala medier liknas ofta vid fikarummet där vi tillfredställer vårt behov av skitsnack samtidigt som vi stärker relationer och utbyter idéer. Initialt kanske vi träder in i twittwersfären i tron på möjligheten att lära nytt men sedan tar suget på meningslöst snack över.

- Vilka är era upplevelser? Minskar isåfall värdet av att använda Twitter?

Sedan jag hamnade på Disruptives lista över 99 entreprenörer på Twitter (Följ entreprenörerna på listan här) har jag fått många nya vänner, riktigt intressanta sådana. För mig är Twitter en tillflyktsort när bristen på intressanta samtal i den fysiska världen inte tillfredsställer det mentala, därför är Christians lista hur bra som helst. Jag behöver nu inte nöja mig med att hitta någon halvnörd att snacka med utan jag har tillgång till några av Sveriges skarpaste hjärnor – alla med åtminstone ett gemensamt intresse!

Är du ute efter att diskutera dina intressen gör du det annars lättast genom såkallade ”hashtags” (#) där meddelandena (tack vare dina medtwittrares välvilja) kategoriseras efter ämnesområde. Själv måste jag erkänna att jag som entreprenörd främst följer #entreprenörskap. Iförrgår fann jag webbtjänsten hashtags.org genom vilken du lätt kan följa diskussioner (om du inte har Tweetdeck eller liknande) Det finns många intressanta kompletterande tjänster till twitter. Genom Follow Finder kan du exempelvis se vilka som du följer men inte följer dig tillbaka och Twittercounter ger dig statistik på ditt twittrande.

- Någon som har fler tips på intressanta tjänster?

Det enda jag saknar nu i mitt virtuella nätverk är fler tjejer. Tjejerna är vad jag ska undersöka den kommande veckan.

Stay tuned: Jag är snart redo att berätta om vilken kunskap ni utbyter på Twitter.

Nya twitterinsikter vecka 16

Söndag= Veckans twitterinsikter - Så ni har det på det klara.  Jag fortsätter arbetet med min kandidatuppsats och tar mig för att filosofera. Förra veckan skrev jag om starten av min studie och effekten jag fått känna på. Denna vecka har jag inte bara haft nöjet att få gräva ner mig i vad teorin säger om entreprenören och sociala medier utan jag har även fått många nya vänner på twitter. Några riktiga guldklimpar, trevliga människor – och framförallt många intelligenta människor med bra tankar.

I takt med att min lista på personer jag följer på twitter (sk. ”following”) ökar växer antalet tweets markant. Även om det bidrar till många nya intressanta ämnen att diskutera gör det även informationen blir mer svårhanterlig. Från att ha kunnat smälta allt måste jag nu prioritera vad jag vill lyssna till.

Det ska finnas ca 20 000 – 25 000 aktiva svenskar på twitter.  Visst kan det tyckas vara relativt få, men datan som flödar mellan dessa twittrare är enorm. Tänk då att alla dessa vill samma sak - snacka, berätta, upplysa och dela med sig. De vill ha din uppmärksamhet och är alla förälskade i verktyget. Tänk dig då även din plats i det hela. På 140 tecken ska du göra dig hörd och nå fram med ditt budskap. Rätt komplext eller hur?

Å ena sidan kan du försöka skrika ut, traditionellt mata de som följer dig (sk. ”followers) med vad du vill ha sagt - Å andra sidan kan du försöka prioritera din aktivitet.

Det fina med twitter är att du kan välja. Självklart behöver du inte följa alla som följer dig – Du väljer själv vem som ska ingå i ditt sociala mötesrum, Under tidens gång kommer ditt twittrande resultera i att dina intressen blir mer definierade och vissa profiler kommer att visa sig mer betydelsefulla. Dessa är vilka du kommer att uppmärksamma i flödet av tweets samtidigt som de andra bleknar. Fram till detta sker kan du göra listor där du kategoriserar de personer du följer. Något som jag verkligen borde ta mig för att göra.

I och med att min egna förälskelse i twitter växer börjar jag även känna att jag vill ha mer av nätverket. Jag vill uppleva Tweetups. Dessa fantastiska människor jag kommunicerar med dagligen finns på riktigt och jag vill ha det bevisat. Jag vill lära, diskutera och bolla idéer.

Ge mig mer.

Entreprenören och sociala medier enligt teorin

Entreprenören och sociala medier

Detta är mitt försök till att teoretiskt försöka förklara varför entreprenörskap+sociala medier=En utmärkt kombo. Just nu arbetar jag med min kandidatuppsats vilken ska behandla hur egenföretagare nyttjar virtullla nätverk för kunskapsinsamling och kunskapsspridning i sin affärsutveckling.  Till detta har jag valt twitter som studieobjekt. De insikter som uppstår under min uppsats, främst gällande twitter, avser jag att presentera här. I detta fallet tänkte jag presentera vad jag funnit i min teoretiska sökning, so far, om entreprenörens förmåga att nytänkande lösa sina problem genom nätverksbyggande. Kanske sker kunskapsinhämtningen genom fysiska nätverk – kanske genom virtuella nätverk såsom sociala medier. Vilka möjligheter finns enligt tidigare forskning?

Entreprenören och problemlösandet

Entreprenörerna anses ofta vara vårt samhälles riskbärare vars uppgift är att att upptäcka problem samt undersöka möjligheterna att på det mest enkla och minst resurskrävande sättet lösa problemet. Möjligheterna med att reducera kostnader för entreprenören, genom flexibiliteten i dess problemlösning, förbättrar även förutsättningen för att använda ej tidigare beprövade tillvägagångssätt för exempelvis kunskapsinhämtning, inköp och marknadsföring. Detta för att sedan visa vägen för oss andra att följa i deras fortspår.

När entreprenören söker problemlösning uppstår ofta nya idéer kring att överkomma tidiga svårigheter för det nystartade företaget. Problemlösandet hos entreprenören kännetecknas ofta av:

Entreprenören och nätverket

Även om detta inte är självklara framgångsfaktorer för ett nystartat företag visar det på  den dynamiska processen i vilken innovativa aktiviteter pågår. Entreprenören är även duktig på att bygga sig ett nätverk och skapa sig ett ”team”. Team av entreprenörer försöker finner nya vägar kring problem som uppstår och allianserna skapar förutsättningar för att ny kunskap kan uppstå i interaktionen mellan de enskilda entreprenörerna.  Detta bidrar i sin tur till idéer kring nya förbättrade affärsmodeller. Att engagera ett fler antal aktörer med samma mentala karta men med olika kunskap kan öka sannolikheten att värdefulla lösningar kan hittas.

Den uppstående nätverkskapitalismen brukar förklaras genom:

– Desto fler vi är i nätverket, desto större flocken blir, ju attraktivare blir nätverket.
- Desto fler som bidrar med resurser till nätverket ju mer får aktörerna ut av det.
- Desto mer vi lär av varandra ju mer kan vi utveckla nya kunskaper i nätverket.
- Desto starkare relationerna blir ju mer unikt blir nätverket och dess aktörers tillförlit till varandra.
- Desto fler idéer, information och kunskap som sprids i nätverket ju mer kan vi erbjuda aktörer utanför nätverket.
-Desto fler relationer som stärks, desto mer kunskap som flödar, desto mer resurser som delas ju lägre blir kostnaderna.

En regional närhet benämns ofta som särskild fördelaktig för att dela både kulturella och ekonomiska relationer. Organisationer som är enade på en fysiska plats besitter ofta samma sociala grund.  Interaktionen mellan organisationerna medför möjligheter att överföra intangibla tillgångar såsom kunskap och kompetens och påsåvis öka den allmänna kunskapsnivån i regionen.

Entreprenören och sociala medier

Samspel och samarbete mellan människor sker vanligtvis genom grupper som bildas av ett gemensamt  mål, intresse eller projekt. Förmågan att samverka utbyta kunskap och expertis bidrar till gruppens framgångsrika innovativa resultat. Sociala medier har gjort det möjligt att för denna typ av intressegrupper att interagera trots geografisk distans till varandra.

Ett intressant fenomen med webben är att det skapar förutsättningar för tillgång av nödvändig kunskap vilket vanligtvis är en komplex process. Virtuella nätverk ökar potentialen för entreprenören att lätt hämta in ny kunskap untaför såväl organisationen som det fysiskt anknutna nätverkets gränser.  Den unika kunskap som skapas genom interaktionen i sociala medier skapar nya möjligheter för företags affärsutveckling.

Utvecklingen av sociala medier gör att den lärande miljön kan bäddas in i det vardagliga arbetet, inte bara individuellt utan även kollektivt.  Det virtuella nätverket möjliggör således aktörernas samarbetsförmåga och skapar förutsättningar för individer att hjälpa varandra.

Karaktäristiskt för lärandet i virtuella nätverk är att det är:

Chansen till att lära och dela kunskap genom sociala medier grundas i å ena sidan personliga och nära relationer till aktörer i nätverket och å andra sidan tillgång till obekanta ”experter”. Relationerna kan graderas i fem nivåer:


Dessa relationsnivåer kan förändras beroende på hur hög interaktionen och kunskapsutbytet är mellan aktörerna. Ytliga bekanta kan bli vänner men samtidigt kan vänner som inte interagerar särskilt mycket med varandra bli bekanta.

Även avståndet mellan aktörerna i nätverket studeras. Desto längre ifrån varandra två aktörer är varandra och desto fler mellanhänder som finns mellan dem ju svårare blir kunskapsöverföringen mellan dem. Men likaså gör sammanlänkningen det möjligt. Six degrees of separation är ett uttryck som används för att diskutera huruvida alla människor i världen kan vara sammankopplande genom sex länkar. Fem länkar anses även vara det antal mellanhänder två aktörer kan ha mellan sig och fortfarande överföra information.

Oavsett sammanlänkningsstrukturen och relationsnivån mellan aktörerna möjliggör sociala nätverk för den enskilda entreprenören att enkelt få tillgång till information för sitt problemlösande var som helst i världen och när som helst. Genom att finna ett sätt att hantera verktyg som twitter, facebook, liked-in etc. tillsammans med rätt personer, kan ny kunskap enkelt genereras. Engagemang i sociala nätverk kan därför möjliggöra nya typer av resurser i en värld där kunskap utgör den främsta konkurrensfördelen och små företag har möjlighet att konkurrera med stora företag på en global marknad.

Min tanke: Eftersom entreprenörer vanligtvis bygger sin framgång genom relationen till andra människor och finner drivet att befinna sig utanför boxen är steget ut i de sociala medierna inte stort. Detta gör att entreprenörer, vanligtvis med ett extra nördigt intresse, lätt kan finna jämlikar på nätet då antalet av dem är stort – de kan jämföra, diskutera och dela projekt, vilket gör det särskilt gynnsamt för dem att finnas där. – Egentligen en självklarhet, inte sant?

Conclusion: Sociala medier is the shit.

Coming up: Kunskapande genom sociala medier, enligt teorin

Söker du artiklar i ämnet? Jag tipsar gärna.