Kommunikation online är mitt hantverk och jag drivs av att skapa effektiva kommunikationsflöden som för företag närmre deras kunder samt hjälper dem att uppnå deras affärsmässiga mål. Att följa de sociala nätverkens utveckling samt att lista ut deras spelregler genom att kombinera tekniska algoritmer med relationsbygge är viktigt för att lyckas med aktiviteter i sociala medier. Detta är vad jag ser som min utmaning.

Specialiteter: Innehållsmarknadsföring, community management och e-postmarknadsföring

Mina två huvudområden

Projektledning och spridning av digitala kampanjer

Det nya medielandskapet ställer höga krav på våra digitala kampanjer, vilket gör timing och mänsklig interaktion mellan annonsör och konsument extremt viktigt för framgång. Då jag arbetat med kampanj management har jag ansvarat för:

  • Projektledning – Planering och samordning av aktiviteter och material samt mätning och rapportering av resultat under projektets gång.
  • Community management – Engagera och vårda aktiva användare i de sociala kanalerna för att få dem att sprida kampanjen vidare.
  • Aktivering och PR online – För att rekrytera deltagare till en kampanj krävs mycket arbete med att få in användare via befintliga communities och intressegrupper, både online och offline. Detta tillhör mina främsta kompetenser.

Kunder: PepsiCo, Halebop, Fishermans Friends, Cancerfonden, Samsung Global

Sociala medier och innehållsmarknadsföring

Typiskt för både e-handlare och start-ups är att de ofta arbetar med relativt okända varumärken samt med knappa budgetar. Framförallt ligger fokus på konvertering. I dessa fall kan sociala medier vara en effektiv spridningskanal om aktiviteten optimeras. I mitt arbete med e-handlare och mindre start-ups har jag haft ett övergripande ansvar över kommunikation över samtliga medium.

Tillsammans med e-handlare och start-ups brukar jag arbeta med:

  •  Social media och innehållsmarknadsföring
  •  E-postmarknadsföring
  •  Utbildning av interna resurser
  •  Mobilmarknadsföring

Kunder: Andmotion, Loveyewear, Stor&Liten, Rollup-Kungen, Parelle Cosmetics

 Hur jag kan hjälpa dig

sara öhman frilans erbjudande

Förstudie och uppsättning av KPI:er för sociala medier

Med grund i era affärsmål samt kommunikationsstrategi kartlägger jag era förutsättningar för att lyckas i sociala medier. Utifrån detta tar fram ett förslag på hur ni bör arbeta för att lyckas i sociala medier samt hjälper er att ta fram KPI:er för sociala medier.

Social media management

Inte alltid går det att motivera att internt ha en heltidsresurs som arbetar med sociala medier. Med min erfarenhet kan jag leverera professionell närvaro i era sociala kanaler samt etablera en plattform för tillväxt.

  • Taktik för sociala medier – Övergipande riktlinjer, organisering, budget och innehållsplan
  • Omvärldsbevakning – Rapportering och sentimentanalys
  • Hantering av kanaler – Se till att innhållsplanen följs i samtliga kanaler
  • Rapportering – Uppföljning av mål och resultat

Uppbyggnad av bloggrelationer

Under en tremånadersperiod bygger jag upp ett kontaktnät till er med bloggare och andra inflytelserika personer online. Beroende på budgetbegränsningar/-möjligheter genomför vi kampanjer för att stärka er närvaro även utanför era egna sociala kanaler.

Annonshantering i sociala medier

Det utbud av annonser som erbjuds inom de sociala nätverken är väldigt effektiva och möjliggör väldigt specifik målgruppsanpassning. Jag kan hjälpa er att fördela er annonsbudget för sociala kanaler i förhållande till målsättningar samt att sätta upp annonser och rapportera deras resultat.

Utbildning av interna resurser

Under fyra utbildningstillfällen går jag igenom grunderna för en stabil närvaro i sociala medier. Detta för att ni internt ska kunna hantera era sociala kanaler effektivt

Låter det intressant?

Skicka ett mail till hej@saraohman.se!

Nyfiken på vad jag gjort tidigare?

Läs mer om mina Tidigare anställningar och uppdrag