Idag gästbloggar jag hos SocialBusiness.se, communityn som skriver om hur du kokar ner sociala medier till det som ger konkret affärsnytta. De riktar sig mot de som arbetar med företagsledning, affärsutveckling, marknadsföring. Läs artikeln här eller nedan.
10 steg till att skapa en Framgångsrik Sociala Media-kampanj
När du arbetat ett tag med implementerandet av din sociala media strategi, och det dagliga arbetet är satt i organisationen, kan din aktivitet i dina kanaler behöva en boost för att locka nya följare och öka interaktionen. Till detta kan kampanjaktiviteter vara till hjälp. Kampanjer är till för att öka trafik och engagemang. Och vilka ska driva trafik? – Dina befintliga användare.
Att betrakta sociala medier som en del av en långsiktig strategi är viktigt för att skapa långsiktiga relationer med kunder, följare och användare. Dock kan kampanjer hjälpa dig med att stärka relationen till dina kunder långsikter. En studie från eMarketer visar att kampanjdeltagarna som är benägna att tala gott om avsändaren ökar med 55 % även ett år senare. Kampanjer kan hjälpa dig med att driva ny trafik till din sajt, öka interaktionen i dina kanaler samt på nytt öka kunskapen om din verksamhet
Förhållandet med övergripande strategi och kampanjarbete kan du tänka dig enligt nedanstående modell.
Kampanjer är även särskilt bra för att nå subgrupper i din följarskara genom att rikta in kommunikationen på mot just dessa och anpassa aktiviteten efter dessa individers förutsättningar. Exempel på kampanjer du kan skapa är:
- Facebooktävling
- Opinionskampanj
- Bloggwidget
- Rolig viralbild
- Bloggtävling
Kampanjarbetet i 10 steg
1. Definiera målgruppen – Bland dina befintliga följare
Har du varit aktiv ett tag i sociala medier har du förhoppningsvis lyckats samla på dig en mängd data om dina användare. Denna data kan ge dig svar på vilken typ av aktivitet du bör genomföra. Ett bevakningsverktyg för sociala medier kan vara till stor hjälp för detta, men även Facebook Insights om du har en Facebooksida. Ännu bättre är om du även har konkret kunddata från försäljning och/eller kundservice. Jämför denna statistik och data i förhållande till din uppsatta strategi och urskilj luckorna.
Genom denna analys hittar du dina “superfans”, storkunder och deras favoritämnesområden. Fundera över vad du kan göra för dessa för att få dem att sprida det du vill kommunicera vidare. Definiera målgruppen för dina kampanjer därefter.
2. Gör ytterligare research
När du urskiljt dina “superfans” och hittat särskilda keywords i diskussionerna mellan dem kan du göra ytterligare research kring vad som finns att hitta i omvärlden om detta. Vilket befintligt material kan du hitta hos andra individer och organisationer i sociala nätverk? Kan du inspireras eller använda dig av detta? Skapa dig en klar bild av förutsättningarna och en resursbank inför kommande kampanj.
3. Välj medium
Är du redan aktiv i sociala nätverk har du säkert valda medium du arbetar med. Fundera över vilka medier som är starkast i målgruppen för kampanjen och fokusera på dem. Kanske vill du testa effekten av något nytt medium som du inte använder i ditt dagliga arbete? En kampanj kan hjälpa dig att få en indikator på om detta är något bör implementera i din övergripande strategi.
4. Planera resurserna
När du beslutat dig för de aktiviteter du vill göra och i vilka kanaler du ska hålla dessa aktiviteter bör du fundera över vem och vad som ska möjliggöra dem. Kan din social media manager genomföra detta på egen hand eller krävs ytterligare resurser? En kampanjaktivitet ska inte innebära att det dagliga arbetet blir lidande, se därför till att göra rum för det.
5. Testa med dina superfans
Innan det är dags för lansering så behöver du testa din kampanj på en grupp, även om det endast har med ett enkelt budskap att göra. Genom att låta dina superanvändare att testa på din kampanj involverar du dem redan innan kampanjstart. Nyttja tillfället att knyta dig an dem ytterligare för att låta dem börja sprida kampanjen i nästa steg!
6. Lansera – och bearbeta listan med nya användare
När det är dags att lansera din kampanj börja att kontakta dina befintliga användare, när du fått igång deltagandet kan du “go-for-the-big-guys” och beta av listan av personer du skulle vilja att deltar i kampanjen. Använd sedan dessa deltagare som referenser när du försöker locka fler deltagare
7. Under kampanjarbetet
I arbetet med sociala medier utgörs 10 % av arbetet inför en lansering, 80 % under tiden och 10 % efter en kampanj. Att vara aktiv och upprätthålla användarnas intresse är oerhört viktigt för kampanjens framgång. Få aktiviteter sprider sig av sig själv, och att uppmärksamma aktiva användare kan hjälpa dig till ytterligare spridning
8. Följ upp
Upptäcker du under tiden av kampanjen att du ännu inte nått det resultat du väntat dig? Följ upp med användarna och ta reda på om du måste rikta den åt ett annat håll.
9. Knyt ihop
Dags att tacka för denna kampanj och återkoppla till användarna. Det är viktigt att vara tydlig med avslutet av kampanjen för att behålla förväntningarna samt att socialt belöna kampanjens aktiva och deras engagemang med att visa på resultatet av kampanjen. Visa på resultatet som deltagarna tillsammans har byggt.
10. Utvärdera och kör igång igen!
Trodde du att du var i mål nu? Nej. Du har nu vunnit mängder av nya insikter att optimera dina kampanjer efter. Nyttja dem och börja arbetet med nästa kampanj!
Sammanfattningsvis
Nyttja insikterna du samlat på dig i sociala medier och använd dina superfans till att driva kampanjen. Använd dig av kampanjarbetet för att hålla ditt engagemang i sociala nätverk vid liv och öka möjligheten till att nå nya grupper! Var heller inte rädd att genom kampanjaktiviteter testa nya kanaler och aktiviteter utöver din strategi. Dina sociala medie-följare förändras och så bör även du. Ha kul med det!