Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Måste du ha företag för att vara en entreprenör eller kan du vara entreprenör utan ett företag? Måste din drivkraft vara att tjäna pengar på din stora idé eller kan du drivas av något annat? Johan Radix drivs av något annat – viljan att förändra och påverka. Johan kallar sig samhällsentreprenör och här berättar han vad en samhällsentreprenör är.

Entreprenörer e vi allihopa… Eller?
Ja men det är väl klart!

På ett eller annat sätt är jag fullt övertygad om att det finns en liten entreprenör i oss alla. För en del syns det tydligare än hos andra. Entreprenör kan vara lite otydligt och kanske inte svarar så bra om vad man egentligen gör som en entreprenör alla gånger. En entreprenör kan ju vara lite vad som helst! Ja göra lite vad som helst.

För mig är det att vara en Samhällsentreprenör! Alltså en person som strävar efter att bidra med en förändring i samhället.

Jag tror på förändring och att ALLA kan förändra! Det gäller bara att se möjligheterna och inte att alltid se hindren och problemen. Människan är väldigt bra på att skapa sig problem (eller är det svensken… ) Hur som helst så skapar vi oss en massa onödiga hinder i vardagen. Hinder som vi skulle må så mycket bättre av att vara utan. Men det är naturligt att när man hör något som verkar jobbigt eller svårt, så skjuter många det ifrån sig och ser problemen och alla hinder därtill.

MEN det finns så mycket mer! Bättre att se alla möjligheter man kan åstadkomma genom att tillexempel anta en utmaning eller anta något man inte gjort tidigare. För mig är det som en kick att anta spännande utmaningar och att utmana sig själv är himla härligt. Alla utmaningar är spännande, det gäller bara att se dem på rätt sätt och ta det för vad det är och inte göra det till något stort och jobbigt.

Hur man väljer att tackla olika problem och hinder är så olika. Men en sak har nog de flesta gemensamt och det är att vi alla innerst inne vill komma någonstans med något vi vill. Vi har en dröm om något. Men vad det kan vara för dröm är ofta väldigt olika från person till person.

Kreativitet finns hos oss alla, men vi har inte samma kreativitet. För en del är kreativitet att prestera det allra bästa på löpbandet, eller klara tentan med bravur. För andra är kreativitet att komma på hur man ska spendera sina pengar, vilken lyxpryl som ska inhandlas. Samtidigt som kreativitet för andra kan vara att överleva dagen…

Igen är prefekt och det är något vi nog aldrig kommer lära oss…
Men vi kan bli bättre på det. Blir bättre på att se varandra för dem vi är och uppskatta varandra, det tror jag gör världen till en lite bättre plats att leva på. Med det också uppmuntra alla till att ta alla chanser som kommer och leva här och nu och njuta av det!

/Johan Radix
Samhällsentreprenör

5850_144493576128_651126128_2996918_5453915_n_63143324.jpg

Johan läser utbilningen Samhällsentreprenörer hos Nätverket SIP, Växjö. Besök deras hemsida för att se vad Johan och hans kurskamrater har för sig och vad samhällsentreprenörskap egentligen handlar om.

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

  1. Enligt min uppfattning är en Samhällsentreprenör en person som inom en sakfråga, ex. jämställdhet, försöker genom projekt och inte i främst vinstdrivande syfte att skapa samhällsförändring. Visst kan Google ses som en samhällsomvälvande aktör, men jag tror man ska se till fokus och bakgrunden till drivkraften hos entreprenören när man ska ”klassificera” dess entreprenörskap.

    Jag tycker att http://www.natverketsip.se är ett utmärkt exempel på detta, spana in de projekt de driver.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *