Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

En god entreprenör känner till vikten av att involvera andra människor i genomförandet av sina idéer. Samarbete kan vara av stor vikt när idéerna ska genomföras. Björn Jonsson, VD Norrsken AB, tror på lysande samarbeten och på detta sätt arbetar han nytänkande med att utveckla fibernätet i norra Sverige.

Är jag en entreprenör?

Trevligt att få möjligheten att beskriva entreprenörskap och mig själv på detta sätt. Är faktiskt första gången jag skriver ett inlägg på en blogg och skall väl med skam(?) säga att jag inte är nån vän (än) med verktyg som Facebook, Twitter eller ens MSN. Men är man född på 50-talet så är man. När min generation gick ut 9’an, kunde man få jobb på bruket, eller i handeln, när vi gick ut gymnasiet fick vi jobb inom vården, industrin eller på bank.

Det var så lätt så – vi behövde väl egentligen aldrig fundera på om vi skulle behöva företa eller skapa något av egen kraft. Entreprenörskap då var kanske att ha idéer om en vidareutbildning och en flytt till annan ort (i Sverige förstås) och var man riktigt entreprenöriell så drog man på en tågluffning genom Europa och åkte inte på charterresa med tillhörande grisfest. Till och med på mitt första varaktiga jobb, IBM, var en grundvärdering ”life long employment”. Entreprenörskapet eller företagandet på den tiden, var väl oftast något som gick i arv. Därför frågar jag mig, är jag en entreprenör och om jag är, varför blev jag entreprenör?

Vad är en entreprenör för mig?
Som jag ser det är en entreprenör en person som är iderik, kan skapa något av ideerna och har en drivkraft att genomföra en ide. Det behöver inte vara att skapa ett företag, det kan vara att byta miljö, livsstil eller att bistå andra att genomföra idéer och få det till en fungerande verksamhet, exempelvis.

En entreprenör vågar ta risker, men en bra entreprenör värderar och inser risker. En entreprenör driver sin ide, en bra entreprenör tar hjälp av andras drivkraft för att genomföra sin ide. En entreprenör äger sin ide, en bra entreprenör vågar släppa in andra i sin ide för att möjliggöra ett genomförande. En bra entreprenör inser att det kanske behövs hjälp för att driva de resurser som skall arbeta med entreprenören. Det är några av flera egenskaper som gör en entreprenör tycker jag. Jag har i mina dagar mött många entreprenörer, men tyvärr också en hel del exempel på ”inte så bra” entreprenörer.

Är jag då entreprenör?
Jag har skapat och utvecklat många idéer, både egna och andras. Jag har tagit risker och har lyckats genomföra idéer och fått det till verksamhet, jag har också misslyckats med genomförande av idéer och verksamhet. En sak har jag faktiskt aldrig gjort, utvecklat en idé och genomfört den i ett eget företagande med hjälp av eget kapital. Kanske är jag egentligen en entreprenör att hyra då? Det som kännetecknar mitt entreprenörskap (om det nu var det) är att jag velat utnyttja de tekniska förutsättningar i en utveckling som är till nytta för individ, företag och samhälle.

Några exempel?
1984 utvecklade jag en verksamhet inom IBM som gick ut på att användaren själv skulle kunna analysera data, planera verksamhet och inte behöva sekreterarhjälp för att skriva brev och att kunna kommunicera via epost med andra (på företaget). Något som började kallas PC skulle användas. 1994 skapade jag en verksamhet på AU-System som gick ut på att vi med hjälp av nått som kallades Internet skulle hjälpa företag att presentera sig, skapa kontakt med kunder och leverantörer, vi lagrade också företagens sk hemsidor hos oss – kallades sedermera webhotell – samt byggde en kommunikationsväg för företag att nå Internet/WWW med det som kom att kallas en modempool. 1996 såg jag att den nya tekniken borde kunna ge förutsättningar för att utveckla lite mer perifera orter, så jag och familjen tog det stora steget att flytta ”hem” till Bollnäs (ja, för mig och min fru då, barnen var ju uppvuxna i Stockholmsområdet).

Där blev jag ”bredbandsbaron” genom att för kommunerna Bollnäs och Ovanåkers räkning starta stadsnätsbolaget Helsinge Net, insåg att samarbeten behövs och bidrog starkt till framväxten av ett fibernät i Gävleborgs län och har sedan 2001 drivit och utvecklat bolaget Norrsken med idag 21 delägare och ett fibernät som täcker 44 orter i mellansverige. Har därigenom också tagit initiativ till att först utveckla ett nät som gjorde att vi med fog kunde säga att Norrland, data- och telekommunikationsmässigt startade på Kungstensgatan 23 i Stockholm, där vår utrustning finns och sedan ett nationellt sådant som gör att det finns alternativ till de stora bolagen som Telia, Telenor och TDC.

När jag nu skrivit detta funderar jag fortfarande om jag är en entreprenör, läsaren får väl bedöma om jag uppfört mig entreprenöriellt, men med utgångspunkt av min inledning så tycker jag nog att det finns en del entrepenöriella inslag i mig, trots(?) den brist på entreprenörsutbildning och –anda som kännetecknade oss som utbildades på 60- och 70-talet. Tänk om vi fått möjligheter att driva och utveckla affärsideer i UF-företag på den tiden, jag ser och har sett vilken grej det är genom mina båda döttrar. Jag hoppas också att jag får impulser som gör att jag fortsätter att ”hänga med i utvecklingen”, nyttja sociala medier och inse att jag har nytta av det. Att företaget har nytta av det, det vet jag, vi är ju i kommunikationstransport-branschen!

/Björn Jonsson
VD, Norrsken AB
13063_1291254206290_1378299125_1817975_6420425_n_63378231.jpg
För att få reda på mer om Norrskens tankar kring att skapa samarbeten besök deras hemsida.

Och lär Björn använda sociala medier genom att lägga till honom på twitter och följ honom i hans arbete!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *