Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Att tänka entreprenöriellt i varje avseende i vardagen och ha en ständig skaparglädje för det du gör kan leda till framgång. Jon Karlung, VD Bahnhof AB, anser detta vara avgörande i det visionära entreprenörskapet där det är av ständig vikt att se affärsmöjligheter. Det här är Jons historia.

Min bakgrund
Jag är född 1964 i Stockholm och har jobbat med IT i nu drygt 15 år. Jag är utbildad kulturvetare på Stockholms universitet med en filkand i bland annat litteraturvetenskap. Jag har också läst på Journalisthögskolan och studerat film, filosofi och socialantropologi. Under några år i början på 90-talet var jag chefredaktör på en herrtidning. I början av 1996 gick jag in som delägare i det då nystartade Bahnhof AB (vid tidpunkten var det jag själv och två anställda. Vi satt i en barack i ett industriområde i Uppsala och hade ett fåtal modem i IKEA-hyllor).

Jag har en bred humanistisk bakgrund som förmodligen avviker en del från vad verkställande direktörer i börsbolag brukar ha. I många sammanhang har just detta faktiskt varit en tillgång. Jag är väldigt idédriven och jag brinner för att tänka i nya banor och att se utanför ramarna. Bahnhof var Sveriges första kommersiella internetoperatör som vände sig till privatpersoner och jag har därmed varit en del av den svenska internethistorien. Jag brinner för friheten på nätet och nätet som mötesplats för sociala nätverk och idéer. Jag är stark motståndare till övervakning, datalagring och att använad nätet som ett instrument för att kontrollera medborgarna. Jag tror samtidigt på marknadskrafterna och dynamiken i att i ett avreglerat telecomlandskap kunna bygga nya intressanta tjänster.

I vardagen bor jag med min fru och två små flickor i ett hus i Täby. Jag tycker om böcker, film och jag gillar att spela dataspel.

Vad gör en bra entreprenör?
En bra entreprenör måste vara ett slags konstnär. I grunden måste det finnas en stor skaparglädje i det man gör. Detta kan ta sig olika former – men nästan alltid handlar det om att man har en förmåga att tänka utanför ramarna, och antingen hitta på något helt nytt, eller skapa en helhet av olika existerande delar, som sätts ihop på ett nytt och annorlunda sätt. Att tänka utanför ”boxen” är den viktigaste egenskapen för en entreprenör.

Det är också skaparkraften som skiljer det mer visionära entreprenörskapet – från till exempel en vanlig säljare eller säljande affärsman. Kreativitet är själva nyckeln. Har man inte det som egenskap kan man förstås lyckas i alla fall. Men då handlar det oftare om att förvalta existerande modeller. Det är inte sant entreprenörskap i egentlig mening tycker jag. Även om det förtsås kan vara nog så kommersiellt gångbart ändå. Men det är helt enkelt inte lika kul att
kopiera vad andra gör.

En god entreprenör måste förstås alltid förena skaparkraft med ett grundmurat affärssinne. Affärsmöjligheterna är själva tavelduken entreprenören målar på. Den måste finnas där för att kunna lyfta en skapelse till något mer än bara en spännande eller djärv idé. Affärsplaner måste ha både en dimension visionärt nytänkande – och en dimension ren krass kommersialism. Det är att lyckas förena de här sidorna som gör en riktigt god entreprenör.

En annan viktig egenskap är att kunna vara lyhörd och fånga upp goda idéer i omvärlden. Ibland behöver hjulet inte uppfinnas på nytt – men man kan faktiskt använda hjulet på många olika fordon… Slutligen måste en god entreprenör ha extrem tävlingsinstinkt och en stor portion mod. Man måste vilja vinna och man måste våga sticka ut från mängden. Man måste också ha ett mod som gör att man vågar satsa allt på något man tror på.

Vad är jag själv för slags entreprenör?
Jag är en extremt idédriven person som nästan alltid tar fasta på att se saker ur ett nytt ljus. På alla områden vi verkar inom försöker jag tänka utanför banorna och hitta nya produkter, tjänster och affärsmässiga möjligheter i olika sammanhang. Det är detta som är min starka sida. Jag är ibland ganska otålig till min natur, och jag vill ofta mer än vad som är möjligt med hänsyn till existerande strukturer. Men jag ser det alltid som en utmaning att tänka utanför boxen och göra saker ingen annan tänkt på.

Jag försöker uppmunta de sidorna hos mina medarbetare och inom Bahnhof har vi varit duktiga på att hitta nya möjligheter. Jag vet att vi också lyckats attrahera medarbetare som vill ha större del själva i att utforma sin jobbvardag, utan att behöva fastna i större och mer stelbenta strukturer som det ofta kan bli på stora koncerner. Här har vi nog lyckats hitta en bra balans.

Bahnhof är ett framgångrikt företag och vi växer på alla områden just nu. Det är kul eftersom vi så att säga slår ur underläge mot det absolut största operatörerna. Där finns nog en grundmurad tävlingsinstinkt hos mig: Jag vill alltid vinna helt enkelt, och vi är ju ständigt i krig med våra konkurrenter på olika områden. Faktum är att jag är lite road av militärhistoria också.

Vad har jag gjort som entreprenör?
Ett exempel från senare tid: Bahnhof har byggt en ny datahall på ett sätt helt utanför ramarna. Det finns ingen motsvarande anläggning i världen som är uppbyggd som Pionen (ur design- och marknasdföringsperspektiv). Istället för att ta fasta på bara den rent fysiska infrastrukturen (den finns förstås där också!) som man gör i alla konventionella datahallar, valde jag en helt annan väg. Jag utgick ifrån människor och insåg att det faktiskt finns en lucka här jämfört med vanliga mer tråkiga datahallar. Jag valde att bygga vår datahall i en kärnvapensäker bunker från det kalla kriget, och jag valde att satsa hårt på science fiction artad design, svävande konferensrum i glas och växthus med vattenfall. Det här har visat sig väldigt framgångsrikt. Anläggningen är nu känd över hela världen med stort antal reportage, bloggar och filmer på youtube som berättar om ”Pionen”. Marknadsföringen har varit ovärderlig och vi har lyft hela bolagets profil till en ny nivå – samt på rekordkort tid lyckats fylla datahallen med nöjda nya kunder. Hade vi haft en vanlig datahall hade vi aldrig fått samma genomslag.

Pågående nya projekt är förstås hemliga. Men ett av dem kommer återigen att handla om datahallar. Fast i en annan skepnad än någon tänkt sig tidigare.

I övrigt jobbar vi i vardagen med att förfina och hela tiden hitta bättre sätt att göra det existerande på ett nytt och bättre sätt. Det finns även ett entreprenörskap i den grå vardagen som mer handlar om att förfina rutiner och förbättra olika saker hela tiden. Men utåt sett är det inte lika spektakulärt. Men tänkesättet måste alltid finnas hos alla medarbetare. Vad kan vi göra annorlunda. Tänk alltid så: Vad kan göras annorlunda?

/Jon Karlung, VD
Bahnhof AB, www.bahnhof.se
jon-karlung_65151271.jpg
Foto: Bahnhof AB

Inspireras av Jon och se fler bilder från datahallen Pionen. Kan du hitta tomten?

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *