sixloops_70191024.jpg
Det är underbart att sitta på en föreläsning och förstå relevansen i vad läraren säger, trots att han presenterar det med OH-projektor. Jag känner mig lycklig, här står någon och levererar verktyg för hur jag kan studera det jag tycker är mest intressant. Nätverk, relationer, samarbeten och synnergieffekter.

Vi pratar kluster och hur man kan främja entreprenörskap. Lokala och regionala nätverk för att kunna konkurrera globalt. Globalt måste vi kunna konkurrera, annars blir vi omsprungna, och vi konkurrerar med vår förmåga att organisera oss. The economic man är sedan länge borträknad (Ok, delvis) istället pratar vi om samhällen där sociala kulturer skapar förväntningar, press och konkurrens – att starta företag är nästan en självklarhet. Gnosjö är det typiska exemplet, men jag skulle gärna vilja sätta en annan vinkel på klustret, med tyngdpunkt i det sociala.

Nätverk, A och O för företag likt som för mig. Nätverk kanske inte är ett kluster, definitionen av kluster lyder ”Med kluster menar vi en geografiskt förtätad grupp av företag inom ett specifikt område, som är länkade på olika sätt genom likartade eller kompletterande behov. ” . Samtidigt kan ett starkt nätverk innehålla samma förväntningar, tillförlit, insyn och övervakning bland medlemmarna. Jag lever i ett kluster. I mitt liv på universitetet är jag omgiven av aktörer och organisationer som sätter press på mig genom förväntningar och krav vilket får mig att prestera. Därför är bland annat min attityd till att starta företag positiv och jag ser även möjligheterna i mitt framtida yrkesliv. Resurserna som flödar är kunskap, olika typer av kunskap delas samt kompletterar varandra. Jag är rädd att lämna denna underbara plats, förflytta mig till ett nytt kluster utan samma sociala innehåll.

Nu vet jag att ni redan tänkt tanken – sociala mediernas makt och möjligheter i detta. Nu sa min föreläsare ”det här kan inte internet skapa, eller hur?” Jag är inte så säker på att jag instämmer. Visst, vi har en lång väg att gå innan vi mentalt accepterar det sociala värdet och vi alla agerar på samma sätt på nätet som i verkliga livet. Dock tycker jag mig urskilja att vanan och förtroendet inom den sociala strukturen i sociala medier sakta byggs upp och kluster i branscher kan skapas genom nätet. Jag tänker inte ge mig på att försöka förklara detta utan låter er finna den intellektuella insikten genom att koppla Judith Wolst förklaring i hennes inlägg ”Är vi flockdjur” och ”Mass Mingling” till nedanstående.

När min föreläsare leverer verktygen, dvs. teorierna, finner jag svaret! En modell att studera fenomenet av nätverk och kluster med; ”Six loops of network capitalism” Jag glädjer mig åt att min föreläsare, vilken jag trodde var föråldrad, refererade till Google-Wave och Amazon.com när han talade om nätverkskapitalismens snöbollseffekt:
Networks Loop: Desto fler vi är i nätverket, desto större flocken blir, ju attraktivare blir nätverket.
Players loop: Desto fler som bidrar med resurser till nätverket ju mer får aktörerna ut av det.
Developers loop: Desto mer vi lär av varandra ju mer kan vi utveckla nya kunskaper i nätverket.
Relationship loop: Desto starkare relationerna blir ju mer unikt blir nätverket och dess aktörers tillförlit till varandra.
Intangibles loop: Desto fler idéer, information och kunskap som sprids i nätverket ju mer kan vi erbjuda aktörer utanför nätverket.
Cost loop: Desto fler relationer som stärks, desto mer kunskap som flödar, desto mer resurser som delas ju lägre blir kostnaderna.

Så, håller ni med mig? Kommer vi kunna skapa nätverk med samma effekter som kluster genom sociala medier? Tar vi mitt favoritämne entreprenörskap ser vi det redan hända. Generationen.se, Min Attityd, YEOS, Entreprenörsjakten och Nyttforetag.com, för att hämna några, sprider alla ut sig på nätet genom egen webb, twitter, facebook och andra communities. Aktörerna i de olika nätverken kopplas samman, vi diskuterar, inspirerar, delar, samarbetar, konkurrerar och höjer förväntningarna. Vi förändrar attityder, vi startar företag, vi bidrar till samhällsekonomin – På ett helt annat sätt en vad en enskild aktör skulle kunna.

Vad har framtiden att vänta oss? Hur ser den nya strukturen i samhällsekonomin ut?

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

  1. […] I en värld där konkurrensen ökar, och det är lättare att kommunicera, blir det svårare att segmentera sig. Vikten av starka nätverk blir därför större, det har vi diskuterat den här veckan. I denna konkurrens blir varumärket allt viktigare, det är vad som kommer få marknaden att välja din tjänst/produkt över mängden liknande tjänster/produkter. Detta gäller även ditt personliga varumärke. När styrkan ligger i nätverkets sammansatta effekt blir det svårare att hävda nyckelkompetens (Tack för input Henrik) Men i och med att individualismen ökar skapas även större chanser för dig att skapa ett personligt varumärke. Därför blir det även viktigare att fundera över vad du representerar, vad du vill och vad du har för mål. Tåls att tänka på, eller hur? […]

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *