Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

em_73307304.jpg
Ung Företagsamhet är en fantastisk organisation! Mängder med människor är involverade och jag tror få har kunnat undvika att komma i kontakt med Ung Företagsamhet. Mest troligt av dessa siffror att döma:

Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24 (24)
Antal UF-företag: 6 050 (5 621)
Antal UF-elever: 19 954 (18 462)
Antal kvinnliga elever: 10 493 (9 421)
Antal manliga elever: 9 461 (9 041)
Antal rådgivare: 6 640 (6 310)
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhet: 557 (521)
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 194 000
2009/2010 (2008/2009)

Tyvärr visar inte dessa siffror något om hur många de är som arbetar med att göra Ung Företagsamhet möjligt samt få det att växa – personerna ute på regionkontoren. Adrian Swartz jobbar på Ung Företagsamhet i Kalmar, här berättar han varför han gör det han gör.

Att tänka utanför, verklighetsanknyta och framvecklas
I kalla, mörka, slaskiga november tog vi bilen till konferenshotellet Ystad Saltsjöbad. Det visade sig bli en otroligt trevlig konferens med föreläsningar, god mat och avslappnande spa. Minnena därifrån hamnar dock i skymundan. De hamnar i skuggan av en konversation… Japp, en konversation. Innan lunchen strax innan hemfärd får jag order om att göra intervjuer med lärare. Sagt och gjort, jag plockar min tallrik och sätter mig bredvid en man som ser trevlig ut. Chansningen är klockren och för mig till ”Willy från Skåne”, en av de mest engagerade UF-lärare jag träffat. Under intervjun sätter han ord på det som jag tror de flesta andra UF-lärare också tycker. Att det mest givande med lärarens arbete med UFär att se hur eleverna växer under kursens gång och utvecklas till unga vuxna. När ”Willy från Skåne” börjar prata om sina elever som vann priser på SM i UFoch fick gå upp på scen kommer tårarna i ögonen…

Det ögonblicket förstod jag vad vi verkligen arbetar med och som aldrig får glömmas bort. Vi arbetar med människor. Visst, vi pratar om affärsidé, affärsplan, budget.. men det vi arbetar med är människor.

Exempel på uttryck som vi använder inom UF; se möjligheter, att våga, ta-för-sig-samhet, att tro på sig själv. Allt detta är kopplat till personlig utveckling och här tror jag att vi, Ung Företagsamhet, gör ett otroligt viktigt jobb. Vi fyller en lucka som i de flesta fall står gapande tom i gymnasieskolornas verksamhet. Projektnamnet på UF-mässan är ”Våga Vara Egen” vilket är ett mycket tydligt exempel på målet med vår verksamhet – att forma självständiga, driftiga och initiativrika individer.

1966 fanns fem linjer att välja på gymnasiet. Idag finns minst 17 nationella gymnasieprogram, både studieförberedande och yrkesförberedande. I en fas i livet där man knappt börjat fundera på vem man ska bli eller vad man ska göra är plötsligt möjligheterna många och besluten är svåra. Oavsett vilket program man väljer kan man välja att läsa Ung Företagsamhet och jag tror att alla gymnasie-elever tjänar på det valet.

I den traditionella skolan bygger skolarbetet på fakta, information och konkreta kunskaper. I den traditionella skolan läser du en bok, lyssnar på lärarens direktiv och skriver ett prov eller en uppsats. Detta bör absolut inte försakas, men helt klart kompletteras.

I den moderna skolan bör det arbetasmed de mjuka faktorerna, att utvecklas och förberedas inför det vuxna livet, sådant som samarbetsförmåga, ledaregenskaper, konflikthantering och gruppdynamik men med individfokus. Istället för att följa instruktioner bör eleverna lära sig att skapa sina egna instruktioner. Alla behöver framvecklas, dvs utvecklas för framtiden.

I skolan gör man en säkerligen del praktiska projekt, men man är för dålig på att placera det ute i verkligheten. Jesper skrev tidigare om hur hans universitets-studier plötsligt fick större betydelse när han kunde applicera kunskaperna på sitt projekt. Likt man pratar om ”thinkoutside the box” bör skolan arbeta med ”thinkoutside the school”. Tonåren är övergångsperioden från barndomen till vuxenlivet. Du bör aldrig tappa din barnslighet, det tänker i alla fall inte jag göra, men hur mycket lär man sig om det verkliga livet efter gymnasiet i skolan idag?

Senaste tre-fyra åren har jag byggt upp ett socialt nätverk av unga entreprenörer från olika delar av landet. Min gissning är att 90% av dessa har drivit UF-företag. Ung Företagsamhet är en starkt bidragande orsak till att det allmänna intresset för entreprenörskap bara växer och växer.

När vi går mot ett mer och mer individualistiskt samhälle kommer dina personliga egenskaper och ditt sociala nätverk spela en allt större roll. Att framhäva vad du gör, har gjort, vilka kontakter du har, men framförallt vem du är kommer bli allt viktigare. Som Sara skrivit själv i tidigare inlägg bygger du ditt eget personliga varumärke. Om tio år tror jag att större delen av Sveriges arbetande befolkning kommer arbeta genom sitt eget företag. Heltid, deltid eller bara någon gång ibland. I det samhället vi är på väg emot kommer alla behöva bli entreprenörer. Är du som Stefan beredd att starta din entreprenörsresa?

Tack för chansen att använda din digitala megafon Sara!
Mvh,
Adrian Swartz

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *