Tänk om jag visste, första gången jag öppnade marknadsföringsboken i gymnasiet, att alla andra skulle kunna samma sak. Rabbla 4-P, räkna upp stegen i köpbeslutsprocessen, segmentering, positionering, konsumentbeteende – ni vet hur det går. Philip Kotler, en vis man som har förbannat oss med att alla veta samma sak. I marknadsföringsvärlden går allt ut på att vara unik och sticka ut i syfte att sälja – dig själv eller din produkt. Är inte detta då lite tvetydigt?

Nu är ju vår gemensamma kunskap inte riktigt bara ett helvette, det tillåter oss att tala samma språk när vi diskuterar våra insikter i världen av marknadsföring. Marknadsföringsboken från gymnasiet fann jag förövrigt hemma hos mina föräldrar under ett besök för ett tag sedan. Jag öppnade och konstaterade ”fasen vad den här är bra! Här står ju allt jag trodde jag lärt mig på andra sätt”

Egentligen handlar dom om vem som når personen vid först men vid rätt tillfälle i beslutsprocessen

Så, vad du vet vet alla andra. Det du tragglat och rabblat har många andra duktiga människor även rabblat. Kunskap är lättkopierat, men vad som inte är det är dina insikter och ambitioner. Det är vad som gör dig unik.

Om jag hade vetat detta första gången jag börjat intressera mig för marknadsföringsvärlden hade jag inte oroat mig särskilt mycket – jag hade börjat experimentera med en gång. Som student har man en lyx i att ännu inte vara fulllärd vilket betyder att du varje dag kan ta dig an projekt och experimentera med dina idéer. Detta kommer ge dig nya insikter, du lär dig att omsätta den kunskapen som du delar med så många andra.

Allt handlar om människor. Människor med samma grundläggande behov. Maslow var inte dum när han presenterade sin behovspyramid, faktiskt. Även om våra intressen är annorlunda fungerar vi på samma sätt. Marknadsförarens uppgift är att få oss tillfredsställda och kanske även klättra i pyramidens hierarki. Om du vet vilka behov människor, likt dig själv, har kanske du även kan lista ut vad du ska säga för att få dem att lyssna. Hur skulle du locka dig själv, din vän eller din kollega?

Nej, komplicerat är det inte. Ställ dig bara frågorna: Vem vill du nå? Vad vill du dem? Varför ska de lyssna?

Sedan är vägen dit den viktiga. Förmågan att behärska verktygen du har för att påverka är vad som kommer göra att du vinner. Erfarenhet är vad som ger dig den förmågan. Experimenterande med verktygen leder till idéer. Bejakande av din kreativitet kommer göra att du kan lösa problem andra inte kan lösa. (Nåja, inte lika bra som du åtminstone.) Viljan att lära och utvecklas, intresse för  nya kunskaper och nya människor ger dig perspektiv och kommer att göra dig grym!

Det är kul – kör bara!

Conclusion: Kunskap+erfarenhet+perspektiv=Grymt!

Ps. Tack Philip! DS.



Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

1 kommentar

Anna · 04/26/2010 kl. 7:37 f m

Kunskap+erfarenhet+perspektiv=grymt!

Sant och håller fullständigt med. Vill dock betona ordet perspektiv. Det är mycket viktigt att gå igenom olika affärsmodeller med olika perspektiv.

Ta t.ex. Maslows behovstrappa, en modell som man kan inhämta grunder från. Dock så ska den inte följas till punkt och pricka. Ett bra ex. på det är folket i Sri Lanka som var nära till svält, men de hade mobiltelefoner. Varför!? Jo för de hade fått för sig att det var något man måste ha och därför viktigare än mat några dagar till. Marknadsförarna hade lyckats med sin uppgift att tillfredsställa.

Som du säger Sara, det är av vikt att experimentera och prova sig fram, grunderna kan alla lära sig. Men man kan skilja sig åt genom att ha flera perspektiv på en och samma grej.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *