Sociala processer, människor och relationer är något som alltid intresserat mig. Det är också varför också mitt intresse för Internet fötts och vuxit fram i samband med upptäckten av nya verktyg. Att internet är helt fantastiskt och ger oss möjligheten att interagera på omfattande sätt råder ingen tvekan om, inte heller att det skapar stora möjligheter för företag att komma närmre sina kunder. Men vad jag fått upptäcka de senaste veckorna är att det är lika intressant att sätta sig in i vad som skapar förutsättningarna för relationsskapandet och kommunikationen – likväl som att mäta hur väl de sociala processerna funkar i siffror.

Bloggande, Twittrande och Facebookande – Det finns så mycket mer bakom det vi ser!

Siffror är min nya förälskelse. Detta trots att jag gjort allt för att undvika dem under under många år. Matematik var något jag hade lätt för i grundskola och gymnasium, men till mina lärares förtret tyckte jag det var dötrist. Motivationen nu? Argumentation! Vi må väcka människors intresse genom att tala till dess känslor, inte förnuft, men vi litar på siffror. Kan jag dessutom räkna ut vilka ansatser och resurser som krävs för att jag ska nå ett mål – Ja, då är jag intresserad.

Det känns skönt att väcka en annan sida av hjärnan.

Jag har alltid hängt med datanördarna. Jag har inte alltid förstått vad de sysslat med, men jag har gillat deras skaparförmåga och intensiva intresse och engagemang. De är hantverkare, och jag beundrar hantverkare. Framförallt kan de lösa mina problem,  och förklara för mig hur jag ska bära mig åt för att implementera mina idéer. Förhoppningsvis har nördarna även lärt mig något vilket jag känner när jag läser mer om det tekniska.

Om jag ska intressera mig för siffror måste jag förstå hur de uppkommer. Under min första månad på det nya jobbet har jag nött formler i Excel, framplockade från Google Analytics, samtidigt som jag stirrat på webbplatser och dess strukturer för att få igång min analytiska förmåga. Nu börjar det lossna och det är riktigt kul! En värld har öppnats där jag kan utnyttja resurserna mycket mer.

Samtidigt ökar frustrationen över att inte kunna kontrollera hela processen i takt med att jag lär mig mer.

Mina tre nya (Google) vänner är:

  • Google Analytics – Ett mer och mer använt gratis analysverktyg från Google – under ständig utveckling! Implementerar du det rätt på sidor och events på din webbplats kan du få fram riktigt intressant statistik, och är du inte helt bakom flötet är det inte svårt att lära sig. Lär er  mer på Analytics-bloggen eller Google University
  • Google AdPlanner – Vill du veta hur dina konkurrenter eller återförsäljare ligger till med besöksstatistik och aktivitet den senaste månaden kan du lätt få överblick genom att antingen fylla i adressen eller kategorisera på bransch.
  • Google Sökordsverktyg – Funderar du på vilka sökord du ska satsa på för att driva trafik till sin webbplats kan du med sökordsverktyget se sökstatistik och konkurrens på de ord du överväger. Testa! (Och här skriver Simon Wall bra om hur du kan tänka)

Ett tekniskt intresse och sinne ska bli min framgång. Vill någon hjälpa mig i form av tips på bloggar att följa/guider att läsa blir jag jätte glad!


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

3 kommentarer

cecilia bengtsson · 09/01/2010 kl. 8:07 e m

Blir inspirerad av ditt resonemang och vilken läcker bild! Är det ok att jag använder den för en föreläsning? (ska inte publicera den på webben) och isf har du någon källa?

Hälsar Cecilia

Charlotte Da Silva · 09/04/2010 kl. 10:57 f m

Trevlig blogg!

    saraohman · 09/04/2010 kl. 7:57 e m

    Vad glad du gör mig! Tack så mycket!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *