Jag avskyr sociala medier, begreppet alltså. Men när jag för några veckor sedan funderade över vad jag ville göra härnäst blev svaret; Utforska det som finns mellan människor – Sociala medier.

Låt mig berätta varför…

Det här är vad jag vill gröta i:

Jag vill experimentera och gröta i hur människor påverkas, vad som engagerar dem och vad som kopplar dem samman med varandra – vad är då mer lämpat än sociala medier?

Vad är sociala medier?

Sociala medier har aldrig varit mer hypat än just nu. Alla diskuterar det, tillochmed min farmor, och vi börjar få skavsår i öronen. Frågan om vad sociala medier innefattar är väl besvarad med exempelvis ”Mångvägskommunikation genom användargenererat innehåll” eller liknande som ”transparent kommunikation och ärlighet”.

Sharing is caring” är också ett välanvänt uttryck i sammahanget. Man pratar om vikten att dela. Jag har aldrig kommit överens med begreppet ”dela” – För mig handlar sociala medier om att delTa. Sociala medier kräver engagemang utöver att bara dela/sprida vidare. Det räcker inte med att du delar din kunskap eller det du finner intressant, du måste även initiera, besvara och diskutera för att nyttja mediet och nå framgång.

Varför sociala medier?

Det första jag fick lära mig om marknadsföring, redan i gymnasiet, var att förtroende=köp. Köp för mig handlar inte nödvändigtvis om en monetär transaktion utan om uppnående av mål. Vad målet är kan skilja sig beroende på syftet. Kanske är det att sälja, kanske att implementera en image, få intresserade personer att dyka upp på ett event, få din hemsida/blogg att ha fler besökare och ranka högre i sökmotorer eller kanske rent kvantitativt fler följare på Twitter. Du bestämmer målet. Sociala medier tycker jag visar på kärnan i detta och det är därför jag intresserar mig.

Det bästa med begrepp, anser jag som vän av akademin, är att man kan skapa sina egna definitioner. Förtroende behöver inte i alla fall betyda relation (och tvärtom), men ofta är så fallet. Läran om relationer, inom vilket område finner man den? Socialpsykologi. Min stora fascination i livet  är människor och relationer. (Jag älskade att att ämnet ingick i min utbildning, EBD.) Det är också varför jag hellre läser om social capitalism och relationsekonomi, snarare än PR- och mediabloggar, när jag vill utöka min insikter om sociala medier.

Jag gillar affärer också, ganska förståeligt eftersom jag utbildat mig till affärsutvecklare. Jag vill inte (bara) flumma utan jag vill se resultat. Det måste finnas nytta i aktiviteter, de får inte bara genomföras för det är häftigt, skoj och för att det går. Att sociala medier inte skulle kunna gå att mäta eller direkt kopplas ihop med affärer är för mig är för mig helt befängt – det visar sig betydligt fortare och är mer lätt mätt än många andra marknadsaktiviteter.

Kan man lära sig sociala medier?

Är sociala medier en kunskap vi kan skaffa eller något vi intuitivt har i oss? Ofta ställer jag både mig själv och andra frågan om  man kan lära sig sociala medier när de ber mig om hjälp. Själv tycker jag sociala medier är en inställning, något större  än ett kommunikationsmedium, och en inställning kan man ändra genom tilltro, kunskap och medvetenhet om verktygen som finns att tillgå.

Hur har jag kommit fram till det?

Det slog mig häromdagen att jag har fått ett väldigt brett perspektiv på sociala medier genom att norpa åt mig en variation av projekt. Jag har haft möjligheten att jobba med stora offentliga verksamheter, ideella organisationer, privata företag/projekt och framförallt personligt varumärkesskapande genom sociala medier. Även målen för dessa ansatser har skilt sig åt och har handlat om förbättrad service, varumärkesstärkande och opinionsbildning. Det är rätt coolt. Och jag tänker inte sluta än.

…på min nya arbetsplats har jag för tillfället titeln ”Social Media Manager” – sug på den!
Jag ska strax berätta var denna arbetsplats är.

Så, låt mig fråga dig:

  • Vad får dig att lita på personer i olika sammanhang?
  • Vad vill du att de gör för dem?
  • Vad blir din handling tillbaka?
  • Hur skapar du förtroende?
  • Hur får du din skara av vänner att växa?

Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

1 kommentar

Olle · 11/22/2010 kl. 8:29 e m

Bra Sara! Ta ett djupare grepp om ”hajpen” sociala medier. Du är på rätt spår. Ta med dig rajting i tankarna också. Vem litarr på vem i ett ”omdömme”? Snart kommer Google TV och interaktionen blir ännu tydligare. Media är media och ”sociala medier” är snart ett förlegat begrepp. Resultatet, som du så klokt påpekar, är i slutänden , det som räknas. ROI är det som räknas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *