Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

För några veckor sedan föreläste jag och min vän Annelie Näs under Norrskensdagen om ”Nya kommunikationsvägar”. Vi smet in med våran punkt efter diskussioner om infrastrukturens och fiberns utveckling, trendspaningar kring bredbandets framtid och kommun-/landstingsansvar i samhällsutvecklingen. Särskilt roligt  var detta för mig som är uppvuxen med fiber. Jag har gjort allt från att borra och lägga ner rören i backen, rotat i elskåp och server-rum samt installerat telefonväxel till att lyssnat till strategiska diskussioner i planeringsmöten. Med fiber, samhällsutveckling och sociala medier nära hjärtat tycker jag självklart stadsnät+sociala medier=sant.

Fiber är inte hett – Inte om man ska tro den pågående samhällsdiskussionen. Stadsnäten har sedan dess begynnelse för ca 15 år sedan fått skjuts av bidrag till infrastrukturutveckling, främst på landsbygden, men börjar nu få det mer kämpigt. Å ena sidan är kundgruppen företag, å ena sidan är den konsumenter. Att dra in fiber är omständigt och dyrt – det är inte som att skicka efter ett 4G modem och koppla upp sig.

När jag och Annelie inför föreläsningen researchade deltagarlistan blev vi minst sagt upphettsade över de framstående webbplatserna vi fann, utan bjöds på en resa 10 år tillbaka i tiden. Informationen var svår att att finna, språket var inte till för att attrahera och platser för att knyta an sig information om besökaren existerade inte. Nej, för att jobba med att försörja individer och företag med Internet verksamheterna vi kollade upp väldigt dåliga på att utnyttja Internet. Det är dumt då möjligheterna för stadsnäten är många.

Därför bör stadsnät engagera sig i sociala medier

Följande anledningar är enligt mig goda motiv för stadsnät att nyttja sociala medier:

1. Lokal drivkraft – Vad stadsnäten har som är unikt är en klart avgränsad men ändå omfattande målgrupp, man behöver inte ens kämpa för att skapa en community utan kan nyttja den fysiska! Vi premierar gärna sådant i vår närhet som vi ser att kan ge oss värde på flera sätt. Genom att nyttja den lokala piotrismen kan man få kunderna att vilja göra gott inte bara för dem själva utan för samhället de lever och verkar inom. Den lokala drivkraften, aka. ”Vi gör det tillsammans”, är icke att underskatta.

2. Service/Drift – Att kunna skänka kunderna mervärdet i att kunna besvaras deras oro snabbt och smidigt, med status på drift och störningar, skulle kunna skapa större engagemang hos dem. Kunderna är idag vana att bli bemötta i de kanaler de verkar av deras andra leverantörer. Dessutom kan en sådan funktion på den egna webbplatsen bidra till dess egna nyhetsvärde vilket kan driva fler besökare till den webbplats man sedan tidigare investerat i. De flesta företag av den här typen investerar redan i en kundtjänst via telefon, men sociala medier kan komplettera detta och dessutom skapa en arena för användare/kunder att hjälpa varandra vid enkla problem.

3. Informera och utbilda – Stadsnäten har mer kompetens om bredbandssverige än vad övriga telecombolag. Detta är något de bör förmedla och sociala medier skapar stora möjligheter för det. Genom att fånga upp nyheter och diskutera nya studier publikt kan ett större förtroende skapas för den fantastiska fibern.

4. Konkurrenterna är sedan länge där – Konkurrenterna i form av jättar som Telia och ComHem (som levererar fejk-bredband) är redan aktiva i sociala medier/online-medier och bearbetar kunder samt bildar opinion. Finns stadsnäten inte där kommer kunderna följa efter diskussionen. Börja omvärldsbevaka och ge er in i diskussionen!

5. Kraften i communityn av intressenter – Som stadsnät är man knappast ensam i sin bransch, du finner i de flesta fall ett i varje kommun och förutom det finns en mängd organisationer, likt Norrsken, som kopplar samman dem genom samarbeten. Därför finns stora möjligheter i att inte bara engagera varandra för de enskilda verksamheterna under konferenser och mässor utan även virtuellt.

Som sagt: Sociala medier/nya kommunikationsvägar är ett komplement som skapar mervärde till de aktiviteter som redan är aktuella idag

Sist men inte minst, vår presentation så att ni deltagare kan försöka minnas våra klokord:

Det var riktigt härligt att få föreläsa med Annelie! Jag upplever är samförstådda i vad nya kommunikationsvägar/sociala medier/Internet innebär samtidigt som våra tankar kompletterar varandra.

Annelie och jag berättar självklart gärna mer om hur du konkret jobbar med dessa nya kommunikationsvägar. Maila eller slå en pling!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

  1. Sen när har Telia och Comhem bara Fejk-bredband? Vad definierar du som ”äkta” bredband. Dessutom är din blogg lite dålig då man inte kan se vilket jävla datum du skriver dina reklaminlägg…

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *