Oavsett om du är en privatperson, en småföretagare eller en stor organsisation är syftet detsamma när du  påbörjar arbetet med sociala medier: Att skaffa sig ett gäng. Alla behöver ett gäng som står upp för dem, som kan hjälpa dig sprida ditt budskap samtidigt som ni ny byter erfarenheter och kunskap. Sociala medier bygger på interaktion med andra och det är där nya tankar, idéer och möjligheter uppstår. Utan gänget förlorar poängen, och kan lika gärna sluta lägga ned onödig tid på att bara ”finnas där”.

Hitta sina peers

Var hittar man då sitt gäng? Kan tyckas klurigt när du som nybörjare står där, har skapat konton i diverse sociala nätverk och likt ny i en stad vet du liksom inte vet var alla hänger.

Börja med att vända dig till ditt fysiska nätverk och se vilka du kan finna i de olika kanalerna. Undersök sedan vilka dina fysiska peers har i sina virtuella nätverk. Dessa individer är nog de mest relevanta du kommer finna i sökandet. Ni har redan förtroende för varandra och kommer därför hjälpa varandra att sprida era budskap.

I sökandet efter nya peers är listor det bästa du kan använda dig av. Att googla funkar bra i sökandet av kategoriska bloggare och twittrare, särskilt eftersom vi som hängt i kanalerna ett tag gillar att göra listor. Det finns även särskilda sajter för bloggsök, såsom Twingly.com och Bloggtoppen.se, där det är lätt att hitta nischade bloggare på kategorier. Söker du däremot efter fler intressanta Twittrare att följa är det mest självklara sättet att sättet att leta i listor skapade av andra Twittrare. Där kan du hitta många relevanta guldkorn. LinkedIn är även ett bra tips – Där kan du branschsöka bland grupper för att hitta intressanta individer.

Det viktigaste när du söker nya peers är ändå: Hitta de som är som du, de du tror du kommer få ut mest av i en diskussion. Kanske det inte behöver ”experten” utan en rookie som du – som nyfiket söker nya vägar/möjligheter.

Ta kontakt och bygga relation

Så, du har funnit och börjat följa intressanta personer som är relevanta för den aktivitet du avser att ha i dina sociala nätverk, men ännu ger dig att bara följa inte någonting. Överallt, i alla grupper, finns hierarkier. Med ökat förtroende ökar värdet i att ha en relation till dig. Däremot kan sociala medier ge dig ett försprång i dessa hierakrier tack vare att kanalerna är så många – Finn därför den kanal där du och den individ du är intresserad av att bygga en relation till är någorlunda jämlikar. En intressant bloggare kanske inte är lika upptagen på Twitter eller en företags VD kanske är mer tillgänglig i sin blogg. Var smart, var intresserad och genuin. Var ditt fysiska intressanta jag och testa dig fram!

Det mest kritiska – Dina första följare

I skapandet av ett gäng är dina första följare de allra viktigaste. Den här filmen förklarar ALLT.

Vad säger filmen? Måna om dina första följare, behandlade dem som dina jämlikar och ge dem incitament att locka fler följare. När du lockat några följare är det inte längre obekvämt att följa dig och snart är det snarare märkligt att inte följa dig. Alla vill väl tillhöra gänget?

Sunt förnuft+socialpsykologi

Det är samma regler som gäller i sociala nätverk som i andr sociala sammanhang. Använd sunt förnuft och attrahera individer på samma sätt som du gör i ditt fysiska leverne.


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

2 kommentarer

MW-Tips: 2011-04-03 · 04/03/2011 kl. 11:04 f m

[…] Back to Basics: Att skaffa sig ett gäng Kul bild, kul film och bra inlägg av Sara Öhman. […]

12 insikter för Alla som skall göra Sociala Media-kampanjer under 2012 | Sara Öhman · 12/29/2011 kl. 9:07 e m

[…] Back to Basics – Det handlar om att skaffa sig ett gäng – Hur skaffar du vänner? Hur bygger du relationer? Jag älskar den här videon för att den […]

Lämna ett svar till 12 insikter för Alla som skall göra Sociala Media-kampanjer under 2012 | Sara Öhman Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *