Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Hur många gångar får du frågan; ”Hur tjänar jag pengar på sociala medier” ställd av en individ i hopp om att kunna skaffa sig en liten sidoaktivitet som kan liknas vid ett extrajobb. Mitt egna svar är i de flesta fall att det tar tid att tjäna pengar på sociala medier, och en hästinsats krävs för att nå fram.

Sociala medier är dyrt. Det är definitivt inget gratis medium som snabbt kommer att ge dig återbäring för din insats. Det kommer dessutom bli mer svårt, och krävas mer medel, för att få effekt i takt med att användandet ökar. När du verkligen vill satsa mer än ”kul att testa på”, ”se vad som händer” eller ”alla andra är ju där” krävs ett ordentligt engagemang och en högre insats.

Att som individ eller förening ge sig ut i sociala medier är särskilt gynnsamt – Vi vill prata med människor, inte organisationer. Däremot är det ”dyrare” för dessa att satsa på sociala medier (procentuellt sett). Har du egentligen ingen inkomst eller direkt försäljningskopplig med din aktivitet kan du förmodligen nå återbäring först på lång sikt. Större organisationer däremot är vana att hyra in konsulter, köpa marknadsplatser och att jobba med PR. De har dessutom ofta budgeterat för att kostnadseffektivt driva trafik genom köpta medier.

Vad kostar det?

Research – Antingen gör du det själv, vilket är tidskrävande, eller så betalar du någon annan för att göra det. Du behöver kartlägga nätverk, hitta peers och framförallt hitta innehåll till dina aktiviteter. Min icke överdrivna gissning är att du behöver lägga uppåt 20 timmar i veckan på detta när du börjar med din aktivitet. Du behöver lära dig språket, känna av trender och bygga dig ett gäng. När någolunda mättat sökandet kan du använda dig av dina listor och arbetetsintensiteten avtar.
(Behöver du research? Kontakta mig. I’m the master)

Kommunikation – Oavsett om du är en guru på att kommunicera eller har lätt för att skriva så tar det tid att vara aktiv i de nätverk/medium du har att tillgå. Även om du har en research till grund finns det flera parametrar du ska matcha. Att skriva bra texter med bra innehåll tar tid, att redigera en film och få till de bilder som lyfter dina inlägg likaså. Även om du finner hjälpsamma verktyg för att samordna och bevaka din kommunikation bör du planera de olika kanalerna enskilt, och anpassa vad du skriver för var enskild kanal.

Visuellt – Kan du inte koda eller designa själv kostar det en smula att skaffa sig en egen visuell profil. Även om inte det yttre är allt är det en möjlighet att särskilja dig från standardformaten, och att särskilja dig vill du.

Vad tjänar du?

Även om sociala medier är dyrt ändrar det spelplanen och ger de oss mindre aktörer möjlighet att klättra i hierarkierna då vi på flertalet sätt kan bygga förtroende för vår omvärld. Exemplena på de som lyckats skapa sig en profil utan medel/”fusk” är få. De som lyckas är extremt duktiga på människor och sociala medier. Deras intresse för mediet är oerhört stort och de lägger framförallt enormt mycket tid på att lära och utveckla sin aktivitet.

Så,

Är du en individ som vill skapa dig en online-personlighet eller en förening som vill . Samla dig goda vänner som kan bygga åt dig, var beredd på att betala dem en smula. Var framförallt intresserad och ta dig tid att läsa/göra research.

Det är ju spännande också.

Jag återkommer med goda exempel..

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

  1. […] 11. Var noga med att budgetera för aktiviteterna! – Research tar tid, outreach tar tid – Att upprätthålla kontakt med användarna tar tid. Se till att organisationen för att kunna upprätthålla kampanjen finns på plats när ni kör igång. Så många goda idéer faller mellan stolarna för att kunskapen om det faktiska genomförandet saknas. Välj aktiviteterna väl, experimentera men se till att du har budget för att experimentera. Sociala Medier är dyrt. […]

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *