Rubriken och potentiellt innehåll till den här rubriken lockar ditt intresse. Däremot har det inget att göra i min bloggs sammanhang. Det är därför stor sannolikhet att de flesta läsare redan har lämnat detta inlägg då jag inte lyckades infria deras förväntningar. Innehåll har inget värde om det inte placeras i rätt sammanhang – Rätt innehåll på rätt plats har allt att vinna! Att bra ”content is king” råder det ingen tvekan om, men ibland finner du dig ståendes där med innehåll av högkvalitet som ändå inte ger dig den feedback du hoppats på.

Infriandet av förväntningar skapar förtroende, förtroende bidrar till återkommande besökare – Oavsett om det gäller din webbplats, facebooksida, e-handel eller mobilapplikation. Det är också vad som skiljer besökare från användare.

Att Aftonbladet (än så länge) lyckas blanda rubriker om vår konungs sexäventyr med aktiekurser och Linda Rosings bröst är resultatet  av 100 år av arbete och feedback på deras innehåll, samt ursprunget i en tid där medierna för innehåll var relativt få. Alla är vi inte lika lyckligt lottande. Idag är kanalerna fler, innehållet lätt att skapa, sprida – och minst lika lätt att kopiera.

Faktorer som påverkar förväntan på Innehållet

Trots en god innehållsstrategi, där innehållet håller högt produktionsvärde, tappas ändå stor del av det potentiella intresset om sammanhanget och besökarens intresse inte är noga genomtänkt. I dynamiska förhållanden, såsom vid mobilt- och webbaserat innehåll, där innehållet når kunden i olika sinnestämningar kräver därför extra noga planering för sammanhanget. Sammanhanget kan avgöras av flertalet faktorer – Interna såväl som externa. Nedan finner du några exempel:

Interna

  • Varumärket – Vilka associationer har besökaren med avsändaren?
  • Formen – Hur lätt är innehållet att ta till sig?
  • Tekniken – Hur fungerar konsumtionen av innehållet?

Externa

  • Kultur – Vilket kulturellt sammanhang har den som konsumerar innehållet?
  • Kön – Kommer innehållet mottas annorlunda beroende på om det konsumeras av en kvinna eller man?
  • Ålder – Har åldern betydelse för förståelsen för innehållet?
  • Medium – I vilket medium/kanal finner besökaren innehållet? Hur förhåller det sig till de interna förutsättningarna?
  • Teknik – Med vilken teknik konsumerar användaren innehållet? (Operativsystem, webbläsare, mobiltelefon)
  • Tillfälle (!) – På jobbet, med flickvän/föräldrar/vänner, i kollektivtrafiken eller hemma i soffan. Du kan antingen störa eller bidra till välbefinnande. Tiden och tillfället är dyrbart!

Ansvariga för trafikdrivande aktiviteter måste arbeta nära de som producerar innehållet. Små aktörer har därför allt att vinna, komplexiteten är betydligt mer omfattande i större kampanjer där mediabyråer, reklambyråer och PR-byråer samverkar för att skapa innehåll och sammanhang. Att därför ha förståelse för innehållet när du skapar annonser och placerar ut dina dörrar in till kampanjen/webbplats/mobilapplikationen är viktigt för feedbacken.

Att experimentera i dina sociala kanaler kan ge dig snabbt svar på framgång i sammanhanget. I den komplexa brusande värld vi verkar inom är det vår belöning. Infriandet av förväntningar kräver övning och utvärdering av den feedback du får. Lägg fokus på att testa olika typer av innehåll mot olika typer av målgrupper, det är i de flesta fall mer kostnadseffektivt än skapandet av innehållet. I skapandet av sociala media strategier har du inte alltid svaret på hur du ska fördela tonen i din kommunikation innan du sätter igång, det är svar du kan få på vägen.

Vem är Kungen?

Innehållet eller Sammanhanget?
Båda! Tänk på det när du skapar din digitala strategi.

(Tack @StandardAaron för rubriken)

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

3 kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *