Reklamkreatörerna har länge varit duktiga på att få oss att sukta det vi inte tidigare visste om att ville ha. De har en förmåga att leda oss till butiken, få oss att plocka upp telefonen och ringa en kundtjänst eller skriva upp oss på en anmälningsblankett. Kreatörerna är duktiga på att fånga vårt intresse, leda oss fram till dörren, men steget över tröskeln är det i de flesta fall en annan part som hjälper oss med.

Kampanjer är till för att driva trafik, fysisk och virtuell, samt att övertyga oss om att vi gjort rätt köp och förvandla oss till återkommande kunder. I de flesta fall lyckas kampanjer återskapa det förstnämnda. Kampanjsajter, applikationer (mobil eller webbaserade) och sociala media-aktiviteter kan därför ses som mångdimensionella annonser vilka måste anpassas efter tekniken. När kampanjen även sträcker sig in i farstun krävs ytterligare förståelse för individens interaktion med tekniken.

Halvvägs inne har vi allt att vinna – Dags att sluta fumla i mörkret.

I landskapet av det växande intresset för engagemangskampanjer krävs förståelse för vad som motiverar kunden att faktiskt interagera, detta gäller i samtliga fall där kunden förväntas utföra en handling på egen hand. Reklamkreatören har ofta en idé om vad denne vill att kunden/användaren ska göra, och är bra på att förstå vad som skall trigga intresset för aktiviteten, men insikten om vad som faktiskt kommer att få kunden ta steget över tröskeln att agera saknas ofta. Därför önskar jag alla byråer en Interaktionsdesigner – En expert som förstår människans användande av tekniken.

Denna typ av kompetens kan ofta ses som en lyxresurs, men likt att en copywriter inte är en konverteringsoptimerare är en formgivare inte en interaktionsdesigner. Ofta är kompetensen inhyrd och inte en del av konceptskapandet, något som ofta gör att kampanjsajten/applikationen internt ses som en delkampanj i det övergripande konceptet.

En interaktionsdesigner kan hjälpa dig med:

  • Att förutse hur era användare kommer att använda kampanjen/sidan/funktionen/appen
  • Att se till att kampanjen är tillräckligt lätt att förstå så målgruppen kan använda den som tänkt
  • Att se till att kampanjen är engagerande för slutanvändare
  • Att se till att kampanjens användare inte tappar intresset halvvägs utan får människor att vilja slutföra processen

Att få inspiration av andra interaktiva kampanjer och kampanjsajter kan initialt ge dig en idé om hur kampanjen kan fungera, men för att se hur användarflödet ser ut måste du nära ha studerat exempel, övat och prövat den mänskliga interaktionen med tekniken. Interaktion med teknik är inget intuitivt du kan läsa dig till genom att studera wireframes – En interaktionsdesigner är specialist på detta.

Kasta inte pengarna i sjön – Lita på Experten.

Jag vill bara ha min Hamburgare! (Tack Storåkers)

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *