Printbranschen har sysslar med skrivande och lockande av läsare länge. De har testat vilken typ av innehåll läsarna är intresserad utav och vilka rubrikter som får dem att konsumera innehållet. Det är därför ingen slump att du möts just av vissa typer av artiklar när du slår upp en tidning, därför vinns det mycket att lära dem även för bloggande.

I helgen bestämde jag mig för att göra en rejäl research och köpte mig en bunt av diverse tidningar för att se vad jag kan lära mig av dem i mitt bloggande.

1. Ta Plats!

Att skapa en plats i läsarnas medvetande är viktigt för att i huvetaget driva besök till din blogg. Elle har varit en stor aktör i modemagazinsbranschen sedan årtionden tillbaka. De vet hur man tar plats inte bara i läsarnas medvetande utan även fysiskt i hyllan. Genom att ta plats i flödet ökar du chansen att bli föremål för läsarnas intresse och val av sysselsättning.

2. Rubrik, rubrik, rubrik!

I lockandet av nya besökare är rubriken på ditt inlägg nästan det viktigaste av allt, det är rubriken som föder klicket. Ställ dig och kolla på en tidningshylla. Vilken tidning skulle du köpa?

3. Infoga personlighet

Isabella Löwengrip är duktig på att varva yrkesliv med ”privat”-charm. I sin tidning Egoboost lyfts hela redaktionen fram som individer med personligheter att intressera sig mer utav och följa lösnummer efter lösnummer. I bloggande kan personlighet, både i form av personliga åsikter och essens av vardagen, locka besökare att årerkomma till just din blogg. Viktigt är därför att hitta sin balans i matnyttigt innehåll och personlighet.

Förövrigt är jag grymt imponeras av Egoboost. Varje artikel är riktad mot mig, trots att innehållet och dess ämnen varierar, hela tidningen känns ny och fräsch.

4. Regelbundna inslag skapar enhetlighet

Genom att ha återkommande inslag i dina blogginlägg skapar du en enhetlig bloggupplevelse för dina besökare. I Egoboost har kreatörerna valt att ha tipsrutor i varje artikel som samlar några korta punker med viktiga saker att ta med sig från varje artikel. Lätta att klippa ut och ta med sig. Något att inspireras utav!

5. Fånga känslan målgruppen önskar

”Pratar du med förnuftet hos människor, skapae du insikt. Pratar du med deras känslor får du handling.” sa David Oglivy.  Därför når du betydligt mycket större effekt hos läsarna av din blogg om du vädjar du till deras känslor. När du skriver ett blogginlägg är det viktigt att även fundera på vilken känsla du vill att läsarna ska få med sig från ditt inlägg. Lyckas du nå dessa känslor kommer läsaren att ha en ytterligare större upplevelse från din blogg. På bilden fångar Ute Magasinet den känsla målgruppen av tidningen helst önskar sig.

6. Berätta sådant läsarna Egentligen vill veta (..men inte vågar fråga)

Alla vill veta sådant man egentligen inte pratar om, även om ämnet kanske upprör. Det finns en anledning att bloggare ibland tycks vara extremt radikala och gärna triggar bråk med andra bloggare, på samma sätt man kan läsa rubriker om smutskastning på löpsedlarna. Vecko Revyn låter här ett gäng killar berätta det alla 14-35 åriga tjejer vill veta; ”Varför är killar otrogna?” Upprörande? Ja. Köper de tidningen? Ja.

7. Tutorials/Så gör du-guider

Att göra jobbet är nyckeln för att skapa en känsla av mervärde från din blogg av hos läsaren. Samtidigt som du lägger ner tid på att lära dig någonting nytt ska du därför ta dig tid att formulera det till ett inlägg. På det sättet lär du dig bättre och läsaren får något extra ut av att besöka din blogg. När du redan har gjort jobbet, genom att pedagogiskt sammanfatta en lösning på ett problem, behöver läsaren inte utföra samma arbete och har därför en anledning att läsa ditt inlägg.

8. Lättsamma jämförelser

Att ha temainlägg och samla personer/produkter/varumärke i en jämförelse kan du också ge läsaren känslan av matnyttighet. Likt ett ”Såhär gör du”-inlägg gör du arbetet då läsaren själv inte behöver  genomföra sammanstälnningen. I Elin Klings tidning Style By publiceras flera typer av dessa jämförelser, såsom detta uppslag där endast bild, varumärke och pris delas. Enkelt men värdefullt för läsaren.

9. Locka med nummer

”302 budgetfynd under 500 :-”, ”8 enkla frukosttips” eller ”5 tips för fler besökare till din blogg” är alla konkreta löften på vad ditt inlägg kommer att innehålla, något som bidrar till läsarens övertygelse om att läsa ditt blogginlägg. Testa själv att skapa sådana rubriker och se vad som händer!

10. Research

Väldigt få är vi som konsumerar endast printartiklar eller blogginlägg. Ofta finns därför mycket att hämta som material till blogginlägg i veckotidningar. Våra läsare läser vår blogg för att de har särskilt intresse för detta, de kan även hitta informationen i print. Ta därför reda på vad dina läsare läser! Exempelvis skulle Vinkritikerna.se kunna ha mycket nytta utav att gå igenom Allt om Vin för att både hitta nya viner att prova samt se hur andra medier och vinkännare kommunicerar kring vin.

11. Listor

Alla älskar listor, eller hur? Att-göra-listor och topplistor? Det är inte bara bloggare och speldesigners som arbetat med listor, journalister har gjort det länge. Inspiration på nya listor i din blogg finns i mängder i veckotidningar. Denna något manligare lista fann jag i King Magazine.

12. Avsluta snyggt

Att knyta ihop snyggt är nästan lika viktigt som att skriva snyggt. En sammanfattning av blogginläggets viktigaste reflektioner är därför fördelaktigt att ha med. King Magazine har alltid ett avslutande uppslag likt detta.

13. ..till och med att skriva för webben

I tidningen Skriva fann jag en artikel om att skriva för webben med några bra att-tänka-på-tips. Förutom just denna konkreta artikel kan vi bloggare lära oss mycket av de duktiga välutbildade journalisterna som skriver i dagstidningar och veckotidningar. Läs mycket, se hur skribenten fångar läsaren. Skriv mer och öva!

Sammanfattningsvis

Låt dig inspireras av fler än dina bloggarkollegor, läs mycket och utvärdera! Journalisterna har mängder med år av samlad erfarenhet. De har gjort ett enormt arbete för att komma fram till detta. Leta sådant du gillar och kopiera kreativt, gör det personligt och på ditt sätt, anpassat efter Din blogg.

Det finns bara ett sätt att bli bättre – Att jobba hårdare.
Se detta klipp: 

Ira Glass on Storytelling from David Shiyang Liu on Vimeo.


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

6 kommentarer

itmag · 02/28/2012 kl. 2:17 e m

Grymt bra! Detta gav mig flera konkreta idéer, som det där med regelbundna inslag t ex. Tack 🙂

    saraohman · 02/28/2012 kl. 5:53 e m

    Åh vad roligt! Berätta gärna hur det gick!

Maja · 02/29/2012 kl. 5:50 e m

Håller med, gillar ditt tänk och säger tack för att du delar med dig! kul att läsa 🙂

ettmonsteromdagen · 07/02/2012 kl. 7:37 e m

Kalasbra jämförelse! Tack för tips!

Tobias Sjösten · 01/03/2013 kl. 12:27 e m

Bra ”att tänka på”-lista!

Det vore intressant att höra hur du tänker att man kan anamma den första punkten, ”Ta plats!”, på en blogg. Bara hög kvantitet/frekvens av poster?

E-handel, Social Commerce och Insikter från Nordic eCommerce Summit 2012 | Sara Öhman · 12/05/2012 kl. 9:40 f m

[…] Även Stayhard berättade om hur de hanterar sin multikanal, med alltfrån online butik och fysisk butik till ett eget magazin. Att bygga ett varumärke för att skapa lojala kunder i kombination med digitalt, främst sökmotoroptimering, tror Joakim Naumburg, grundare av Stayhard.se, att är en vinnande multikanalstrategi. Imponerande är även att Stayhard.ses fysiska butik har en conversion rate på 50%. Personligen älskar hur Stayhard.se tänker kring sitt magasin. De vill skapa ett livsstilsmagasin – Ej en kundtidning. Översätt detta till att arbeta med sociala medier för att som ehandlare skapa bättre shoppingupplevelse online – Något jag skrivit om tidigare i mitt inlägg ”13 saker du kan lära dig av Veckotidningar” […]

Lämna ett svar till itmag Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *