Är du en e-handlare som vill förmedla din kunskap om produkterna via sociala medier (och det borde du) är Youtube ett bra alternativ att nå de mest engagerade kunderna. Ingen kan ditt produktområde så bra som du och kunderna behöver bli guidade genom ditt sortiment. Att arbeta med Youtube är också ett sätt att snygga till sökresultatet för ditt varumärke. Mindre konkurrens på sökord för produkterna i videosök kan också göra det lättare för dina kunder att hitta till sajt via Youtube.

Att bygga relationer via Youtube är en lång process. Betydligt färre prenumererar på Youtube-kanalen än exempelvis ett nyhetsbrev, ett facebookflöde eller ett twitterkonton. De enda kanaler som tenderar att lyckas med att locka prenumeranter är kategorierna spel och musik. Därför viktigt att bädda in dina videos i dina övriga kanaler, ex hemsida (såsom produktsidor), blogg och Facebook.

3 föredömliga Youtube-kanaler att inspireras utav:

Alpkit

Alpkit tar via Youtube med sina kunder med i utvecklingsprocessen. De är helt transparenta i hur de tänker kring framtagandet av sina produkter, precis som man önskar av dagens e-handlare.

Youtube’s lösning på få prenumeranter på kanalerna är spelningslistor. Dessa kan du själv skapa för att få användarna att konsumera fler av dina videos. Alpkit har här valt att kategorisera sina klipp efter olika situationer då deras produkter lämpar sig.

LykoHair

 

Lyko lanserade sin Youtube-kanal genom ”Bloggresan”, en resa genom Sverige där Lyko träffade bloggare, vilket var ett smart sätt att inledningsvis locka tittare till deras kanal. Efter detta har Lyko släppt enkla videos som ändå har högt produktionsvärde där frisörerna på Lykos fysiska frisörsalong instruerar om hur man lätt använder produkterna som finns att finna i deras e-handel.

Det här är ett jättebra format på en instruerande Youtube-video:

(Jag tycker detta är extra roligt eftersom jag bor granne med frisörgänget)

Kjell&Company

Nördighet när den är som bäst är vad Kjell&Company visar upp i sin Youtube-kanal. Där guidar de tittarna genom produktdjungeln för elektroniktillbehör och håller tillför något både för teknikfreaket samt till den som inte kan något om teknik. Kjell&Company infriar sitt löfte om att de kan mest om tillbehör och sätter vad kunderna har nytta utav i centrum samt har även hittat balansen mellan produktinformation och säljande. Dock gissar jag på att de lagt en hel del resurser på skapandet av sina videos.

Kjell&Company är även duktiga på att använda sig av spelningslistor. Såhär föredömligt kan du organisera dina videos:

Spela det här klippet och för muspekarn över fönsterikonen ser ni exempel på hur en spelningslista kan se ut.

Fler bra Youtube-kanaler att inspireras av:

Tack för tips tweeps och #scm12

Att tänka på om du vill starta en Youtube-kanal:

  • Keep it short – Korta videos är det bästa formatet för Youtube. Lyckas du hålla dig mellan 2-3 minuter så har du förmodligen en matnyttig video med relevant information för tittaren som denne snabbt kan (och vill) sprida vidare.
  • Du kommer långt med iPhone/Android och  iMovie/Windows Movie Maker – Du behöver inte jätteavancerade verktyg för att kunna producera produktvideos. Med en kompakt digitalkamera eller telefon kan du skapa hyfsade videos och datorns egna originalverktyg kan du komma långt. 
  • Lägg extra krut på bra ljud – Ljudet är ofta vad som är bökigt att få till i skapandet av videos. En extern mic till din kamera eller telefon kan vara en god idé för att slippa burkighet i ljudet som kan störa tittaren.
  • Var noga med hur du döper videon – Viktigt för synlighet och relevans hos sökmotorerna samt för hur informationen ser ut när länken sprids. (Se bild nedan) Mer om hur du optimerar din video för sökmotorer finner du här.
  • Länkar i beskrivningen –  På så vis kan dina tittare lätt hitta produkterna i dina videos. Ha länken till din startsida så tidigt som möjligt så att även den länkas vid spridning på extern sajt.

 Vilken är din favoritkanal?

 

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *