Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

De är lite läskiga ord att ta i munnen, men antalet Likes på Facebook eller Followers Twitter spelar roll. Den som påstår något annat ljuger och jag skulle vilja likna ett sådant uttalande vid ett påstående från en hyfsat välbärgad person om att pengar inte spelar någon roll. Att jaga likes och followers är något som tar upp 70 % av min vakna tid. Detta gäller både privat och professionellt.

Att rekrytera likes och followers är som att rekrytera prenumeranter till ett nyhetsbrev, följare i de olika kanalerna är kontaktytor som behöver behandlas med respekt för att generera det värde som uppfyller ditt syfte med att vara aktiv i sociala medier. Skillnaden mellan prenumeranter av ett nyhetsbrev och prenumeranter av ett facebook-/twitterflöde är förutom att kommunikationen är publik samt att det är lättare att interagera med avsändaren att det krävs ett större antal följare för att faktiskt synas. Du behöver en tillräckligt stor mängd följare för att nå brytpunkten för att nå ut med din kommunikation, likt på en sökmotor, och denna brytpunkt höjs ständigt då det sociala nätverkandet ökar.

Stort antal följare i sociala medier är bra för att:

  • Trovärdighet för dina konton  – Desto större grupp ju mer vill du tillhöra den
  • Sprida ditt innehåll – Desto fler som delar ju synligare blir det
  • Generera tillräckligt stor mängd data för beslutsunderlag – Desto mer data/information om användaren, ju lättare att optimera din kommunikation och utveckligsval

RIKTIGA följare spelar roll

Hur du bygger din följarskara för att nå brytpunkten där ditt innehåll blir mer självlivat är diskutabelt. Klart är det faktum att för att nå den kritiska massan behöver du inte bara fler följare till antalet utan även fler följare som interagerar med ditt innehåll. Just därför är köpta likes en dålig idé för att få din följarskara att växa. Visserliga kan man diskutera huruvida följare från exempelvis en tävling är köpta eller ej, däremot är det troligt att dessa följare har någon form av intresse för din verksamhet. Dock är det likt en nyhetsbrevsprenumerant viktigt att följaren faktiskt vill ta emot ditt innehåll, klicka, dela och konsumera det. En stor mängd fejk-konton på facebook är därför en dålig idé. (Vill reservera mig för att detta antagligen inte fungerar likadant på Twitter ännu.) En följare kräver omsorg, och det finns inga genvägar till den perfekta följaren.

Så får du fler följare på Facebook och Twitter

Det här är mina bästa att-tänka-på-tips om du vill bygga din följarskara naturligt, utan annons- och tävlingskampanjer:

Någon emot?

Följ mig på Facebook och Twitter!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *