Marni at H&M släpps idag och därmed även ett nytt designsamarbete för H&M. Igårkväll när jag gick förbi butiken under huvudkontoret i Stockhom var bohemian/feelgood-kollektionen redan på plats. Förkampanjen inför dagens släpp har H&M gjort enligt regelboken, de har maxat användandet av sociala medier i kampanjen – med Instagram, Facebook och Youtube i fokus, för att bygga upp förväntningarna kring produktsläppet.

Låt mig försöka summera deras arbete (Bullet-points längst ned i posten)

För en vecka sedan släpptes reklamfilmen, regisserad av Sofia Coppola, men arbetet inför realesen av filmen har H&M skött snyggt på Youtube

H&M TV på Youtube

Även om reklamfilmen för H&M släpptes välplanerat för en vecka sedan, har vi redan innan fått se klipp från lanseringseventet och behind-the-scenes. H&Ms brandade Youtube-kanal är ett bra exempel på möjligheterna som finns om du har en större budget att spendera på din online-närvaro.

Då bara reklamfilmen har varit en snackis, hur ska då kollektionen bli?

Pre-Campaign: Marni Inspiration Challange – Instagram

Inför lansering har H&M jobbat regelrätt med Sociala Medie handboken och använt den mest hippa tjänsten i målgruppen just nu – Instagram. En befintlig social tjänst med en stor mängd användare globalt istället för att bygga en egen uppladdningsfunktion, därefter feedas bidragen in på Facebook. Uppdraget var tydligt och reglerna var enkla – Fota det som inspirerar dig och tagga foto med #MarniatHM

Priset? Plagg ur Marni kollektionen såklart, inte alls så avlägset.

Denna kampanj skapades av ett av världens största varumärken för att lansera en kollektion från den mest hippa designern just nu samt involverade alltså två av de internationellt mest använda sociala nätverken, Instagram (postning) och Facebook (röstning). Dessutom lanserades kampanjen internationellt. Har ni kikat på hur många bidrag som kom in? Knappa 4000. Detta säger något om vad vilken volym på deltagande vi kan vänta oss av tävlingar i sociala medier.

Vinnaren

Promo-site för Marni

Igår släpptes även Promo-siten för Marni. Plaggen kommer att säljas på HM.com men redan inför släppet kan du mer noggrant bläddra bland plaggen. Detta är återkommande få H&M som inför varje ny kampanj lanserar en ny sajt.

H&M på Facebook – Kampanjens kontrollrum

Från Facebook sköter H&M aktivt kommunikationen för att hålla sina kunder informerade om allt som händer på H&M, nyheter i sortimentet, landspecifika nyheter, platsannonser och självklart även pågående kampanjer såsom Marni.

Exempel ur kampanjarbetet på Facebook

Att hantera en kampanj i sociala medier vet alla som någon gång har provat att kan vara en aning krångligt.  Att sköta kontakten med deltagare som investerat sin tid i din kampanj och kräver din uppmärksamhet kan vara mäktigt. För Instagram-tävlingen med Marni skötte H&M detta uteslutande genom sin kommunikation på Facebook

Lansering av tävlingen

Promotande av deltagare – För att få fler deltagare

Bildmontage för att annonsera att tävlingen är över

Även arbetet med framtagandet av Sofia Coppolas reklamfilm för Marni har fansen kunnat följa på Facebook när H&M välplanerat enligt kampanjplan släppt behind-the-scenes klipp.

Möt teamet

Se hur inspelningen gick till

H&M gjorde även det genialiska i att släppa mingelbilderna från release-eventet i ett Facebook-album. Klickvänligt och snyggt!

Påannonserande Facebook-post i flödet

Ett uttdrag av mingelbilder från den kändistäta festen. Får stjärnorna att kännas lite närmare när de är i ditt egna community, inte sant?

H&M är duktiga på att använda landspecifika poster genom Facebooks avgränsningsfunktion. För varje land har de inför Marni-lanseringen skapat ett event.

Lite tråkigt är att det enligt detta event inte verkar som om det kommer särskilt många till släppet?

Vårens mode lanseras med hjälp av Marni

I samband med Marni lanseringen lanseras även vårmodet på H&M. I måndags gick H&M ut med sitt nyhetsbrev fyllt av inspiration. Väldigt bra kombinerat av H&M i sin kommunikation, något du även kan följa på deras Facebook-sida.

 

Även på Youtube kombinerar H&M sina kampanjer snyggt och nyttjar trafikdrivandet även för klipp i andra kategorier. Vårens bohemian presenteras här i ett sjukt snyggt klipp på Youtube:

Vad kan vi lära av H&M?

  • Planera noggrant – Att genomföra en kampanj av denna typ kräver planering. Även om H&M lyckas fånga upp fansen och deras material dynamiskt i kampanjen har rum i tidplanen gjorts för detta. Deras postningar är taktiskt sjukt smarta, och är inget som de har gjort endast på känn.
  • Har du pengar att spendera kan du skapa mycket snyggt och intressant material – Denna kampanj är långtifrån gratis, inte ens kanalerna är gratis. H&M måste ha spenderat en hel del både Facebook och Youtube.
  • En stor mängd befintliga Fans hjälper – Att lansera en kampanj med hjälp av 10 miljoner fans på facebook hjälper långt
  • Kombinera dina kampanjer – Studera hur H&M låter sina kampanjer överlappas för att aldrig tappa engagemanget hos sina kunder. Genom detta når de även olika typer av målgrupper under hela säsongerna.
  • Sänk förväntningarna på deltagandet – 4000 bidrag på den mest klockrena sociala media-kampanjen Globalt hittills, det säger mycket om vad du kan förvänta dig av din tävlingskampanj i sociala medier. Självklart är vi säkert flera som har sett kampanjen än deltagit. Appen på facebook har trots allt 270 000 månatliga aktiva användare.

Har du sett kampanjen? Vad tycker du?


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

5 kommentarer

Anton IMNorth · 03/08/2012 kl. 9:26 f m

Riktigt grym research du har gjort kring deras aktiviteter både i och utanför sociala medier. I och med HM’s storlek så är jag inte förvånad över deras avancemang inom sociala medier. Det som däremot förvånar mig är de inte lagt ner mer tid i till exempel Pinterest. Det nätverket skulle gått hand-i-hand med deras tävling och troligtvis skapat en stor uppmärksamhet i USA (störst andel användare).

Ser till att följa dig i Twitter nu och ser fram mot flera analyser.

Må så bra!

    saraohman · 03/08/2012 kl. 9:31 f m

    Tack Anton! Jag tror att Pinterest inte var en tillräckligt uppmärksammande kanal i planeringsarbetet, och att det sedan var svårt att mobilisera om resurserna när kampanjen väl var igång, men visst hade det varit trevligt! Kul att du gillar analysen!

2012 är bilden viktigare än någonsin · 03/10/2012 kl. 11:18 f m

[…] även som Tumblr-exempel). Ett annat, i princip dagsaktuellt, exempel är H&M som körde en Instagram-tävling inför lanseringen av […]

Bildapp-hypen fortsätter med Monki's Spam-app | Sara Öhman · 03/11/2012 kl. 1:40 e m

[…] stora skillnaden mellan denna kampanj och H&Ms Instagramkampanj med Marni är att H&M-kampanjen är skapad med din favoritapplikation, där allt du behöver göra är att […]

Resultatet av 2012 | Sara Öhman · 12/29/2012 kl. 8:53 f m

[…] H&M går all-in i Sociala Medier inför Marni-lanseringen […]

Lämna ett svar till Bildapp-hypen fortsätter med Monki's Spam-app | Sara Öhman Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *