Jag tror att Community Management är en oerhört viktig del i framtidens marknadsföring. I kombination med andra marknadsbearbetandeaktiviteter är Community Management ett powertool, klistret och smöret som ihop gör din affär självförsörjande. Det är inte billigt, Community Management är dyrt, men när du väl är där kommer alla dina marknadsföringsaktiviteter bli mycket mer effektiva. Det krävs många mantimmar samt en stor dos tålamod, och en ännu större dos envishet, innan du når din ”tipping point”.

Vad alla företag behöver är avkastning

Företag försörjer oss, därför finns de. Att nå avkastning på nedlagda resurser som prioriteras är avgörande för företagens överlevnad, oavsett om aktiviteterna syftar till direktförsäljning eller är utav mer långsiktig karaktär i varumärkesbyggande aktiviteter. Detta gör att jag har stor respekt för de beslut entreprenören fattar under uppbyggandet av sin verksamhet. Att ha en person som på heltid sitter och är ”trevlig” mot de få personer som engagerar sig i företaget, varumärket och produkterna kan idag betraktas som ett riskspel. Ändå är detta vad jag rekommenderar alla er i denna position.  Oavsett vilket aktivitet som är i fokus står det klart att alla onlineföretag behöver två saker:

– Kvalitetstrafik

– Länkar

..och detta kan Community Management ge dig om du sköter dina kort rätt.

Community Management är relationer – Dyra relationer

Community Management består av relationer och relationer tar tid. Många tycker nog att jag spenderar alldeles för mycket tid i sociala medier, att jag aldrig slutar jobba eller att jag aldrig slutar uträtta ”privata ärenden” när jag jobbar. För mig känns det helt fel att stänga av en grupp människor vid olika tillfällen, jag vill inte kategorisera mina människor/vänner/kollegor/kunder/tweeps i grupper.  Dessa personer är de som gör att min tillvaro fungerar, hjälper mig att nå resultat på jobbet och att lösa alla möjliga typer av problem. Oavsett om det är ”jobb”-kanaler eller ”privata”-kanaler dör de aldrig. Det är 2000 personer som rör sig i mitt nätverk var sekund, det är de relationer jag har som tillgångar och någon gång under dagen har vi tid för varandra.

På samma sätt fungerar det när du försöker bygga relationer som ett företag. I en värld där du kan skapa annonser och få nya ”följare” för 10 kr/st och erbjuda en bloggare några hundralappar för att de ska berätta om ditt varumärke är den riktiga relationen allt mer värdefull, vi kan ha 10 personer som vi är attraherade av men en person som vi älskar och står upp för. För att tillhöra någon av dessa grupper i ditt communitys medvetande har du därför två val:

1. Köpa dig till att vara den snabba flörten – Det resurseffektiva rakt på sak erbjudandet där ni snabbt utför en ömsesidigt tillfredsställande transaktion mellan varandra.

2. Spendera tid på att lära känna varandra för att se hur er långsiktiga relation ska fungera ihop och på så sätt förstå varandras behov och lära er älska varandra.

Båda två tillvägagångssätten kommer att ge dig resultat, men inom olika tidsspann. Frågan ditt företag bör ställa sig själv är om ni vill vara en utav de tio eller den utvalda och sedan jobba därefter. Oavsett vilket valet är det viktigt att komma ihåg att det fortfarande finns fler företag som vill nå ut till nyckelindivider – Och dessa individer vet sitt värde och har koll på sina värderingar.

Relationer är sköra

Att ge sig ut i sociala medier och öppna upp för en tvåvägskommunikation har många företagare varit nervösa över, med all rätt. Negativ kritik förekommer i lika stor utsträckning som positiv kritik, ser vi till oss själva så finner vi säkert att vi klagar mer än vad vi berömmer. Att ge sig ut och aktivt bemöta personer och söka kontakt med nyckelpersoner är både jätte enkelt och väldigt komplicerat. Alla gillar vi att bli uppmärksammade, men bara om intresset intentionen är genuin. Beroende på vårt egna intresse för den aktuella kontaktförfrågan bedömer vi sedan vad vi vill ha ut av den potentiella transaktionen.

Ett aktivit arbete i sociala medier kan därför stärka din plats i communityts medvetande. Du kan växa in och få ett mer långsiktigt utrymme hos individen vilket kommer att ge dig en stark position gentemot dina konkurrenter. En sådan plats kommer ge dig avkastning på de resurser du lagt ned på att skapa relationen, genom länkar och kvalitetstrafik.

Vad ger Community Management dig?

Starka varumärkes ambassadörer – Ambassadörer må vara ett uttjatat fenomen, men ack så effektivt. Ambassadörer kommer att hjälpa dig att sprida din kommunikation genom att applicera ditt varumärke på sin egna identitet. De kommer göra detta självmant, eftersom de ser ett egenvärde i att göra det och de uppskattar vad de får ut av din produkt. Vi vill alla tillhöra en framgångsgrupp.

Självförsörjande service – Min MacBook Air fick vatten över sig i veckan och jag fick därför låna kontorets extra PC. Något som gav mig stora problem i mitt arbete. För att lösa mina problem vänder jag mig främst till mina vänner i mitt nätverk. Turligt nog finns det många fans av både PC och Apple, och därför var tipsen många på hur jag skulle hantera mina problem. Jag behövde inte ens ta kontakt med leverantören. Genom att skapa ett community som aktivt hjälper dig att utveckla dina produkter samt att hjälpa andra med dina produkter har du även möjlighet att effektivisera din support och service. Du kan inte möta varje individ på marknaden varje minut, därför är de individer som vill hjälpa dig oerhört viktiga i en miljö där missnöje är lätt att sprida.

Länkar – Att driva länkar till din sajt är viktigt för överlevnad. Ingen som jobbar med någon typ av marknadsföring på Internet kan påstå annat. Länkar utgör stommen av Internet och är en stor del i att vi kan uppleva Internet friktionsfritt. Oavsett vilken sökmotor vi kommer vända oss till med våra frågor i framtiden så kommer länkar som föra oss vidare till det vi söker finnas kvar – Och ditt community är de som kommer att skapa Länkarna.

Försäljning – Med ett stort antal ambassadörer som var minut rekommenderar just ditt alternativ kommer du närmre att få avslut från nya kunder. De kommer inte bara driva trafik till dig – Denna trafik kommer förmodligen även vara av hög kvalitet och mer mottaglig för trösklar.

Ställer du frågan om vad som driver ett beslut till köp direkt till marknaden marknaden svarar de såhär:

Och frågar du varför de delar med sig av sina upplevelser kring deras upplevelse svarar de såhär:

Tipstack Christian Rudolf

Vem ska leda ditt Community?

Ett community består av människor som delar något, i de flesta fall ett intresse. En brinnande passion för vad som faktiskt sker i communityts intressesfä är därför oerhört viktgt för den person som ska leda communityt. Du måste visa förståelse samtidigt som du inspirerar för att vinna förtroende hos medlemmarna.

Så vem ska du sätta på den känsliga platsen att vårda och leda ditt community? Med fördel någon som delar passionen för din målgrupps intressen. Ska du driva en skönhetssite? Hitta någon som älskar allt som har med skönhet att göra, som förstår individerna i ditt community och varför de skulle engagera sig i dina produkter. Du kanske rentutav ska anställa en av nyckelpersonerna i de du ser att bör tillhöra ditt community? Viktigt är att den personen även delar förståelse för din affär för att effektivt kunna skapa lönsamhet kring de aktiviteter ni skapar och prioritera tid och resurser rätt. Gör rum för dynamiskt arbete men sätt klara mål för vad ni ska uppnå, även i form av ekonomisk avkastning. Ha tålamod och låt det ta tid. Låt det göras med fin känsla – Känslan är allt i Community Management.

Hur blir ditt Community lönsamt?

Samtidigt som jag under förra veckan starkt tvivlade på den enorma förhoppning jag har på hur internet kan fungera i framtiden tog jag mig äntligen för att läsa ”The Tipping Point” av Malcom Gladwell.  Malcomgår där igenom hur en social epedemi uppstår på en marknad och vilka trigger som finns att möta på vägen dit, något som community management bör ha en viktig roll i skapandet utav. Dessa faktorer benämner Malcom Gladwell som delar i skapandet trender:

Kraften hos de få utvalda – I varje community finns det ett fåtal nyckelpersoner med någon slags superkraft att kunna inspirera andra till handling. Det mer kända namnet för denna kraft i folkmun bör vara ”Det”. I ett community är dessa personer de som samlar in ny information, utvärderar den, säljer in den och sprider det.

Vikten av budskapet – Oavsett vilken typ av produkt eller tjänst du vill att ditt community ska lära känna så har du något som är unikt för just det du har att erbjuda, antagligen det som fick dig att starta igång verksamheten från början. Just detta unika är vad som kommer göra att ditt budskap fastnar hos mottagarna. Därför är det värt att lägga ner på att hitta just det som gör din verksamhet minnesvärd och sedan skapa kontinuitet i kommunikationen kring det.

Kontextens betydelse – Även om marknaden tycks vara hopplös så har du möjlighet att ändra den. Finn rätt kontext för ditt budskap/din produkt/tjänst och finns inte denna kontext börja jobba upp den. Är du less på bloggare som säljer sin själ till 20 företag samtidigt? Ge dem en anledning att arbeta på det sätt du vill jobba med dem och fler kommer att följa. Du har möjligheten till att skapa det goda exemplet om du är tålmodig.

Sammanfattningsvis

Oavsett var vi hämtar information i framtiden, oavsett vilken sökmotor vi använder och oavsett vilka kanaler vi använder för att kommunicera kommer alltid individens vilja att sprida ditt budskap vidare vara viktigt. Det kommer inte bara vara viktigt ur försäljningssyfte, vilket är varför våra verksamheter finns, utan även för att kompensera dina tillkortakommanden. Ditt community kommer personifiera din produkt och föra den vidare.

Du kommer aldrig mer möta såhär svag konkurrens för din Internetverksamhet – Konkurrensen kommer bara hårdna. Det kommer heller aldrig mer vara såhär billigt att arbeta med att bygga ditt community. Påbörja ditt arbete redan nu för att särskilja dig och skaffa försprång. Vi har bara börjat resan.

Tipstack Dr. Spinn

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

2 kommentarer

  1. Hej Sarah!

    Jag tror att du har helt rätt i det du skriver och urtiden min erfarenhet så växer bara sociala mediers betydelse när det kommer till att understödja kampanjer, kundtjänst, brand building etc.

    Något som jag skulle vilja tillägga dock är att det också handlar om vilket innehåll du vill dela med ditt community, hur kreativ du kan tänka dig vara och vad du bidrar med utöver din närvaro. Kan ibland tycka att företag väljer att konversera utan att riktigt ha något att ge. Hade varit intressant att se mer interaktion mellan olika platformar och mera definerade satsningar online. Jag tro faktiskt Google+ i slutändan kan bidra till det och ser man till alla internet savanter så tror jag att det blir mer vanligt i framtiden. Jag hoppas i alla fall det!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *